Hallo forum,
Heerlijk genoten van mijn 240, helaas al een paar weken problemen...
Eerst de ontstekingscomputer uitgevallen/opgeblazen door kabelbreuk, nu weer de startonderbreker die loopt te vervelen.
Met uitbouwen lijk ik een halve kabelboom te midden. Vanaf het contact loopt een grijze stekker met 4 ronde uitgangen, 2 ervan gebruikt met een geel rode draad en een blauwrode. Deze geven stroom zodra het contact aan gaat, maar bij starten gaat er een uit. Even vergeten welke.
Vanuit de tunnel naar achteren steekt een grijze stekker omhoog met 4 gaten zoals ook vanaf boven. Hier steken 4 draden in, een met blauw geel, zoals naar de startmotor loopt. Parallel ernaast loopt een enkele bruine draad met stekker.
Aan de andere kant van de tunnel/verwarming loopt een kabel met bruin/geel die naar een relais lopen en een losse stekker met 2 draden: roze en geel/blauw. Roze geeft stroom met contact, en veel meer stroom met starten.
Wat mis ik in deze puzzel? Iemand een schema of een voorbeeld?
Ben net bij Goos geweest welke mij fantastisch heeft geholpen met de computer maar nu met vakantie is. Vrijdag mag ik misschien in het veld op strooptocht, maar ben wat ongeduldig. Volvo moet werken want ben aan het verbouwen, daarbij kan ik best wat ruimte gebruiken.
Wie wat weet mail of bel me gerust, voor een schema, een losse kabelboom compleet, of een auto waarin ik even mag kijken hoe eea hoort te lopen...
Tuut tuut
Bart te Breda
06 24512147
Draadboom drama???
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
het zou voor de mensen die eea aan info hebben misschien ook niet geheel onhandig zijn om zowiezo te weten uit welk jaar ze is, en misschien ook nog wat voor motortype enzo.... Ik bedoel de 240 is een jaar of 19 ofzo gebouwt, het is natuurlijk niet al die tijd allemaal hetzelfde gebleven...
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.07.2006 - 18:29
In mijn enthousiasme vergeten:
Volvo 240 Polar 1992 met een B23 en 5 bak.
De verwarmingsbak en ventilator is iig hetzelfde gebleven van vroeg tot laat. De kenner ziet het verschil...
Maar ik wil rijden! En daarvoor moet de startmotor rondgaan... Dus wie helpt mij aan een kabelboom of elektrisch schema?
Volvo? volvo,
Daihatsu (voor nu...)
Volvo 240 Polar 1992 met een B23 en 5 bak.
De verwarmingsbak en ventilator is iig hetzelfde gebleven van vroeg tot laat. De kenner ziet het verschil...
Maar ik wil rijden! En daarvoor moet de startmotor rondgaan... Dus wie helpt mij aan een kabelboom of elektrisch schema?
Volvo? volvo,
Daihatsu (voor nu...)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Stel je vraag ook eens op www.volvolvo.nl
Vooral daar zitten veel 240 sleutelaars
Vooral daar zitten veel 240 sleutelaars
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Welke B23? Er is de B23A, B23E en B23ET en ga zo door.
En in kabelboom wereld van verschil onderling. Zo heeft de B23A 6 draadjes zo ongeveer, van dynamo naar startmotor naar dynamo en blok en vice versa. De B23E al iets meer omdat het injectie is maar wel mechanisch. En de B23ET is al volledig computer gestuurd, dus dezelfde chaos die je bij de modernere auto's tegenkomt.
De eerste lijkt me alvast af te vallen omdat het om een 92er gaat. K-tronic lijkt me in 92 ookal verleden tijd. Ookal zie ik dat het tot 98 is toegepast, maar of dat bij Volvo is geweest.
Graag het volledige typenummer en idd volvolvo.nl is your man. Hoop kennis van de 2/7/9 serie. Alles waar een red block in ligt iig
En in kabelboom wereld van verschil onderling. Zo heeft de B23A 6 draadjes zo ongeveer, van dynamo naar startmotor naar dynamo en blok en vice versa. De B23E al iets meer omdat het injectie is maar wel mechanisch. En de B23ET is al volledig computer gestuurd, dus dezelfde chaos die je bij de modernere auto's tegenkomt.
De eerste lijkt me alvast af te vallen omdat het om een 92er gaat. K-tronic lijkt me in 92 ookal verleden tijd. Ookal zie ik dat het tot 98 is toegepast, maar of dat bij Volvo is geweest.
Graag het volledige typenummer en idd volvolvo.nl is your man. Hoop kennis van de 2/7/9 serie. Alles waar een red block in ligt iig

Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Als het een 92-er is lijkt het me eerder een B230 dan een B23 toch?
Volvo 940 SE
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08.07.2006 - 18:29
opgelosd!
blauw draadje tussen geel/blauwe en roze ontbrak. Zit anders de vrijstand op voor de automaat. Google gaf een 1993 bedradingsschema.
Een bezoek aan Goos in Effen en een blik in het veld tussen de vele Volvo's gaf uitsluitsel! Geweldige zaak!!!
Tuut tuut
Vroemmm!!!
blauw draadje tussen geel/blauwe en roze ontbrak. Zit anders de vrijstand op voor de automaat. Google gaf een 1993 bedradingsschema.
Een bezoek aan Goos in Effen en een blik in het veld tussen de vele Volvo's gaf uitsluitsel! Geweldige zaak!!!
Tuut tuut
Vroemmm!!!