V50 1.6D welke?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Goedendag allemaal,

Ik ben voornemens om een V50 1.6D te kopen en heb daar een paar vragen over.
- Zijn er bepaalde series / bouwjaren, die storingsgevoeliger zijn (of meer speciefike klachten hebben) dan andere?
- Ik heb ergens gelezen dat de roetfilters af-fabriek (duur) onderhoud behoeven. Weet iemand de intervallen daarvan?
- Is de middenarm steun op de achterbank ook te gebruiken als "ski luik"?

Bedankt voor jullie antwoorden!
Pieter
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

Hoi,

Ik heb zelf een 1.6d met nu meer dan 200k. Geen problemen. De eerste series v50 hebben veel problemen gehad maar dit is allemaal rechtgezet. Het roetfilter moet volgens mij om de 240 vervangen worden. Dit geldt in ieder geval voor de distributieriem en dat is een aardige kostenpost. De middenarmsteun op de achterbank is alleen bij de duurdere types ook als skiluik.

GRoet
Sander
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het is volgens mij nooit een skiluik
Volvo for life
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33124
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Alle V's hebben in ieder geval GEEN skiluik.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Dank jullie wel! Skiluik is helder.
@ Sander Peter. De eerste series zeg je. Vanaf wanneer waren die kinderziektes er dan uit? medio 2005, of nog later?

Dank
Pieter
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Volgens mij waren er geen 1.6D's bij de eerste series. Daarnaast behoeft de roetfilter af fabriek ook minder onderhoud dan een achteraf gemonteerd filter.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

dat laatste is mij ook onbekend, ze hebben beiden een additief nodig om roet te binden
Volvo for life
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

bart simpson schreef:dat laatste is mij ook onbekend, ze hebben beiden een additief nodig om roet te binden
Een retrofit een additief nodig? Weet trouwens niet of de 1,6 wel zonder fabrieksfilter geleverd is.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

1.6d is rpf zonder geleverd, bij een retrofit hoeft er idd geen additief in
Volvo for life
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Retrofit moet vaker vervangen worden. Af fabriek kan 'ie b.v. zichzelf schoon branden
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27427
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb zelf een 2004 V50, eentje waarvan alle kinderziektes zijn verholpen.
Rijd al ruim 30.000 km probleemloos rond dus echt heel bang voor een my04 hoef je niet te zijn in mijn ogen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

Een tijdje terug de dealer aangesproken ivm het roetfilter af fabriek ... tankje met regeneratievloeistof wordt bijgevuld om de 60k, het filter vervangen om de 120k (kost 735 euro'tjes). De 240k beurt wordt kostelijk : distributieriem én roetfiler !

Succes
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Gebruikersavatar
Schuurmanneke
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 17.05.2009 - 20:26

Elveka schreef:Een tijdje terug de dealer aangesproken ivm het roetfilter af fabriek ... tankje met regeneratievloeistof wordt bijgevuld om de 60k, het filter vervangen om de 120k (kost 735 euro'tjes). De 240k beurt wordt kostelijk : distributieriem én roetfiler !

Succes
Damn, en de riem is €1000,00... Nah, alvast gaan sparen voor een beurtje van 2000 euro.. niet normaal zeg!
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Dank allemaal. Rond de 120K dus op het roetfilter letten

Ik heb verder wat op intenet zitten neuzen. Die eerste 'problemen', klopt het dat dat dit ongeveer is:
-EGR klep,
-Airco uitstroom tussen links en rechts
-Kabelboom in de rechter voor portier waardoor er problemen zouden zijn met alarm en ramen.

Wanneer er reparaties in die trand zijn uitgevoerd, neem ik aan dat dat in de service historie is terug te vinden.
Mocht er nu niets aan gebeurd zijn, en dit klaarblijkelijk niet is voorgevallen, is de kans dan groot dat het alsnog (kan) gebeuren. Ik weet het, het is en blijft techniek ...

Dank!
Pieter
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik heb nog niets langs zien komen waarbij een 1.6D problemen had met de EGR. 2.0D en D5 wel (kan zijn dat er gewoon te weinig 1.6D's rondrijden op het forum)

De kabelboom ook links trouwens, alleen die valt minder op daar deze minder problemen kan veroorzaken.

Ik heb 2 jaar in een 2.0D gereden en rij al 3 jaar in een 1.8i en 2 jaar in een 1.6D. Alleen met de 1.6D (MY07) heb ik 0 problemen ondervonden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”