Straks naar Bosnië, abnormaal hoog stationair

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Hoi
Ik ben net thuis van Frankrijk om vervolgens straks naar Bosnië te vertrekken.

Nu merk ik dat mijn stationair toerental abnormaal hoog is.
Als ik mijn airco aanzet stabiliseert dit.

Als ik de luchttoevoer van de stappenmotor toeknijp dan verlaagt het stationair toerental uiteraard.

Nu zit ik bij mijn ouders thuis en kan ik geen andere stappenmotor testen omdat ik dan 140km extra moet rijden :(

Iemand enig idee wat het kan zijn? Rijden doet ie voor de rest normaal en lekken in slangetjes vind ik niet. Ook heb ik het regelschroefje aan het gasklephuis gecheckt...

Ik ga nu wat slapen dat ik uitgerust kan vertrekken

Groeten
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Hij is ondertussen afgekoeld, de motor terug gestart en hij doet het weer normaal, hij zoekt wel even... maar stabiliseert zich, misschien had de elektronica weet van de warmte?
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Waarschijnlijk toch de stappenmotor hoor..
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Die stappenmotor zit er nog maar een jaar in, maar goed, de auto rijdt normaal verbruikt niet abnormaal veel of zo dus echt panikeren moet ik niet doen...
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Het stationair toerental is ok nu, maar gisteren viel ie aan de lichten opeens stil, raar... voor de rest heeft ie goed gereden, geen olieverbruik, hij koelt prima ondanks de hitte hier...
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Edit, ik denk dat al deze probs met de airco te maken hebben... hij is vandaag nogmaals stilgevallen bij de rode lichten, telkens net vertrokken en airco vollebak...
ArjenM
3rd Gear member

Ik heb gehad dat hij telkens bij het optrekken uit stilstand afsloeg, vooral vlak na het starten. Bij mij zat toen een draadje van de dynamo los waardoor hij na het starten maar 11,5 volt gaf.

Heb je al gemeten?
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Ik heb hier geen meettoestel mee, gisteren alle draden nagekeken op zicht, maar ik merk wel dat bij gas lossen het toerental soms bijna wegvalt, met airco aan, mensen van hier zeggen dat dat normaal is...
Iroll
6th Gear member

Als de airco ingeschakeld wordt verhoogt de ECU het toerental door de stationair motor (stappenmotor) verder te openen. Kan zijn dat het signaal niet doorkomt van de ecu. Maak alle stekkertjes eens los en maak ze goed schoon. En maak de stappenmotor zelf eens schoon, loshalen, via de slangopening wat benzine (remmenreiniger, terpentine, wasbenzine oid) erin gooien schudden leeggooien en herhalen totdat er schone vloeistof uitkomt. Dan kan de klep weer goed bewegen. Kijk ook of het gasklephuis schoon is. Haal de grote slang los die van het luchtfilter naar het gask.huis loopt. Kijk of daar aangekoekt vuil zit. Weghalen met benzine oid op een schone lap. Wattenstaafje gebruiken voor het fijne werk.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

hoi, gisteren in de bergen veel te steil, geen benzine meer, ok amateuristisch... ik had nog 15l maar was te weinig denk ik.

Assistence gebeld getankt, startkabels en go...

Vandaag met volle tank berg op, te steil, niks meer, auto wou niet meer starten, ingang geduwd ,hierbij deur beschadigd wegens te smal hier..., die wordt nu hersteld, spotgoedkoop hier...

Er gaat morgen een elektricien naar kijken want hij wou daarstraks weer niet starten (10 min ervoor startte ie perfect...), wellicht een draadje los of een alternator probleem of mss was mijn accu niet goed geladen...

Rot twee dagen achter de rug... gelukkig kosten techniekers hier niks... voor een dag werken 35 euro...
ArjenM
3rd Gear member

Kan zijn dat door de steile helling de pomp droog stond. Die staat bij de 440 in ieder geval aan de voorkant van de tank. Het kan ook zijn dat er een storing was, die was verdwenen toen de hulp er was.

Dat zijn inderdaad nog eens prijzen. Je zou bijna als je een hardnekkige storing hebt daarnaartoe op vakantie moeten.

Ben erg benieuwd wat eruit komt.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

hoi
De deur is gemaakt voor de afgesproken prijs, 35 euro, voor dat werk betaal je in belgie minstens het tienvoudige, het werk is trouwens perfect gebeurt.

Wat het startprobleem betreft moet ik nogmaals contact geven als ik de auto uitschakel, dan start ie wel terug perfect, dus ik vermoed een relaisprobleem en het had niets met de benzine te maken, het hoofdrelais misschien?

anyway, ik kan mijn reis gerust verder zetten...

grtz
rene en erica
4th Gear member

dus even een keer extra de sleutel omdraaien dan is het ok??is je kontaktslot nog wel 100%??wat bedoel je precies met "nogmaals kontakt geven?".
groet'n uut grunn
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

gewoon 2x op `0` terugdraaien en weer `1 ` maar nu is de auto ok, het bleek een alternatorprobleem en de accu die niet de hitte niet aankon, dit laatste heb ik zelf gevonden door zelf werkgerief te kopen en alles uit te meten wanneer de auto warm was... dus ik rij terug zonder problemen
ArjenM
3rd Gear member

Ongeveer wat ik zei dus. :P
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Ondertussen ben ik thuis, heb 1400 km gereden met enkel het dashboardlampje van de alternator dat brandde, lol.
Nu blijkt de alternator bij warmte de boel niet aan te kunnen, bij kouder weer vannacht laadde hij wel goed.
Ik had dus onderweg een multimeter gekocht om de boel in de gaten te houden.

Vermits de rest van de wagen normale spanning krijgt en hij normaal rijdt denk ik idd aan een draadje los... Maar niet zeker. Na het weekend ga ik rustig de boel eens nakijken...
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Hoi

Ik heb gisteren, hoop ik, eindelijk het probleem gevonden, zelfde probleem als ArjenM

Een draadje dat de spanning regelde brokkelde af, als ik met airco aan startte had mijn accu te weinig spanning en wss is mijn accu zo kapot gegaan... door telkens zo te starten enzo te rijden.

Ik heb het draadje gerepareerd en het toerental valt niet meer weg.

De laadspanning is 13,6 volt zonder verbruikers aan, met alle verbruikers aan, airco, lampen, cd speler en de ventilator van de radiator heb ik een 12.3 a 12,6 volt, maar na wat opzoekingswerk op internet blijkt dat dat geen goed idee te zijn alle verbruikers aan te zetten met airco, dat de dynamo dit niet aankan

Het rode lampje van de accu brand nog steeds, maar dat probleem ga ik straks met een vriend verder uitzoeken...
ArjenM
3rd Gear member

Fijn dat je het hebt gevonden. Inderdaad herkenbaar. Had ook even zitten zoeken omdat het leek dat het draadje gewoon vast zat. Maar toen ik het los wou halen viel het meteen al uit elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”