Sinds gisteren mijn c70 ingeruild voor een v50, met een baby op komst moet je wel
mij viel direct na het ophalen op dat er een fluittoon te horen is. Je hoort hem goed wanneer de radio en de climate control uit staan. Afhankelijk van het toerental word de fluittoon hoger... Onder de motorkap hoor je het niet.
Dat lijkt een moeilijk probleem. Als je het onder de motorkap niet hoort kan het niet de motor zijn. Maar dan is het wel vreemd dat bij een hoger toerental de fluittoon hoger wordt.
In het interieur kan volgens mij niks fluiten, als je de climate control uitzet heb je dan ook de ventilator helemaal uit gezet?
Wat ik weleens heb gehad is dat er een blaadje in het systeem zat wat een geluid gaf, maar dit neemt natuurlijk niet toe met je motortoerental.
Wat heb je voor motor erin? Een turbo zou kunnen gaan fluiten.
En wat bij mij fluit/piept is de elektrische pomp van de hydrolische stuurbekrachtiging. En dat schijnt een veel voorkomend iets te zijn bij deze modellen. Als je aan het stuur draait verdwijnt het geluid.
Succes in ieder geval met het achterhalen van de fluittoon.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009 Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
De ventilator idd al helemaal uitgezet, dat idd ook al aan zoiets...
Kheb zelf wel eens in een oude auto een radio gestoken en dat had ik als de radio aan stond ook zo'n geluid maar dat kwam omdat die radio eerst niet geaard was... maar ja bij mij is het ook als de radio uit is...
Ik heb wel een vdo dayton nav, door volvo ingebouwd in zo'n aktie periode, zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
Het is geen turbo motor, tis een 2,4 140 pk
Fiat Punto Evo 1.3 mjt MY2011 Pure white Racing
ex V50 2.4 MY2006 starsilver Edition I
ex C70 2,4T MY2001 Blackstone Prestige
ex S40 1.8 MY1998 Europa
Ik zou eerder denken aan een "zingende" versnellingsbak of aandrijving.
Als je een "zingende" toon hoort bij rustig trekken, die stopt wanneer je de voet van het gaspedaal neemt, dan komt dat bijna zeker uit te grote speling of een versleten lager in de aandrijflijn ...
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Met mijn eerste V50 2.0D MY05 heb ik dit ook gehad. Maar dit had te maken met de aircopomp. Staat de airco bij jou echt uit of staat alleen de blower uit?
De fluittoon varieerde bij mij ook mee met het toerental. Als ik de airco uit zetten via de knop AC (dus niet alleen de blower uit) dan was het weg. Zetten je hem aan, dan was het geluid na enkele seconden weer terug. De dealer heeft er toen een nieuwe aircopomp in gezet (garantie) en het probleem was opgelost.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008) Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)