C70 T5 opgehaald. Maar! nog wat punten (edit)

Voor kenners: de "Roffel"
Euro
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Vanaf morgen mag ik de C70 (T5) club gaan joinen.
Een safraan T5 introline is dan in bezit :)

Nou kopen wij deze auto bij een particulier, de auto heeft altijd officieel Volvo dealer onderhoud gehad, alle boekjes zijn aanwezig, en NAP blijkt te kloppen (rond de 100.000 km gelopen)

Tijdens het testrijden liep de auto lekker en de verkoper begon zelf al over na het rijden de turbo nog even te laten koelen dus niet direct de motor uit, en de airco was dan wel niet bijgevuld (laatst in 2007) maar hij liet hem wel iedere week minimaal 10 minuten lopen... ook allemaal goed!

Maar, het is en blijft een auto zonder garantie voor een toch wel fors bedrag. (heeft laatste 3 maanden bijna niet gereden maar gelukkig wel binnen gestaan!)

Hij krijgt morgen een APK (waar wij bij zullen zijn).
We kunnen dan dus onder de auto kijken, waar op te letten? Want hierna zal de betaling worden gedaan.

De handrem moet sowieso worden gemaakt, want die pakte niet meer. Op een paar procent helling kraakte de auto wat en ging vervolgens alsnog langszaam achteruit (leuk als je probeert uit te stappen haha).

Buiten dat loopt hij wel als een zonnetje, geen olieverbruik, de olie van de automatische bak was mooi donkerrood en rook totaal niet verbrand, de 18" velgen trokken niet extreem een kant op (je merkt wel iets meer met die 225/40/18r SP Sport Maxx dan op de 17" 225/45/17 met michelens van een vriend), geen lakschade, en een zeer net interieur.

Er zit al een VDO MS 5000 navi ingebouwd maar i.v.m. bezit tomtom willen wij die er zsm uit, wat zou dat nog opleveren? En hoe uit te bouwen.

Verder zit er een SC 900 (incl. de centerspeaker) radio in die geen gebrande CDs slikt, daar moet dus een MP3 speler op. Iemand een idee hoe dit cheap kan? Wil hem best op de cd wiselaar aanlsuiting zetten, cd's gebruiken wij toch nooit, en het hoeft ook geen iPod te zijn, een normale 3.5mm jack aansluiting is ook goed.

Dank u voor de antwoorden want morgen is het zover :P
S80 Executive
5th Gear member

Het enige dat ik kan bedenken, is waakzaam te zijn voor lekkage bij de achterruitjes. Ik heb daar met mijn C70 'last' van gehad. Aan de kant van de b-stijl komt er dan water binnen. Geen grote hoeveelheden, maar genoeg om de rolautomaat van je gordel te laten bevriezen. Ja, letterlijk bevriezen. Als het koud genoeg is dan bevriest alles (ook de natte gordel) en kun je er niets meer mee. Vond ik niet zo'n prettig idee, ook was het niet prettig om een natte gordel op je schouder te hebben liggen. Verder heb ik eigenlijk geen vreemde zaken gehad met mijn C70 T5.

Veel plezier alvast!

S80 Executive
Euro
2nd Gear member

Dank!
Het ramen "probleem" komt zon beetje bij iedere C70 voor geloof ik, de 3 andere waar ik in heb gezeten hadden het ook.

Maar mensen nog tips waar ik op moet letten als hij op de brug staat? Ik mag dan rustig even rondkijken :)
jeroen cc70
2nd Gear member

Mooie auto zo'n C70!

Maar een tip. Laat aub. dat VDO systeem zitten. Omwisselen voor Tomtom is Domdom. VDO is echt een super systeem. Indien CI-Q kun je een supercode CD of DVD (volgens mij is MS 5000 CD, ik heb zelf een MS 5500 en dat is DVD) kopen die alles vrijschakelt. Bijv. bij www.navco.nl. VDO werkt veel nauwkeuriger dan Tomtom, mede omdat hij op je pulse van de snelheidsmeter aangesloten zit en dus bijv. ook in tunnels weet waar je zit. Verder heb je een volledige kaart en pijlen (split window) kan Tomtom niet dacht ik. VDO start veel sneller op. Geen rare laadsnoeren in je auto. Verder is VDO veel minder inbraak gevoelig omdat dieven niks aan alleen het scherm hebben. Tweedehands en gebruikt brengt het weinig op omdat zowel uitbouw als inbouw veel werk is. Kabelboom krijg je er sowieso lastig uit, moet je een nieuwe kopen. Indien MS 5000 CD is kun je vrij makkelijk alleen de computer vervangen voor bijv. MS 5500 DVD of nog later model met harde schijf, mocht je meer snelheid willen. kabels en monitor kun je dan gewoon hergebruiken.

