nivomat zelf monteren...advies?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
jeffrey_230
Starter

Hey allemaal,

Ik heb weer een nivomat vraagje. Een tijdje geleden heb ik een setje nivomats aangeschaft (voor V70, MY 2001). Na wat onderzoek blijkt dat je een zogenaamde support plate nodig hebt, omdat nivomats aan de bovenkant een andere vorm hebben dan gewone schokbrekers.
Ik vraag me af of mensen hier zelf hun nivomat vervangen hebben, en in hoeverre het noodzakelijk is om de support plate te vervangen. (kosten 130 euro, beetje veel geld voor een metalen plaatje)
Als het moet, moet het, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat dit niet per se vervangen hoeft te worden, ik kan het alleen nergens meer terug vinden.
So, anyone?

Cheers! Jeffrey
Gerben V70
1st Gear member
Contacteer:

Is het al gelukt met de Nivomat?

Ben zelf net op vakantie geweest met een zware caravan erachter en ben wel benieuwd naar het achteraf monteren van een nivomat schokbrekers.
CptCaveman
2nd Gear member

hou dan wel rekening met het feit dat je er ook een andere trekhaak onder moet zetten....
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Voorn
4th Gear member

Mijn garage vertelde mij dat zij met 2 man de nivomats moesten monteren. Dus weet je zeker dat je het zelf wilt doen?
Groeten van Eddy

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
jeffrey_230
Starter

Ik zie dat er nog steeds gereageerd wordt. Het probleem is inmiddels opgelost. Misschien hebben mensen hier laten nog wat aan...ik heb het als volgt gedaan.
Toch die support plates gekocht, maar achteraf was dit misschien niet noodzakelijk geweest. Een autosloop die ik belde had nog nooit van deze plaatjes gehoord, en zette de nivomats altijd op de originele steunplaten. Kan in principe dus wel, maar er zit wel degelijk verschil tussen, en de krachten worden beter verdeeld met de goede plaatjes. Heb dus het zekere voor het onzekere genomen.

Nivomats monteren is fluitje van een cent als je een beetje kunt sleutelen. De veren is een ander verhaal, maar ik heb de stuggere veren eronder laten zitten omdat er een grote lpg tank in ligt. De auto rijdt echt perfect nu, groot verschil.

En die trekhaak...had ik al naar gekeken, en ik denk dat destijds een verkeerde is gemonteerd, want het serienummer is voor MET niveaumat.

Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”