Bij het vervangen van mijn achterveren viel het mij voor het eerst op dat ik totaal geen stabilisatiestang aan de achteras heb. Wel de houders naast de schokdempers, wel de bevestigingsgaten in de achteras etc. maar geen stang en ook niet de droplinks (meen ik dat ze heten).
Is dit normaal voor een model met slechts een basisuitrusting of had die er wel op moeten zitten? Kan ik deze zonder problemen van een sloper overzetten (stang over de breedte, beide verticale stangetjes en de bevestigingsrubbers en -bouten) of is er meer voor nodig?
Hieraan gelinkt: wie weet wat het sportonderstel precies inhoudt qua onderdelen? Welke zijn gemodificeerd, welke zijn extra toegevoegd en hoe kan ik de aanwezigheid herkennen op een sloper?
Stabilisatorstang
- SchoutenCC
- 5th Gear member
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- rene en erica
- 4th Gear member
ik neem even over uit de accessoire folder: verlagingsset weet niet of een "sportonderstel" het zelfde is:verlaagt de auto ca 30 mm,de set bestaat uit speciale schokdempers voor en achter met progessieve veren.maar hoe je dat aan de buitenkant kunt herkennen??geen idee.hier liggen sloopauto's zonder de wielen dus een eventuele verlaging kun je niet zien.
met stabilisatiestang bedoel je daarmee die diagonaal van links naar rechts loopt??
met stabilisatiestang bedoel je daarmee die diagonaal van links naar rechts loopt??
groet'n uut grunn
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik denk dat jij de panhardstang bedoelt Rene.
stabilistator-stang icm de reactie-stangetjes, zijn zo over te zetten naar mijn weten. Al mijn 440's hadden dit al stnd gelukkig.
De originele verlagingsveren van Volvo zijn te herkennen aan de blauwe poedercoating + dat er volvo op de veren staat. Schokbrekers zou ik lekker laten zitten, en een paar nieuwe halen.
Sportonderstel zijn dus alleen andere shock's icm verlagingsveren.
stabilistator-stang icm de reactie-stangetjes, zijn zo over te zetten naar mijn weten. Al mijn 440's hadden dit al stnd gelukkig.
De originele verlagingsveren van Volvo zijn te herkennen aan de blauwe poedercoating + dat er volvo op de veren staat. Schokbrekers zou ik lekker laten zitten, en een paar nieuwe halen.
Sportonderstel zijn dus alleen andere shock's icm verlagingsveren.
- rene en erica
- 4th Gear member
je hebt gelijk poika,ik heb er even een plaatje bij gezocht.de diagonale stang aan de achterzijde is idd de panhardstang.aan de voorzijde v/d achteras noemt men deze stang stabilisatorstang met aan beide kanten een pendelarm.ik heb net m'n 440 even opgekrikt en ik heb geen stabilisatorstang.voorzover ik het kon zijn heb ik wel de bevestegingspunten voor deze stang.ook even onder de 480 gekeken, daar zit de stabilisatorstang wel.waarom de 440 het niet heeft en de 480 wel kan ik niet vinden.wellicht omdat de 480 schijfremmen heeft en de 440 niet.wie het weet mag het zeggen.
groet'n uut grunn
- SchoutenCC
- 5th Gear member
"Sportonderstel zijn dus alleen andere shock's icm verlagingsveren"
Mooi, dat wilde ik dus weten, ik had nl. het idee dat er wel meer veranderd zou zijn, maar niet dus.
Ik ga in ieder geval wanneer ik er een vind de stabi-stang overzetten.
@Poika, merk je daar veel van denk je w.b. wegligging?
Mooi, dat wilde ik dus weten, ik had nl. het idee dat er wel meer veranderd zou zijn, maar niet dus.
Ik ga in ieder geval wanneer ik er een vind de stabi-stang overzetten.
@Poika, merk je daar veel van denk je w.b. wegligging?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)