Nieuwe S80 eigenaar, even voorstellen...

Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Beste mede S80 eigenaren, sinds 18 maart rij ik ook een S80, en een hele unieke ook.
Mijn vorige Volvo was een 850 T5, en daarvoor een stuk of 10 andere modellen.

De S80 die we nu hebben is een 2,4 BI-FUEL CNG ( ik denk 1 van de 3 in NL), automaat Exclusive met mobility line, Nautic Blue Pearl met zwart leder, MY 2004 .
KM stand bij aanschaf 171.000, stand nu 182.000 en dat allemaal op aardgas.
Een echte Zweedse CNG versie, met standverwarming en restwarmte installatie.... gebouwd in Torslanda.

Een zeer confortabele wagen, dat wel, zeer mooi uitgevoerd, maar zo traag als een slak ( op CNG ), wel lekker goedkoop rijden, en sinds april 2009 geen meerprijs Gas op de wegenbelasting meer, ik betaal dus gewoon het benzine tarief.
Eigenlijk was ik aan het denken om een T6 te halen uit Duitsland, werd me afgeraden om een van voor 2001 te nemen, toen maar gaan zoeken naar een 2,9, dat leek me ook wel aardig, tot we tegen deze aanliepen bij een handelaar.

Na wat speurwerk kwamen we er achter dat de wagen altijd in onderhoud is geweest bij de Volvo dealer in Hillegom, men kende mij nog daar, ooit een 760 gekocht daar, dus men gaf alle details wbt het onderhoud en andere zaken die er aan gedaan zijn in de loop der jaren...

Het enige wat ik niet wist is het verbruik op aardgas en hoever je er mee kunt rijden....
Dat weet ik nu inmiddels wel.

Tja, het is linksom of rechtsom, veel vermogen hebben is vaak duur rijden, eerst maar eens een paar ton rijden in deze wagen....

Als er liefhebbers zijn die plaatjes willen zien dan roept u maar...
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41686
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Roep !
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

t u maar!
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

:cheers: Yes!!!! komt u maar, nu wil ik hem zien ook!
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

maar ff een vraag, hoe doe je dat met het tanken? zijn er dan zoveel pompen
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ja, valt reuze mee, er komen elke maand een paar bij, binnenkort ook Zoeterwoude, dat is 10 km rijden voor mij.
Slechts 2x op benzine moeten rijden omdat er geen pomp was, of de pomp kapot was.....

Plaatjes staan klaar,maar hoe plaats je een foto hier?
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Racingbrick schreef:Ja, valt reuze mee, er komen elke maand een paar bij, binnenkort ook Zoeterwoude, dat is 10 km rijden voor mij.
Slechts 2x op benzine moeten rijden omdat er geen pomp was, of de pomp kapot was.....

Plaatjes staan klaar,maar hoe plaats je een foto hier?
Handleiding imageshack.us --> http://imageshack.us/
of
En dan is er een handig tool voor Windows XP gebruikers (helaas nog niet voor Vista)

Dat is Powertoy Resizer
Kan je hier vinden, dan kan je een foto selecteren en dan rechtermuisknop RESIZE 800x600

http://www.microsoft.com/windowsxp/down ... rtoys.mspx

Rechts in het scherm klikken op Image Resizer
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33164
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

ff offtopic in Vista/Windows 7 download je de nieuwe versie van Photo Gallery (download.live.com) hier zit ook een knopje om het snel te resizen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20950
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Aub geen Imageshack!!!!!!! NIET DOEN!

Gebruik Photobucket!!
of de attachment functie in dit forum.

Dan nu welkom en laat maar zien die aparte en ongetwijfeld mooie S80.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hier zijn dan de plaatjes, eindelijk....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hier zijn dan de plaatjes, eindelijk....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

En nog een paar.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Nog eentje dan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Leuk kenteken: NG = natural gas

Mooie kar! Veel trage maar veilige kilometers gewenst....

S80 Executive
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Het rijden op CNG is heel anders dan op LPG met een Vialle LPG installatie, ( werkt trouwens perfect hoor, zou ik zo weer nemen en weer laten inbouwen bij Mesman )

De wagen start op benzine, als het koelwater de temp van 15 graden bereikt gaat het naadloos over op CNG, is de CNG voorraad op ( iets van 16 kilo ) schakelt hij automatisch ( naadloos ) weer over op benzine...
Een en ander is druk gerelateerd, CNG is compressed, dus niet vloeibaar.
Tanken doe je met 200 Bar druk, het wordt er in geperst dus, wil je vloeibaar aardgas dan moet je met drukken van 280 Bar gaan werken.
Tanken gaat net zo snel als benzine/lpg bij de pomp, als je een thuistap zou nemen dan moet je op 5-8 uur rekenen.

