Verschillen nw model V70 2.4D/D5 met vorig model V70 2.4D/D5

Plaats reactie
Oldfield
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 14.02.2009 - 22:16

Ik rij zelf met veel plezier een 2005 V70 2.4 D (163 pk, 6 handbak) uit 2005 met 2 ton werkervaring en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die ook een vorig model 5 cilinder diesel hebben gereden en nu rijden in een 5 cilinder diesel van het nieuwe model. Wat zijn de euveltjes van het nieuwe model en hoe verhoudt het model zich tot de vorige? Bijvoorbeeld: wat is de algemene kwaliteits- en rij indruk? Hoe zitten de stoelen na een lange rit, hoe is de ophanging en welke kwaaltjes ben je tot nu toe tegengekomen? Een proefrit ga ik t.z.t. wel eens maken maar ik ben zeer benieuwd naar de ervaringsdeskundigen die al flink wat kilometers met de nieuwe hebben gereden.

Mocht hier al een topic over zijn, dan graag de link. Ik zag het niet.

Ben benieuwd!
V70 2.4D 163pk 2005 Edition II
XC90 2.5T 2004
Gebruikersavatar
jozic
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 09.10.2007 - 15:14

Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Op dit moment rij ik nog een D5/185pk-6 handbak uit 2006. Deze auto bevalt me prima. Morgen ga ik er weer een 550 km mee sturen. Motorisch is deze auto perfect, vlot optrekken en voor mijn rijgedrag is de auto zuinig in zijn brandstofverbruik. Ik rijd er nu 2 jaar mee en ben, buiten de normale beurt, geen enkele keer naar de garage terug geweest.
In augustus ga ik met een nieuwe V70-LE rijden. 175pk/420 Nm. 10 pk minder dan ik nu heb, maar wel 20 Nm meer! Omdat de motor pas net uit is, zijn er volgens mij nog geen uitgebreide ervaringen mee. Misschien op het XC60 forum?
Als ik enige ervaring heb (zal begin september zijn) laat ik van me horen.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Muxy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.06.2009 - 20:47

Hallo Oldfield,

Het is een compleet andere auto geworden.
Ben zeer tevreden over de eerste kilometers, meer vermogen
merk je goed en de vering is aangepast, niet meer zo stug als het voorgaande model. (nu obv S80 ipv S60) Stoelen zijn oke, ik heb nu wel gekozen voor de sportstoelen. Kwaaltjes ben ik nog niet tegen gekomen, alles functioneerd zoals in de handleiding beschreven. :P De nieuwe generatie navigatie is wel een goede verbetering. Ook nu de telefoon via BT ipv inbouw. Werkt veel beter dan met 2 aparte simkaarten. Dus helemaal tevreden met het nieuwe 2010 model !
V70 Momentum 2.4D MY2010 Winter-Audio-Estate-Professional line, Dynamic Select Leder sportstoelen, Magic Blue Pearl
V70 2.4D Edition II MY2006
Audi A4 Avant 2.0D
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik kan de beiden ook goed vergelijken, alleen heb ik nu een pak meer vermogen, en dat is prettig (zie autohistorie). De nieuwe rijdt in mijn ogen wat strakker en ook stiller. Het verbruik heeft mij echter behoorlijk ontgoocheld (ja, ik ken alle argumenten, laat ons die discussie niet opnieuw voeren).

Ik heb met zowel de oude als de nieuwe geen grote kwaliteitsproblemen kunnen ontdekken. Er is al wel eens geopperd dat dit met de nieuwe een stuk minder zou zijn, maar dat heb ik nog niet zelf ervaren. Het is een auto waar ik elke keer met veel "goesting" instap.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
pasc@l
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 14.02.2007 - 20:31
Locatie: Angeren

In chronologische volgorde:
- V70 2.5D met 143 PK;
- XC70 met D5 163 PK;
- V70 en XC70 laten tunen;
- XC90 met D5 185 PK en meteen laten tunen;
- V70 met D5 205 PK.

Een erg prettige motor die in al haar vormen en verschijningsvormen haar diensten bewezen heeft. Alleen bij de XC90 vond ik het standaard vermogen te laag, bij de anderen heb ik vanwege de lol laten tunen. Vermogen was meer dan voldoende. De souplesse die erbij komt en de extra kracht is wel erg prettig.
Vandaag de nieuwe D5 met 205PK opgehaald en ik moet zeggen, deze is echt geweldig. Wat een enorme kracht en souplesse.

Mijn ervaring is dat je went aan het gaat rijden naar het vermogen dat je tot je beschikking hebt. Allemaal waren ze eigenlijk goed.
Current: Volvo XC90 3.2 & C70 T5
Past: V70 (2x), XC70 & XC90
jeroen cc70
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 05.05.2009 - 23:15

Vraagje: (ja, ja, ik weet het, er is een apart tuningstopic, maar dit is iets sneller) Waar heb je de XC destijds laten tunen? Heb dezelfde nl. Geartronic. Werd de auto niet nerveuzer? Had je ook Geartronic?
XC70 D5 Geartronic MJ 2003, BMW 525D MJ 2008, Porsche 911 Carrera 3.0 MJ 1977
Gebruikersavatar
pasc@l
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 14.02.2007 - 20:31
Locatie: Angeren

Alleen de v70 was een handbak, de rest allemaal geartronic.
Ik vond juist dat de bak veel sneller reageerde en zeker niet nerveuzer werd.
Alle auto's zijn getuned door Digicar in Doetinchem.

Ik weet dat zij in het verleden ook met een aantal Volvo-dealers hebben samen gewerkt. Nu mag dat niet meer vanuit Beesd en dus gebeurd dat niet meer...

Stuur anders even een PM en dan geef ik je de NAW gegevens.
Current: Volvo XC90 3.2 & C70 T5
Past: V70 (2x), XC70 & XC90
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”