Cruise control C70 T5 bj. 1998

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Hallo allen,

Zoals in vorige topic te lezen heb ik ontvangst genomen van een prachtige c70 T5 in safraan.

Volgens de verkoper werkte de CC gewoon, maar uiteindelijk niet getest. (verkoper was niet het type dat er baat bij had om te liegen want was zelf een liefhebber!)

Dus 1e rit.

Je schakelt het schuifje van OFF naar ON: Gebeurt niks
Je drukt op de - of + in de ON positie: Gebeurt niks
Je drukt op de SET knop voor 3/4 seconden: Gebeurt niks
Je drukt op SET + + knop : Gebeurt niks.


Boekjes nog een keer bekeken, ja ik doe het toch echt goed ...

Vervolgens naar de Volvo dealer geweest, laten uitlezen.
En jawel de Cruise Control gaf een fout.

Foutmelding was in de trand van, auto rijdt niet of is nimmer boven de 35kmp.

Vervolgens laten resetten, direct mee gereden, maar nee! Weer geen cruisecontrole :(

Zou iemand mij tips kunnen geven hoe dit zelf op te lossen danwel een goede diagnose uit te voeren? (alleen onderzoek zou al 300 euro zijn bij de dealer)
Een snelle schatting van de dealer kwam nml op 600 euro en dat is zuur als je net al een "redelijk prijzige" auto heb gekocht.
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

en als je het schuifje op ON zet..

en daarna de + even vasthoudt?
(op gegeven moment zou je gaspedaal moeten verdwijnen onder je voeten)
zo werkt het bij mijn c70.
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Helaas niks.

Heb zelf het volgende online bij elakar gezocht.

Het kan zijn.

1: Pedaal sensor
2: Schakelaar
3: Vacuumslang
4: ABS controller
5: Computer
6: Zekering.

Maar.

Al getest; zekering, computer (uitgelezen en kunnen resetten), ABS Controller is ooit al vervangen en geen ABS foutmeldingen.

Gezien de foutmelding lijkt de vacuumslang en/of pedaal sensor mij het meest logisch. Maar hoe te testen?
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Euro schreef:
Foutmelding was in de trand van, auto rijdt niet of is nimmer boven de 35kmp.
Dit klopt toch?
Of heb je al rijdend de foutcode uitgelezen?
Een cruiscontrol geeft ALTIJD een storingscode weer, als je stilstaat.

Klopt het dat je dan dus een C70 hebt, met Fenix 5.2?
Schema hebben? Stuur maar een PB waar het heen kan.
Installatiehandleiding heb ik ook nog ergens, maar die is dan wel voor een 940, maar toch staan er wel aandachtspunten in, met name de pedaalschakelaars bijvoorbeeld.

Als je trouwens het nummer van de regelunit hebt, kijk ik even of ik die ook nog voor je heb, kun je even testen, ligt dan in Den Bosch.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Baseman schreef:
Euro schreef:
Foutmelding was in de trand van, auto rijdt niet of is nimmer boven de 35kmp.
Dit klopt toch?
Of heb je al rijdend de foutcode uitgelezen?
Een cruiscontrol geeft ALTIJD een storingscode weer, als je stilstaat.

Klopt het dat je dan dus een C70 hebt, met Fenix 5.2?
Schema hebben? Stuur maar een PB waar het heen kan.
Installatiehandleiding heb ik ook nog ergens, maar die is dan wel voor een 940, maar toch staan er wel aandachtspunten in, met name de pedaalschakelaars bijvoorbeeld.

Als je trouwens het nummer van de regelunit hebt, kijk ik even of ik die ook nog voor je heb, kun je even testen, ligt dan in Den Bosch.
Lekker handig dan van de garage dat ze de foutmelding gingen resetten ... maar goed dat je mij erop wijst!

Dat zullen ze de volgende horen...

Aangezien je er blijkbaar kennis van hebt, wat is nou een goede (betaalbare) ODB II lezer die aan de notebook kan? Dan zouden wij tijdens het rijden nog kunnen testen.


Owja :oops:
Waar kan ik zien wat het nummer van de regelunit is? (welke regelunit? De ABS? want op google staat dat de ABS computer er ook van doen mee heeft)
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als jij een Fenix 5.2 C70 hebt (tot 1998), of motronic 4.4 (van 1998->?) dan kun je hem in principe zelf uitlezen.
De fenix met een kastje wat ik ooit voor de 900-serie gemaakt heb, de Motronic met een stukje software en een bijbehorende kabel.
Ik heb er een stuk of 6 verschillende liggen, maar bij gebrek aan 850/c70 nooit degelijk kunnen testen. Aangezien mijn 940 geen OBDII heeft, maar enkel enen plug die er op lijkt, heb ik er niks aan.

