Nieuwe diesel (D6)?

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Douwe
3rd Gear member
Contacteer:

Is er al nieuws over een nieuwe en krachtiger dieselmotor. Wellicht een D6?

Ik hoor namelijk geruchten over een 185pk-versie. Die zou mijn volgende XC90 wel goed doen!
Walter
Geartronic member
Contacteer:

helaas blijft het bij geruchten, er is niets door Volvo gemeld...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
bart15
3rd Gear member

Ja wel toch zeker!

Het is al zeker dat die D5 met 185pk komt. Ik dacht in Mei maar weet het niet zeker.

In een artikel op autobild heb ik gelezen dat volvo plannen heeft om een twinturbo toe te passen zodat ze een 6 cyl diesel nog wat uit kunnen stellen (of helemaal weg laten)

Volgens autobild zal deze 5 cyl twin turbo diesel zo'n 225pk leveren dat word een zuinige race wagen zeker als die uit komt in de S60 en V70
Douwe
3rd Gear member
Contacteer:

Dat klinkt niet gek, zo'n twinturbo. Ook de 185pk zal het wel goed doen denk ik. Al heb ik het vermoeden dat Volvo nu hetzelfde standaard gaat afleveren wat bijvoorbeeld Rica al doet met chiptuning.

Als de 185pk versie in mei komt, kan deze mooi mee op de volgende xc90!
bart15
3rd Gear member

Volgende XC90 ??? Wa bedoel je gewoon modeljaar 2005 met kleine veranderingen of komt er een faceift voor de XC90????

Die 185pk word bereikt door een betere luchtdoorstroming heeft dus niet veel met chiptuning te maken.
De huidige 163pk was eigenlijk een stuk sterker (175pk) voordat ze hem wilde introduceren maar ze hebben hem gewoon iets laten dimmen tot 163pk ivm met belasting

Nu kan rica de D5 tot 198pk tunen ik denk dat ze de 185pk van Volvo tot het vermogen van een 2,5T kunnen chiptunen ongeveer 210pk dus
Douwe
3rd Gear member
Contacteer:

Ik bedoelde gewoon mijn volgende xc90. Een facelift zit er bij mijn weten nog niet aan te komen, hooguit een paar aanpassingen zoals ze die ieder jaar doorvoeren.
bart15
3rd Gear member

Idd dat d8 ik ook.

Wat zou er moeten veranderen aan de XC90??

-Ik vind dat plastic aan de voorkant niet echt mooi

-Hij is begrenst op 210km/h er moeten andere banden onder zodat de begrenzing er af kan

-Nieuwe snufjes zoals een soortgelijk systeem als Idrive van BMW zou leuk zijn en een (nog) beter navigatie systeem mijn pa heeft ook een navi (tomtom go) helaas niet van Volvo daar miss ik dingen op als fileomleiding en mobiele flitsers en vast flistpalen zouden in de toekomst ook weergegeven kunnen worden dit mist het Volvo navigatiesysteem ook

Verder kan ik niet zo veel bedenken... Het is gewoon een heel goede auto vind ik die hopelijk nog een heel aantal jaar zal meegaan
bart15
3rd Gear member

Ik heb even gezocht ik weet niet of de informatie erg betrouwbaar is maar het komt wel overeen met de geruchten en het ziet er behoorlijk betrouwbaar uit.

De D5 zal volgens auto und motor sport dus leverbaar zijn voor de S60,S80,V70,XC70 en XC90 eerder heb ik gehoord dat de D5 alleen leverbaar zou zijn voor de XC modellen maar blijkbaar dus ook voor de andere....

http://www.auto-motor-sport.de/d/?templ ... en&skip=48
Battlecruiser
8th Gear member

Nou, liefst geen Idrive! Dat is leuk op een PC, waar je alle aandacht voor dat proces hebt, maar niet op een auto. In een auto moet je namelijk heel snel functies kunnen vinden zonder door menu's te hoeven bladeren, want het verkeer eist de primaire aandacht op. Dat is de reden dat bellende automobilisten altijd zo slingeren: er is iets anders dat hun primaire aandacht opeist.
Het 2e punt dat ik tegen Idrive heb is de saaie uitstraling: het maakt het dashboard bijna knoppenloos en dus heel erg saai. Vroeger hadden juist BMW's mooie dashboards, maar tegenwoordig stralen ze van saaiheid: het lijkt wel zo'n ouwe-oma-kastje-uit-de-jaren-50.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart15
3rd Gear member

Het systeem dat ik bedoel moet je niet vergelijken met het huidige Idrive systeem omdat het gewoon nog in de babyfase is ik denk dat er nog erg veel ontwikkelingen op dit gebied zullen zijn in de toekomst.

Een verbeterd (Idrive) of ander systeem zou mooi zijn iets dat de belangrijke informatie in de vooruit projecteerd en dat te bedienen is via spraakfunctie en via een button op het dashbord.