Er zitten 3 tanks onder de wagen, 1 hele grote lange, en 2 kleinere tanks.
Aardgas is de hoofdbrandstof, als er getankt gaat worden nadat de CNG voorraad op is en hij is overgeschakeld naar benzine, zal bij na het tanken van CNG weer automatisch overschakelen naar CNG. :)
Das dus mooi.
De benzine tank is 29L en die hou ik maar zo vol mogelijk....

De benzinemeter die de benzine uitvoering heeft is CNG voorraadmeter geworden, en in het paneeltje waar de meldingen van de BC komen, komt een schaalverdeling met blokjes ( max 8 stuks ) die de benzine voorraad aangeeft als hij overschakelt naar benzine, dat zie je dan hopelijk sneller dan het omschakelknopje "petrol "boven het pennebakje, de diode hierin gaat knipperen zodra je op benzine rijdt.

Wel grappig allemaal.
Ik heb een keer in de file gestaan bij de Tamoil in Den Haag, ( hat was alleen druk bij de CNG pomp ) voor me een busje van de gemeente, daarachter een bus van een banketbakker en daarna een hele mooie V70 ( full option ) met een GN kenteken van een Zweed die kennelijk werkte bij Estec of zo iets, hij heeft hem zelf geimporteerd uit Zweden, tja als je geen BPM of wegenbelasting hoeft te betalen is dat fijn. ( ik ken namelijk iemand die daar ook werkt en de zelfde voordelen op zn auto heeft )
Brandstof uiteraard wel de volle mep, dat is dan weer een troost voor ons.

Hoe gaat het dan verder met het CNG verhaal?

Op die zeg maar 16kg kan je tussen de 180 en 272 km rijden.
De wagen is zwaar ruim 1600 kg, dus je snapt dat stadsverkeer dodelijk is voor het verbruik.
Gemiddeld, 20% stad en 80% buiten en snelwegen rij ik 1kg op 14km,
het record is 1kg op 17,2 dat was Den Haag - Eindhoven v.v. heb ik normaal gereden 100 en 120 zonder zware voet.

Een kilo aardgas kost 0,72 bij de meeste pompen, en bij Fuwell in Arnhem 0,69
Daar ga je dus niet voor omrijden, dan heb je 16 x 0,03 verdiend... jippy....

Per km is het dus zeer interessant, en ..... er komen meer en meer pompen bij.

Tevens konden we deze wagen voor een zeer laag bedrag kopen dus hebben we de "ongemakken "er maar bij genomen.


Indien er nog vragen zijn, laat het maar weten.

Er zijn er trouwens zeer veel van verkocht in Duitsland, zowel van de S60 en de V70 en de S80 modellen, daar had men al snel enkele honderden vulpunten...
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hier een plaatje hoe een en ander in elkaar steekt.
Helaas is Volvo er mee gestopt in 2005, ik zie er een zeer grote toekomst voor, zeker omdat wij een grote bel hebben in Groningen, leerde ik vroeger op school al.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

S80 Executive schreef:Leuk kenteken: NG = natural gas

Mooie kar! Veel trage maar veilige kilometers gewenst....

S80 Executive
Tja, hij komt mee, maar dan moet je wel goed intrappen, de 140 pk zit er wel in, maar komt er tegen de 6000 toeren pas uit, net als het koppel, dat is iets lager, maar komt er ook bij een flink hoger toerental pas uit.

Tja, het is geen T5..

NG:

Hahahaha, daar denk ik nu pas voor het eerst aan... je bent scherper dan ik....
Cor M
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33

Verdikkeme :protest: , dan rijd je toch nog goedkoper dan mij. Mij S80 2.5T automaat rijdt nml. 1 : 9 op LPG terwijl ik aan houderschapsbelasting het G3 tarief betaal.
Gebruikersavatar
danny
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.09.2004 - 12:02
Locatie: Terhole

Mooie auto !! Enjoy the club :P
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

mooie auto hoor!
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “S80”