Kom ze een keer testen..;-)
Je hebt reeds mail trouwens.

De regelunit, daarmee bedoel ik de CruiseControl regelunit, die bij een C70 volgens mij ergens boven je linkervoet onder de schopplaat moet hangen, in de relaisbak.
Maar, zoals ik in de mail als schreef, is hopelijk iemand die me dat kan bevestigen, of kun je even zoeken.
Je bent vast niet de eerste die ermee aan de slag gaat...;-)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Euro schreef:Vervolgens naar de Volvo dealer geweest, laten uitlezen.
En jawel de Cruise Control gaf een fout.
Weet je daar trouwens ook het nummer van? 1-2-2 zeker?

Ik moet nog even kijken hoe je in mode 2 (component test) en 3 (signaaltest) komt, maar dan heb je de data alvast:

Cruise Control Codes
Note DTC's are not saved once ignition is switched off

Diagnostic Trouble Codes (DTCs)
DTC Fault message
1-1-2 Illegal vehicle speed signal
1-2-2 Vehicle speed has not exceeded 35 km/h (22 mph) or no vehicle speed signal
2-1-1 Internal fault in control module
2-1-2 Fault in vacuum pump or regulator circuit

Confirmation of component activation (MODE 2)

1-1-3 Checking ON/OFF selector switch, brake and clutch valves
1-2-3 Checking RESUME switch
1-3-1 Checking SET+ switch
2-1-3 Checking SET- switch
1-3-2 Checking the brake light switch
2-2-3 Checking Park/Neutral Position switch (PNP) (automatic transmission)
3-1-1 Multiple simultaneous signals

Read input and output signals (MODE 5)

1-1-4 Safety disengagement
1-4-1 Start inhibitor
4-1-1 Switch, brake or clutch
1-2-4 Brake light
2-1-4 Supply / not connected
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Toen ik op het display van zijn volvo-computer keek zag ik inederdaad iets wat verwacht veel (wel in het Nederlands)
leek op: 1-2-2 Vehicle speed has not exceeded 35 km/h (22 mph) or no vehicle speed signal

Dit was dus via een handheld computer met 4 display lijnen welke hij direct op mijn OBD II aansluiting zette.
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Ik heb gekeken in de handleiding en ik denk dat we inderdaad in modus 2 moeten komen.

Daar worden nml de volgende tests gedaan:


This function provides confirmation that certain of the system components are operating. The test consists of activating one component after the other. The control module gives a confirmation in the form of a code if it positively identifies the component as activated. In this way both the component operational status and circuit integrity checks (open-circuits and short-circuits) can be carried out at the same time.
The following components are tested:
-ON/OFF switch
-brake pedal valve
-clutch pedal valve
-RESUME switch
-SET+ switch
-SET- switch
-brake light switch
-Park/neutral position (PNP) switch (automatic transmission).


Net nog gekeken of niet een van mijn remlichten defect was (volgens handleiding nr 1 om te checken) maar helaas.


Iemand dus een duidelijk stappenplan voor mij hoe en wat te testen danwel in de buurt van Rotterdam een computer waarmee je dit (modus 2) kunt uitlezen?
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wat ik voor je kan doen, is een OBD stekker voorzien van een LED en een druktoets, zodat je die in de OBD-poort kan prikken en de code zelf kan uitlezen.

Met hetzelfde kastje kun je, in modus twee en drie komen, maar ik ben nog op zoek naar de beschrijving.

Die stekker kan ik naar je toe sturen.
No cure(work), no pay.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Voor de mensen die willen weten wat de oplossing was.

Er zit een soort balg die tijdens vacuum intrekt en hiermee het gaspedaal bediend.

Er waren 2 dingen gebeurd.

1: De stang van het gastpedaal naar de balg was los.
2: De stang zat op zijn kop gemonteerd (dus i.p.v. in een rechte lijn naar de balg toe stond de stang naar beneden gericht en zat ie scheef als je hem in de balg deed)

Dus, weer wat wijzer :)
En een probleem minder! Dankzij dit forum en Baseman!
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

You're welcome en mooi dat je dolby-box het ook weer doet.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”