De prestaties van de 1.6D Drive zijn zoals te verwachten was. 'Eén punt zes' klnkt natuurlijk erg armoedig, maar het vermogen en koppel van deze V70 1.6D DrivE is gelijk aan die van de 740 GLE turbo diesel Estate. En ook die wagen doet (deed) 13,5 seconden over om naar de 100 te gaan.
De V70 gaat door zijn stroomlijn nog wel een stukje sneller dan een 740.
Nu toch maar hopen dat Volvo snel met de innovaties van de Duitse merken kan komen, want dán kan die DrivE nog gemakkelijker zuiniger en zullen ook hogere vermogende motoren als 'zuinig' kunnen worden gelabeld.
Prijzen Volvo V70 en S80 1.6D Drive bekend
Stockholm - Volvo bouwt het leveringsprogramma van de DRIVe-modellen gestaag uit. Na de start met de C30, S40 en V50 is het zuinigheidslabel inmiddels geïntroduceerd op de grotere XC60, XC70, V70 en S80. Laatstgenoemde twee types komen eind september naar ons land. De importeur geeft nu de prijzen vrij.
De DRIVe-modellen van de V70 en S80 krijgen een kleine vierpitter onder de kap. Het blokje meet 1,6 liter en levert een vermogen van 109 pk. Door onder andere de carrosserie van de grote sedan en stationwagon aërodynamisch te verbeteren (verlaagd onderstel en gesloten grille), banden met een lage rolweerstand te monteren en een elektrische stuurbekrachtigingspomp toe te passen is het brandstofverbruik op 4,9 l/100 km uitgekomen. De bijbehorende CO2-uitstoot ligt op 129 g/km, wat het model een A-milieulabel oplevert. Het prestatieniveau lijdt eronder. De 1.6D DRIVe zit in 12,8 tellen van stilstand op 100 km/h, de S80 doet er nog altijd 12,4 seconden over.
De importeur heeft de prijsstelling van de nieuwe types klaarliggen. Als V70 kost de DRIVe ten minste 40.695 euro. De S80 is er voor minimaal 38.850 euro. Daarmee vormen de twee de voordeligste dieseltypes van de productlijnen.
Het is wel spijtig dat Volvo een tikkeltje gemakkelijk lage brandstofverbruikcijfers heeft weten te realiseren voor de V70 en S80 1.6D DRIVe modellen.
Bij de C30/S40/V50 heeft Volvo immers met start-stop en de diverse weerstandsreducties bewezen liefst 20% van het verbruik af te kunnen snoepen t.o.v. de gewone (inmiddels niet meer leverbare) 1.6D. Het leeuwendeel van deze besparing is overigens het gevolg van de start-stop-installatie. Als deze voorziening ook in de grote Volvo's was ggestopt had het CO2-cijfer in de richting van de 112g/km gelegen (ipv 129g/km). De afwezigheid van de zesde versnelling is in zijn totaliteit jammerlijk te noemen.
Critici gaan daarom snel aan de haal met opmerkingen dat de spaarvolvo's trage auto's zijn. En dat had mijn inziens niet gehoeven.
Uitgaande van de behaalde besparingen met de 1.6D mag je veronderstellen dat dit ook ic.m. een 2.0D had moeten kunnen.
Een rekensom leert dan dat de V70/S80 '2.0D DRIVe' dan een verbruik van circa 119 à 124g/km had moeten opleveren. Jawel, da's mínder dan de 129 gram CO2/km met de onlangs gepresenteerde 1600-motor. Zo'n wagen (met 136pk dus) lijkt me op beduidend meer acceptatie te kunnen rekenen dan de 'net-aan 1.6D'. Uiteraard ook interessant voor een kleine Volvo.