Over het saaie dashboard misschien heb je wel een beetje gelijk maar een groot beeldscherm op je dashboard vind ik ook erg mooi hoor en als er dan nog veel ruimte overbijft zouden ze de digitale klok kunnen vervangen voor een normale klok lijkt me best mooi.

Ik denk dat er nog genoeg andere knoppen overblijven in de toekomst zullen er steeds meer functies zijn en dus ook steeds meer knoppen nodig zijn.

Via zo'n soortsysteem zouden dingen als het uitschakelen van DSTC en in/uitschakelen van het alarm en de bediening van navigatiesysteem kunnen worden verwerkt ook kan de boardcomputer in zo'n systeem worden verwerkt. Ook leuk zou zijn als er functies als agenda en internet in zo'n systeem kunnen worden verwerkt ik denk dat dat in de toekomst wel zal gebeuren

Knoppen die overblijven zijn bv airco en radio daar moet je gewoon aparte knoppen voor hebben vind ik omdat je die ook veel vaker gebruikt dan bv het instellen van navigatie en dingen zoals lichten aan en uit zetten moet uiteraard ook gewoon met aparte knoppen bediend worden en niet via een menu en een draaiknop.
Battlecruiser
8th Gear member

Zoals je het nu voorstelt, geef ik je gelijk: ik wil bv. ook best een HUD op mijn voorruit e.d.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Douwe
3rd Gear member
Contacteer:

Gisteren op de RAI hoorde ik van Volvo uiteraard geen officieel statement over de 185pk diesel (het werd overigens ook niet ontkend), maar bij Lexus wisten ze me te vertellen dat de huidige D5 voor de XC90 standaard zou worden geupgrade naar 185 pk en dat er dus niet iets komt als een keuze tussen een D5 en een D5+.
bart15
3rd Gear member

De keuze uit D5 en D5+ is ook nooit iets over gezegt alleen op sommige fora's op vvspy enzo is er over gepraat dat dit mogelijk zou zijn en volgens hun een goede oplossing.
bart15
3rd Gear member

Wat weet lexus nou eigenlijk van de D5 hoe kunnen hun jou dat vertellen ???? :?
Douwe
3rd Gear member
Contacteer:

Ja, daar snapte ik ook niets van. Dat Lexusjochie wist overigens wel behoorlijk veel over de XC90. Misschien dat z'n pa er één had.

Feit is dat de motor er komt. Wanneer en waarvoor is niet bekend, maar logischerwijs voor de zwaardere modellen. Introductiedatum zal naar verwachting mei/juni zijn.

Ik heb me overigens laten uitleggen dat de huidige D5 motor gebruik maakt van het 3liter 6 cylinder blok uit de 960-serie. Dat was toen nog een benzine. Daarvan hebben ze een dieselblok gemaakt, en 1 cylinder eruit gehaald. En zowaar, een 5 cylinder 2,5 liter diesel. Hetzelfde met de 4 cylinder. Weer een cylindertje eruit en je hebt een 2 liter 4 cylinder. Dus dat jaguar dieselblok van 6 cylinders zou best eens een Volvoblok kunnen zijn...
bart15
3rd Gear member

Douwe schreef: Dus dat jaguar dieselblok van 6 cylinders zou best eens een Volvoblok kunnen zijn...
Miss wel maar niet erg waarschijnlijk. Dat 6cyl blok van Jaguar is toch gemaakt in samenwerking met PSA en Ford dus dan rijden er straks ook peugot met een diesel van Volvo rond :? Straks zit de BMW V10 in de nieuwe V70R viavia weetje wel ook niet erg waarschijnlijk..

Sommige merken komen wel op een rare manier aan hun motoren via samenwerking en fusie's enzo (hele) tijd geleden een keer iets gelezen in autokampioen ik dacht dat dat over fiat 1.9JTD 4cyl diesel ging dat die nauw verwant is met de bekende 2,0D die in heel veel verschillende merken en modellen gebruikt word.
Battlecruiser
8th Gear member

En volgens mij is het verhaal andersom: eerst was er het 5 cilinderblok en vervolgens is in 1994 de nieuwe 6 cilinder ontstaan door er een extra cilinder aan toe te voegen.
Volvo Rules the Road
Douwe
3rd Gear member
Contacteer:

Daar kon je inderdaad wel eens gelijk aan hebben. In elk geval. Het is een lekker motortje!
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:En volgens mij is het verhaal andersom: eerst was er het 5 cilinderblok en vervolgens is in 1994 de nieuwe 6 cilinder ontstaan door er een extra cilinder aan toe te voegen.
Neh, eerst 6 cylinder B63XX en daarna de 5 en de 4.
De D5 gebruikt heel veel van het benzine motor design.
Battlecruiser
8th Gear member

Ik zal het je nog mooier vertellen:

De 2922cc 6cilinder van Volvo is een heel oude ASTON MARTIN motor uit de DB2 van de jaren 1955-'57. AM deed er verder niks mee en Volvo heeft het ding nieuw leven ingeblazen en er veel meer pk's uitgehaald.
Volvo Rules the Road
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”