Heb zelf veel met MS 5500 door heel Europa gereden in vorige leaser. Nu het systeem over gezet in prive XC70. Moet zeggen dat ik het beter vind werken dan het 3500 euro kostende EXW BMW systeem in mijn lease 5 serie.

Kortom. Ik zou het er NOOIT uithalen tbv Tomtom. Vergeet niet dat het systemen zijn van enkele duizendjes in euros nieuw. Kan echt geen Tomtom tegenop.
XC70 D5 Geartronic MJ 2003, BMW 525D MJ 2008, Porsche 911 Carrera 3.0 MJ 1977
jaapie67
1st Gear member

leuk man

laat die ms 5000 zitten het is heel veel werk om deze uit tebouwen

en misschien zitten er dan gaten in je dashbord

kijk wel even in de speler welk jaar kaart erin zit

voor nieuwe kun je altijd op marktplaats of ebay kijken

wat ook belangrijk is is welke update er geiinstall eerd is (gewoon googelen hoe dat moet)

of naar configuratie gaan in het menu en dan kijken wat er achter sw staat (software)

076 is de laatste update

kijk ook even op navigatieforum op ms5000

succes

:flower: :flower: :flower:
Gast

Let even op de bekende S/V/C70 zaken:
airco
ETM
ABS/Tracs
portierschakelaars - gaat de binnenverlichting correct uit? - schakelaar zit in deurslot, kost ca. 3-400 euro
Verder top-auto, ik vind nog steeds de oude coupé mooier dan de cabrio.
Succes en laat wat foto's zien
Euro
2nd Gear member

En opnieuw bedankt voor de reacties.
Oké de MS 5000 blijft zitten ... en ik krijg er 2008 kaarten bij .. maar! één groot nadeel, bij TOMTOM kan men belangrijke plaatsen invoeren (bijv. tankstations, ziekenhuizen, enz.) waar ik toch wel vaak gebruik van maak. En nog belangrijker, waar de flitspalen staan / trajectcontrole :)
Kan dat dan ook met de MS 5000? Evt. met een "kraakje" ?

Wat de punten van dbosker betreft;

- Airco werkt :) geen vreemd getik als hij aanstaat zoals 2 andere wel hadden waar ik in proef heb gereden.

- ETM heeft deze auto geloof als 98'er met B5234T3 blok niet.

- Portierschakelaars. Nog niet naar gekeken maar ik kan mij niet herinneren dat de lampjes aanbleven.

- Foto ... komt er ;) heb er al een paar maar moet hem even wassen. Wel kan ik alvast verklappen dat ik er nog nooit eentje zo goed in zijn lak heb zien staan en hoe net de bekleding was :)

En idd, ook naar nieuwe C70 gekeken, maar de oude Coupe blijft echt de mooiste auto op maybe een Maserati GT 3200 met de oude achterlichten na.
Gast

die van mij is een '98 2.5T (LPT) en heeft wel een ETM.
Euro
2nd Gear member

dbosker schreef:die van mij is een '98 2.5T (LPT) en heeft wel een ETM.
Ooit problemen mee gehad?
Had nml van die Briste volvo fansite het volgende gehaald.

ETM post ‘98
In 1998 the 70 series changed from a throttle cable to an ETM (Electronic Throttle Module), the ETM has a high fail rate resulting in a stuttering engine and a low power output By the way if your etm light comes on it's 99% it needs a new module, don't be encourage by a Volvo dealer to fall for the 'we'll try and clean it for it's usually just dirt on the butterefly' they are just wasting money that your going to need for a module and CEM reload. Check by reving the engine to about 4k and watch the needle fall - it should be smooth and steady and so should the idle.
Spannend ... morgen is het zover!
Euro
2nd Gear member

Hij staat er.

Maar! De cruiscontrol doet het niet!?

Zet hem op ON.
Gebeurt niks. Druk op de Omhoog of omlaag toets --> Gebeurt niks

Druk resume voor 2 sec (en wel langer) in --> raad maar ;) Doet niks!

Maar geen foutmeldingen op het dashboard :(
Wat nu? Volgens de verkoper werkte hij, en eigenlijk vertrouw ik deze man wel. De verkoper was een zeer net persoon en heeft echt geen baat bij het verkopen dan iets wat niet werkt, maar bij mij lijkt het allemaal niet te werken.

Hoe kan ik testen waar het hem in zit?
jeroen cc70
2nd Gear member

MS 5000 kan zeker al die POI (Point of Interest) zoals jij die zoekt. Tankstations, restaurants, stations, winkelcentra, ziekenhuizen en nog veel, veel meer. Tevens alle flitspalen van Europa. Neem nl. aan dat het CI_Q is. Kaart van 2008 is leuk, maar CI_Q moet vrijgeschakelt zijn. Evt. heb je daar een " Supercode CD" voor nodig. Kijk ook even op www.navco.nl, kunt ze ook bellen, super snel en super service.
Euro
2nd Gear member

Oké dus als ik zon Supercode CD voor mijn MT 5010 weet te regelen kan ik wel alle flitspalen en dergelijke werkend krijgen? Tankstation toonde hij inderdaad al op mijn huidige (legale!) 2008 kaart.

Nog iemand wat over de CC? Baal er wel van!
jeroen cc70
2nd Gear member

Vraag: Doet de navi het? Dan prima, dan is je software nog niet verlopen. (CI-Q werkt met een tijdsslot, vrij te schakelen voor bijv. één of twee jaar dmv. codes, maar via "Supercode"vrij te schakelen voor altijd). Flitspalen was een optie waarvoor je vroeger per jaar moest betalen en een aparte code voor moest invoeren in het CI_Q menu, maar zit nu ook standaard op de supercode CD of DVD. Let op, supercode via bijv. navtec is alles 100% legal, orig.software en dus ook CD/DVD's . Krijgt er ook tegenwoordig een gratis system software upgrade bij. Kijk eerst eens of het een CI-Q aparaat is (maar denk ik eigenlijk wel) dat je hebt, dat kun je checken via het menu, dan zou er links onderin CI-Q moeten staan. PS de MT-5010 is niet je navi computer, maar je TMC module, die aangesloten zit op je MS 5000.

Je kunt ook altijd met navco bellen, super service!

Succes!
Euro
2nd Gear member

Dank :)
En de navi doet het inderdaad nog.

Over de CC maak ik even een nieuw topic aan want dat gaat ben ik bang een aardige duit kosten!
jeroen cc70
2nd Gear member

Mooi zo, na een weekje navigeren met VDO wil je waarschijnlijk nooit meer met een Domdom rijden. CC, tsja, lastig, maar van de andere kant, rij je vaak met CC? Ikzelf namelijk bijna nooit, alleen bij traject controles.
Euro
2nd Gear member

Ja, CC is een must :) (zie daarom ook mijn andere topic)

Als ik nml constant 70 of 110 rij dan haal ik gem. 6.4 liter op 100km.
Wel zo fijn :)

Wat VDO betreft, ja ik moet gewoon even die Trajectcontrole / Flitspalen updates hebben en dan blijft het VDO :)

Veel fijner dan zon domdom ja.

Trouwens, mooie collectie auto's!
C70ESBen
1st Gear member

Euro schreef:En idd, ook naar nieuwe C70 gekeken, maar de oude Coupe blijft echt de mooiste auto op maybe een Maserati GT 3200 met de oude achterlichten na.
Die 3200 GT is toevallig ook één van mijn favoriete auto's 8)

De ETM is enkel vanaf MY'99 (begint ergens in September '98 )... :wink:
Dat van die lekkende ramen zijn hoogstens enkele drupeltjes aan de kant waar de achterramen kunnen openklappen. Rubbers insmeren met vaseline en opgelost!

Waar blijven de foto's?

Veel plezier met je C70!
jeroen cc70
2nd Gear member

Jij rijdt 70 of 110, maar moet perse die flitspalen op je navi? Waarvoor dan? ;-)

Collectie: Thanks!
Euro
2nd Gear member

;)

Laten we het er maar op houden dat het handig is ;)
Ga vandaag eens kijken of ik een CI-Q systeem heb en dan eens contact opnemen met navco.

En de 3200GT is inderdaad super mooi!
ETM zit volgensmij inderdaad niet in deze auto want er loopt een gaskabel naar het blok.
Euro
2nd Gear member

Trouwens een vraag waar jullie mogelijk wel het antwoord op weten.

Certificaat van het klasse III alarm kan ik even zo snel niet vinden.
Waar zou ik evt. een nieuw certificaat kunnen aanvragen? Het alarm werkt wel goed, maar i.v.m. verzekering lijkt het mij wel zo handig om een nieuw certificaat te halen als ik hem niet kan terugvinden.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”