Ik heb gezocht naar een topic over het volgende onderwerp maar kon daar nog niets van vinden in dit forum.
Het komt de laatste tijd steeds meer voor dat het moeite kost om mijn auto met de afstandsbediening (op de sleutel) van het alarmslot te kunnen halen. Moest laatst noodgedwongen de auto 'gewoon' met de sleutel openen wat natuurlijk resulteerde in het voor ons wel bekende orgelspel vanuit de auto !
Wat zou er de oorzaak van kunnen zijn dat dit niet meer goed functioneerd ? Op het alarm zetten werkt gewoon altijd meteen goed. Lam drukknopje ? Wat kost zo'n nieuwe sleutel met AB ?
Deselman.
AB control sleutel
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En een nieuwe batterij heb je al geprobeerd?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 12:30
Maar zoals ik al zei dat het aanzetten van het alarm wel altijd werkt dan kan het toch niet de batterij zijn ?
Volvo = Veilig, Optimaal Lekker Vrij en Onbezorgd rijden.
Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Ik zou het toch eens proberen met een nieuw batterijtje. Baat het niet dan schaadt het niet.
In ieder geval altijd goedkoper dan een nieuwe sleutel !
Ik weet niet of je de auto altijd ontgrendelt vanaf 'grote afstand' maar daar raakt de batterij in ieder geval sneller ontladen van.
Omdat er nog maar één afstandbediening + sleutel bij de auto zat toen ik hem kocht moest ik beide wel noodgedwongen nieuw kopen.
Voor de afstandbediening moest ik € 97.50 en voor de sleutel € 31 betalen. Let wel dit is dus niet de afstandbediening 'op de sleutel' !
Maar misschien is het een indicatie voor wat je evt. te wachten staat.
Voor het coderen/activeren van beide moest ik € 43 betalen.
Genoemde prijzen zijn ex. BTW en bij een Spaanse dealer.
Rob
In ieder geval altijd goedkoper dan een nieuwe sleutel !
Ik weet niet of je de auto altijd ontgrendelt vanaf 'grote afstand' maar daar raakt de batterij in ieder geval sneller ontladen van.
Omdat er nog maar één afstandbediening + sleutel bij de auto zat toen ik hem kocht moest ik beide wel noodgedwongen nieuw kopen.
Voor de afstandbediening moest ik € 97.50 en voor de sleutel € 31 betalen. Let wel dit is dus niet de afstandbediening 'op de sleutel' !
Maar misschien is het een indicatie voor wat je evt. te wachten staat.
Voor het coderen/activeren van beide moest ik € 43 betalen.
Genoemde prijzen zijn ex. BTW en bij een Spaanse dealer.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 12:30
Kan ik het batterijtje (of zijn het er meerdere en welk type is het ?) zomaar vervangen of valt de code er dan 'uit' ?
Goeie tip overigens mbt het verbruik van de batterij op grote afstand, dat wist ik niet, wel logisch overigens.
D'man
Goeie tip overigens mbt het verbruik van de batterij op grote afstand, dat wist ik niet, wel logisch overigens.
D'man
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Dat moet iemand me toch eens uitleggen... :-kgsx750r schreef: Ik weet niet of je de auto altijd ontgrendelt vanaf 'grote afstand' maar daar raakt de batterij in ieder geval sneller ontladen van.
Rob
Voor zover ik weet levert het batterijtje de energie om een zendertje een signaal uit te laten sturen. De sterkte van het signaal (en daarmee de af te leggen afstand) word bepaald door de energiebron. Of je nu dichtbij of veraf staat, het kost evenveel energie. Of zit ik er nu helemaal langs? Er is toch geen feedback signaal van de auto die verteld hoeveel energie er aan de AB moet worden afgegeven?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Ik moet zonder meer toegeven dat zoals ik het geschreven heb, vraagtekens oproept.PeerTronic schreef:Dat moet iemand me toch eens uitleggen... :-kgsx750r schreef: Ik weet niet of je de auto altijd ontgrendelt vanaf 'grote afstand' maar daar raakt de batterij in ieder geval sneller ontladen van.
Rob
Voor zover ik weet levert het batterijtje de energie om een zendertje een signaal uit te laten sturen. De sterkte van het signaal (en daarmee de af te leggen afstand) word bepaald door de energiebron. Of je nu dichtbij of veraf staat, het kost evenveel energie. Of zit ik er nu helemaal langs? Er is toch geen feedback signaal van de auto die verteld hoeveel energie er aan de AB moet worden afgegeven?
Ten dele heb je gelijk maar dit: Of je nu dichtbij of veraf staat, het kost evenveel energie. is niet compleet. De minimaal benodigde energie om de 'ontvanger' in de auto te activeren ligt vast. Echter zal het signaal van de zender naar mate de afstand groter wordt, zwakker worden waardoor het niet meer voldoende energie levert om de 'ontvanger' te activeren. Het is gewoon niet anders als bij een radiozender.
Met dit: Er is toch geen feedback signaal van de auto die verteld hoeveel energie er aan de AB moet worden afgegeven?
heb je helemaal gelijk ! Er is inderdaad geen feed-back signaal van de auto, maar het werkt gewoon niet om dat er onvoldoende energie de 'ontvanger' bereikt ....... en dat is ook een vorm van feed-back !
Als je nu maar vaak genoeg op 'grote afstand' , waarbij ik echt niet weet welke afstand dat is, probeert de auto ontgrendelen is de kans dat je meerdere malen de zender moet activeren om de auto te ontgrendelen steeds groter en dat kost uiteraard elke keer energie !
Het is overigens niet alleen de afstand die bepalend is maar ook evt. obstakels en/of reflectie. Sommige mensen drukken al op het knopje terwijl de sleutel nog in hun zak zit en anderen richten echt op de auto. Ook dat kan verschil uitmaken.
Dat een batterijtje met onvoldoende capaciteit uiteindelijk óók te weinig energie zal produceren hoeft verder geen betoog.
Hoe dan ook het is sowieso nooit slim om op 'grote afstand' al kenbaar te maken 'kijk hier loop ik en dát is mijn auto' !! Zeker niet bij duisternis !
Hier in Portugal is car-jacking, zeker in de zomermaanden, een soort 'sport' en één van de belangrijkste tips van o.a. de politie is om je auto pas te ontgrendelen als je daarna ook onmiddellijk in kunt stappen.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Dat dacht ik al dat je dat bedoelde. Dat klinkt inderdaad heel redelijk. Is inderdaad niet nodig en verstandig om op grote afstand te gebruiken. Zoveel XC70's staan er meestal toch gelukkig niet op de parkeerplaats 

XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 12:30
Duidelijk verhaal. Ik activeer de ontgrendeling op een afstand van nooit meer dan 10 mtr. en gewoonlijk als ik al bij de auto sta maar bovenstaande is wel een goed advies !
Maar nogmaals: Welk type batterij (en) zitten er nu in de AB en als je hem tijdelijk spanningsloos maakt (ten tijde van vervanging van de batterij (en)) verliest de AB dan niet zijn unieke codering, hoeveel tijd heb ik om de batterij te vervangen ?
BTW, wat vinden jullie van mijn onderschrift, eens ?
Dieselman.
Maar nogmaals: Welk type batterij (en) zitten er nu in de AB en als je hem tijdelijk spanningsloos maakt (ten tijde van vervanging van de batterij (en)) verliest de AB dan niet zijn unieke codering, hoeveel tijd heb ik om de batterij te vervangen ?
BTW, wat vinden jullie van mijn onderschrift, eens ?
Dieselman.
Volvo = Veilig, Optimaal Lekker Vrij en Onbezorgd rijden.
Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Hierbij een shapshot uit de Gebruikershandleiding van S80 MY 2004

Succes
Rob
O ja, jouw onderschrift: Is dat allemaal nog mogelijk in Nederland, vooral de laatste 3 ? :evil: :evil:
Maar niks mis mee hoor met dat onderschrift
En ...... zeker beter dan een van mijn vroegere auto's, een MORRIS
Met Onze Rommel Rijdt Iedere Sufferd !


Succes
Rob
O ja, jouw onderschrift: Is dat allemaal nog mogelijk in Nederland, vooral de laatste 3 ? :evil: :evil:
Maar niks mis mee hoor met dat onderschrift

En ...... zeker beter dan een van mijn vroegere auto's, een MORRIS
Met Onze Rommel Rijdt Iedere Sufferd !


MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 12:30

Nee, maar in een Volvo voelt het toch beter aan .... !
OK dank voor je plaatje en uitleg, dus geen probleem om hem te vervangen zonder dat dan de unieke interne code verloren gaat ?
Volvo = Veilig, Optimaal Lekker Vrij en Onbezorgd rijden.
Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
Opel Astra 1.9
Volvo V70 2.5D
Volvo V70 D5 (aut.)
Volvo XC V70 D5 (aut.)
Volvo V50
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Voor zover ik weet niet, althans in genoemde Gebruikershandleiding (S80 MY 2004) is dat het enige dat er te vinden is over het vervangen van het batterijtje.dieselman schreef:![]()
............... dus geen probleem om hem te vervangen zonder dat dan de unieke interne code verloren gaat ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Volgens mij is de code vast opgelagen in "flash-memory" zoals een USB memory stick. De opgeslagen data heeft geen energie nodig, alleen om veranderingen aan te brengen.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli