Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Even voorstellen: pas afgestudeerd, en voor een Volvo v40 uit 2001 gegaan als eerste wagen.
Een maandje heel plezierig rondgereden tot plots mijn remsysteem-lampje bleef branden. Ik heb het vloeistofniveau nagekeken, en dit was te laag. Dus DOT4 remvloeistof gaan kopen en bijgevuld. Even ging het goed, maar niet veel later stond het reservoirtje weer op minimum.
Het viel me ook op dat er een vloeistofplasje rechtsonderaan de wagen ligt. Ik weet niets zeker, maar bij een blik onder de wagen leek het wel of er een olie-achtige vloeistof van het rechter achterwiel aflgelopen was.
2 vragen:
-kan iemand een foto uploaden van hoe de dop van het vloeistofreservoir er langs de onderkant uit zou moeten zien, en eventueel van het reservoir zelf. Bij mij is er een flexibele rubberen afdekkap ofzo van de dop losgekomen. En als ik het vloeistofreservoir bijvul en de dop erop zet loopt het over... Dus toch even checken of daar iets verkeerd zit.
-hoe stel ik vast waar het lek zit, en repareer ik het. Valt het zelf te fixen of moet er naar de garage gegaan worden?
Verlies van remvloeistof in V40 1.9D
-
- 1st Gear member
beste, bij mij was het net zo, maar geen plasje onderaan het wiel maar wel onderaan de afdekplaat van mijn motor. na controle van de wegenwacht bleek het mijn ambreyagepomp of koppelingspomp te zijn. die zitten op hetzelfde vloeistofcircuit. hopelijk is het bij jou uw remleidinkje, dat kost heel wat minder.
s60 24d 163pk bouwjaar 2005
-
- 1st Gear member
Interessant, hoe kan ik met zekerheid vaststellen of dit het probleem is? Waar moet ik specifiek naar kijken?laheije schreef:Kijk eerst maar even rechts onderaan of dat geen remolie lekkage is.
Want daar lijkt het wel op.
Huub
- laheije
- 4th Gear member
De oorzaak van het lekken vaststellen, eerst alles droog maken onder de auto en opsporen waar de lekkage vandaan komt.
Het moet of van de remleiding afkomen en die zit bij ieder wiel, of van de koppeling en die gaat naar de bovenkant van het koppelingshuis die tussen de versnellingsbak en de motor inzit en is meestal zwart van kleur met een dunne leiding naar het remvloeistofpotje wat je eerder aangaf om bij te vullen.
Huub
Het moet of van de remleiding afkomen en die zit bij ieder wiel, of van de koppeling en die gaat naar de bovenkant van het koppelingshuis die tussen de versnellingsbak en de motor inzit en is meestal zwart van kleur met een dunne leiding naar het remvloeistofpotje wat je eerder aangaf om bij te vullen.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- DinanT
- 3rd Gear member
Misschien ten overvloede, maar maak dit goed schoon!! Remvloeistof is een zeer agressief goedje en vreet, daar waar het blijft liggen, in de lak van je auto op tot het blanke metaal ....zeverken schreef:En als ik het vloeistofreservoir bijvul en de dop erop zet loopt het over... Dus toch even checken of daar iets verkeerd zit.
Het probleem klinkt mij overigens ook als een lekke remleiding
Groeten,
Dinant
| 440 1.8DL 2005-2007 | S40 2.0T 2007-2009 | V70 T5 2010-(2020) | S80 T6 2020- . . . |
Dinant
| 440 1.8DL 2005-2007 | S40 2.0T 2007-2009 | V70 T5 2010-(2020) | S80 T6 2020- . . . |
-
- 1st Gear member
Hallo iedereen.
Ik dacht zo, waarom maak ik snel niet een paar foto's van het pijnlijke plekje... Geeft dit meer uitsluitsel over wat het probleem is?
Is remvloeistof op de banden of onderdelen van de motor een groot probleem? Hoe moet er gereinigd worden indien ja?
Hier zijn de foto's:

En van het rubberen stuk dat uit de dop is losgekomen:

Ik dacht zo, waarom maak ik snel niet een paar foto's van het pijnlijke plekje... Geeft dit meer uitsluitsel over wat het probleem is?
Is remvloeistof op de banden of onderdelen van de motor een groot probleem? Hoe moet er gereinigd worden indien ja?
Hier zijn de foto's:

En van het rubberen stuk dat uit de dop is losgekomen:

- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Bij die remklauw lekt idd iets. En het is geen olie maar remvloeistof. Remvloeistof die op je band en velg zit moet je met heel veel water afspoelen, want remvloeistof is namelijk hygroscopisch (neemt vocht op)
Zou er effe mee langs de garage gaan. De aansluiting van remslang kan lekken, de klauw zelf, of het ontluchtings nippeltje.
Edit:
Rubber gewoon terug plaatsen in de dop. En het rubber naar binnen duwen.
Zou er effe mee langs de garage gaan. De aansluiting van remslang kan lekken, de klauw zelf, of het ontluchtings nippeltje.
Edit:
Rubber gewoon terug plaatsen in de dop. En het rubber naar binnen duwen.
-
- 2nd Gear member
Handremkabel zit onder de remvloeistof, maar dat komt gewoon omdat het spul naar beneden is gelopen. Remslang en banjo lijken droog, dus OK. Ontluchtingsnippel zou kunnen, maar ik ben bang dat de afdichting van de handrem lekt. In dat geval moet de klauw worden gereviseerd of vervangen.
- laheije
- 4th Gear member
Nee dat zal heus niet zo lang duren, maar je moet wel de prijs van de remklauw er af trekken natuurlijk.
Ze hebben er heus geen 10 uur over gedaan om hem te vervangen.
Ik vindt dit veeeeel te duur. Een schatting, hoogstens 2 uur.
Huub
Ze hebben er heus geen 10 uur over gedaan om hem te vervangen.
Ik vindt dit veeeeel te duur. Een schatting, hoogstens 2 uur.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 2nd Gear member
Originele remklauw of een after market? Maakt nogal uit in de prijs. Volgens hbase.nl moet een achterremklauw al 192 euro kosten (excl. BTW). Een origineel onderdeel zal nog wel een stukje duurder zijn. Ik schat al gauw 300.
-
- 5th Gear member
Bij mijn vorige S40 (geen diesel, maar een 1.
zat de zuiger vast. Incl. veravngen bij de dealer & nieuwe vloeistof was ik 'slechts' 200euro kwijt.
De klauw was verwisseld binnen 30minuten. Het afvullen van het nieuwe remvloeistof duurde echter bijna 20minuten.

De klauw was verwisseld binnen 30minuten. Het afvullen van het nieuwe remvloeistof duurde echter bijna 20minuten.
- edraket
- 7th Gear member
Een ruilklauw kost bij de dealer ongeveer 125-150 euro ex btw. Vervangen van een klauw is inderdaad 30 minuten en afvullen nog minder. Als die 450 euro voor beide klauwen was is het een redelijke prijs, voor 2 ben je inderdaad flink afgezet.
Let op met remvloeistof. Inderdaad is remvloeistof hygroscopisch zoals hierboven gesteld wordt, maar ik snap niet wat dat met dit probleem te maken heeft. Belangrijker is dat je remvloeistof als afbijt knt gebruiken. De verf zal dus tzt van je velg gaan afbladderen als je remvloeistof niet heel snel verwijdert. Het beste kun je dat doen met spiritus of een andere alcohol soort.
Let op met remvloeistof. Inderdaad is remvloeistof hygroscopisch zoals hierboven gesteld wordt, maar ik snap niet wat dat met dit probleem te maken heeft. Belangrijker is dat je remvloeistof als afbijt knt gebruiken. De verf zal dus tzt van je velg gaan afbladderen als je remvloeistof niet heel snel verwijdert. Het beste kun je dat doen met spiritus of een andere alcohol soort.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
Sorry voor het omhoogtrappen, maar een nieuw topic is ook zo iets.. Misschien ben ik een beetje bleud, maar bij mij is het rubber ook uit de dop en krijg m met geen mogelijkheid terug erin. Het rubber is te groot?!!