Zoals ik al eerder zei, op twee heel kleine roestpuntjes na in de hoeken van twee deuren is mijn auto keihard en en zeer goede staat.
Voorkomen van roest in de wielkastranden achter.
Komt dit door opeenhoping van vuil in de wielkast?
Dit goed schoonhouden, dus?
Of ontstaat deze roest binnen in de wielkast?
Ik heb het idee dat je bij een sedan hier bij kan van binnen uit.
Maar goed, hoe te voorkomen. Dat is de vraag.
Dat van die deuren is mij wel duidelijk. Deuren van binnen behandelen en er voor zorgen dat de gaatjes onder in open blijven.
Roest: voorkomen is beter dan genezen
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
De 460 GL carb van Frans
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Goed schoonmaken is inderdaad belangrijk. Vuil kan vocht vasthouden wat weer roest kan veroorzaken. Ik ga tijdens het wassen altijd met 1 hand langs de binnenkant van de wielkast op het vuil lost te maken en in de andere hand houd ik de tuinslang om het weg te spoelen. Ook bij de spatlappen blijft veel modder zitten.
Binnenkant wielkast goed in de gaten houden en insmeren met tectyl.
Binnenkant wielkast goed in de gaten houden en insmeren met tectyl.
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Volgens de schadehersteller waar ik ooit een wielkastrand van mijn 460 heb laten repareren, bestaat de wielkast uit 2 staalplaten: die van de buitenkant van de auto (dus het gedeelte in het zicht) en de plaat waaruit de wielkast is gevormd.
Beide platen zijn bij de wielkastrand in elkaar gevouwen. De roest komt doordat er vocht en vuil in de loop der jaren in die vouw tussen de twee platen gaat zitten, en dan roest de wielkastrand van binnenuit door. Daar schijn je nauwelijk tot niets aan te kunnen doen.
Over tectyleren heb ik ook nagevraagd:
Hij vond tectyl aan de binnenkant van de wielkast of zeg maar van bovenaf/binnenuit de wielkastrand vol laten lopen ook weinig zinvol, omdat je de tectyl nooit helemaal op de goede plek komt waar het z'n werk moet doen, namelijk precies in die naad.
Maar goed, dat is maar één mening. Ik hoor graag andere ideeen, want ik zou inderdaad ook wel wat willen doen om roest voor te zijn.
Beide platen zijn bij de wielkastrand in elkaar gevouwen. De roest komt doordat er vocht en vuil in de loop der jaren in die vouw tussen de twee platen gaat zitten, en dan roest de wielkastrand van binnenuit door. Daar schijn je nauwelijk tot niets aan te kunnen doen.
Over tectyleren heb ik ook nagevraagd:
Hij vond tectyl aan de binnenkant van de wielkast of zeg maar van bovenaf/binnenuit de wielkastrand vol laten lopen ook weinig zinvol, omdat je de tectyl nooit helemaal op de goede plek komt waar het z'n werk moet doen, namelijk precies in die naad.
Maar goed, dat is maar één mening. Ik hoor graag andere ideeen, want ik zou inderdaad ook wel wat willen doen om roest voor te zijn.
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Zoek eens naar Dinitrol. Dat is iets duurder maar schijnt beter te zijn.
Je kunt een behandeling laten doen in Alphen a/d Rijn en in Leeuwarden.
Je kunt een behandeling laten doen in Alphen a/d Rijn en in Leeuwarden.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Een echte tectyl behandeling heeft zeker zin. Rij nu een 740 uit 1985 en die is in nieuwstaat, die heeft iedere 7 a 8 jaar een tectyl beurt gehad van de vorige eigenaar. Iedere holle ruimte, zoals de raam stijlen, dorpels, holle ruimtes in de bodem en ga zo maar door worden behandeld. DIt is niet hetzelfde spul wat op de bodem komt. Uiteraard uit laten besteden aan professioneel bedrijf, die hebben de middelen om wel op ieder punt te komen die er is. Ook in de wielkast rand.
Verder is natuurlijk het probleem dat de constructie van de 4xx anders is dan van de 740 in de wielkast en daardoor ook sneller gaat roesten. Niks tegen de 4xx, rij ze als 8 jaar en nog steeds met plezier.
Dus als alle roest weg is (eerder geen zin) goed de auto laten tectyleren. En de bodem inclusief wielkast ook. Het tectyl laten lopen tot over de rand. Ja hoe moet ik dat omschrijven. Als je in je wielkast grijpt heb je die rand zitten. Die moet volledig in de tectyl. Zie je amper met t oog of je moet op velg hoogte gaan zitten. En die laag niet zelf met van dat tectyl spul met kwast/spuitbus aanbrengen. Wat ze bij zulke bedrijven gebruiken is heel ander spul en verder behandelen ze bodem eerst met reinigingsmiddelen.
Een aanrader mits auto in goede staat is. Ik moet wel bij een 25 jaar oude auto, wil er nog 25 jaar mee doen.
Verder is natuurlijk het probleem dat de constructie van de 4xx anders is dan van de 740 in de wielkast en daardoor ook sneller gaat roesten. Niks tegen de 4xx, rij ze als 8 jaar en nog steeds met plezier.
Dus als alle roest weg is (eerder geen zin) goed de auto laten tectyleren. En de bodem inclusief wielkast ook. Het tectyl laten lopen tot over de rand. Ja hoe moet ik dat omschrijven. Als je in je wielkast grijpt heb je die rand zitten. Die moet volledig in de tectyl. Zie je amper met t oog of je moet op velg hoogte gaan zitten. En die laag niet zelf met van dat tectyl spul met kwast/spuitbus aanbrengen. Wat ze bij zulke bedrijven gebruiken is heel ander spul en verder behandelen ze bodem eerst met reinigingsmiddelen.
Een aanrader mits auto in goede staat is. Ik moet wel bij een 25 jaar oude auto, wil er nog 25 jaar mee doen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Over de wielkastranden lijkt mij dit de reden die het meest dicht bij de waarheid komt. Het komt niet van bovenaf. De truc is dus om dit schoon te houden/spuiten en ik ga even kijken of dit te voorkomen is door dit goed af te dichten.dr hilus schreef:
Beide platen zijn bij de wielkastrand in elkaar gevouwen. De roest komt doordat er vocht en vuil in de loop der jaren in die vouw tussen de twee platen gaat zitten, en dan roest de wielkastrand van binnenuit door. Daar schijn je nauwelijk tot niets aan te kunnen doen.
Maar goed, dat is maar één mening. Ik hoor graag andere ideeen, want ik zou inderdaad ook wel wat willen doen om roest voor te zijn.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Er is dus géén roest! Dat is dus fijn.mightyspawn schreef:I
Dus als alle roest weg is (eerder geen zin) goed de auto laten tectyleren.
Ik ken een bedrijf die dit wil doen. Ik doe het allemaal stap voor stap in de loop van dit en volgend jaar.
Ook heb ik hier gehoord dat ze de kokerbalken harsen. Hoe en wat weet ik niet precies maar hij doet al tientallen jaren in oude Citroeën's. Het is zijn vak.
De 460 GL carb van Frans
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dinitrol is super spul. Dat is veel dunner dan tectyl, en als dat eenmaal op een deel zit gaat het er niet meer vanaf. Zelf geroeste delen gaan niet verder als ze met Dinitrol zijn ingespoten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95