Hoi hoi Volvo collegae,
Ik ben nieuw op dit geweldige forum met mijn trots, de V50 2.0 d
vraagje voor de experts....
als ik mijn motor uitzet dan klinkt er enkele seconden een geluid door dat lijkt op een draaiend wiel/riem of iets van dergelijke aard. Dit 'draaien' neemt in die seconden af tot stilstand en dan is het ook stil...
is dit ietst om zorgen over te maken? :?
of is dit normaal. Ik vind het namelijk nogal vreemd.
Tanx!
afzetten motor 2.0 d
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Dit lijkt me de airco. Hoe heet dat ook al weer, een condensor?
Heb je al geprobeerd de auto uit te zetten zonder de airco aan? (als die aan staat)
Gewoon 5 minuten voor aankomst de airco uitzetten.
Heb je al geprobeerd de auto uit te zetten zonder de airco aan? (als die aan staat)
Gewoon 5 minuten voor aankomst de airco uitzetten.
-
- 3rd Gear member
Zo'n geluid heb ik ik ook als ik de motor 1.6D afzet. Bij mij is het volgens mij het ventilatiesysteem wat je nog even hoort. En ook heb ik het idee dat je de koelvin van de motor nog heel even hoort draaien.
Het is inderdaad een geluid wat in het begin bijzonder klinkt, maar dat lijkt me niks om zorgen over te maken. Bij aanschaf 79.000 km had mijn S40 het geluid al en daarna bij zijn beurt met 80.000 km bij de Volvo dealer is er niks over gezegd. En dan neem ik aan dat er dan niks loos is en dat het zo hoort.
Nu 16.000 km verder en alles gaat goed. Het geluid wat ik althans heb en wat lijkt op jouw geluid zal gewoon bij de auto horen.
Anders zou je het misschien als je twijfelt het eens bij de dealer kunnen vragen.
Het is inderdaad een geluid wat in het begin bijzonder klinkt, maar dat lijkt me niks om zorgen over te maken. Bij aanschaf 79.000 km had mijn S40 het geluid al en daarna bij zijn beurt met 80.000 km bij de Volvo dealer is er niks over gezegd. En dan neem ik aan dat er dan niks loos is en dat het zo hoort.
Nu 16.000 km verder en alles gaat goed. Het geluid wat ik althans heb en wat lijkt op jouw geluid zal gewoon bij de auto horen.
Anders zou je het misschien als je twijfelt het eens bij de dealer kunnen vragen.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
-
- 3rd Gear member
Bij mijn C30 hoor ik ook een fan draaien als ik de motor afzet. De eerste keer werd ik er nerveus van ben de hele auto rondgelopen en toen stopte het 
Het is volgens mij de fan van de condenser die de boel droogblaast. Inmiddels inmiddels 8 maanden verder en mijn 2e c30 (die dat natuurlijk ook heeft) en nooit problemen gehad.
Maar als je niet zeker bent, gewoon even de dealer bellen, die kunnen het zo uitleggen (de enige stomme vraag is tenslotte de vraag die je niet stelt zeg ik altijd)

Het is volgens mij de fan van de condenser die de boel droogblaast. Inmiddels inmiddels 8 maanden verder en mijn 2e c30 (die dat natuurlijk ook heeft) en nooit problemen gehad.
Maar als je niet zeker bent, gewoon even de dealer bellen, die kunnen het zo uitleggen (de enige stomme vraag is tenslotte de vraag die je niet stelt zeg ik altijd)
-
- 2nd Gear member
bedankt voor reacties! de airco is het zeker niet, deze getest. maar had natuurlijk goed gekunnen! dat het geluid bij de auto hoort wordt voor mij steeds aannemelijker.. maar bedankt voor de tip!, ik zal de dealer raadplegen..