Stalen velgen 15 inch voor 460

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PanRiderEesveen
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.01.2009 - 22:58
Locatie: Eesveen(OV)

Hallo eens weer,

Wie weet of er 15 inch stalen velgen op de markt zijn die op een Volvo

440/460 type II passen???
Geen Volvo meer op de dam... :-(
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Af-fabriek is er voor de 4-serie alleen maar 14" staal en 14"en 15" lichtmetaal geleverd geweest. Het zou kunnen dat 15" staal voor een andere serie past, maar dat durf ik niet te zeggen. Anders moet je het zoeken in de aftermarket-handel, maar die zullen veelal lichtmetaal zijn lijkt me.
Steek is iig 4x100, toegestane ET-waardes kan iemand anders vast wel aanvullen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

ET- waarde is 37
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
PanRiderEesveen
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.01.2009 - 22:58
Locatie: Eesveen(OV)

Ik weet dat er af-fabriek nooit 15 inch stalen velgen zijn geleverd, dat klopt inderdaad!

Ik hoop alleen dat er 15 inch stalen velgen zijn 4x100 ET37 die passend zijn voor de 4 serie...

Waar staat die ET waarde ook alweer voor???
Geen Volvo meer op de dam... :-(
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

ET -waarde is de maat van hoever het schijf waar je wielmoeren doorgaan uit het midden zit ten opzichte van het deel waar je band op zit.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
PanRiderEesveen
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.01.2009 - 22:58
Locatie: Eesveen(OV)

rene en erica schreef:ET -waarde is de maat van hoever het schijf waar je wielmoeren doorgaan uit het midden zit ten opzichte van het deel waar je band op zit.
Dus zeg maar; hoever het wiel uitsteekt in de wielkast??!!
Geen Volvo meer op de dam... :-(
Gebruikersavatar
PanRiderEesveen
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.01.2009 - 22:58
Locatie: Eesveen(OV)

ET-waarde
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.

Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.

Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

Ben er al uit! Bedankt!
Geen Volvo meer op de dam... :-(
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

PanRiderEesveen schreef:ET-waarde
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.

Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.

Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

Ben er al uit! Bedankt!
dit bedoel ik dus :D
groet'n uut grunn
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”