DAB...

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
maj.meier
2nd Gear member

Toen ik wat zat te kijken naar m'n HU-803 schermpje (ik stond vast en kon toch nergens heen), zag ik de vermelding DAB vaag in de rechter bovenhoek van het schermpje.

Nu weet ik dat dat Digital Audio Broadcast betekend, en dat dat de "nieuwe", volgens sommigen betere, radio-ontvangst zou geven. Ook heb ik gevonden dat de ontvangst momenteel vooral in de randstad is, en er nog maar weinig zenders als DAB uitzenden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met DAB in hun Volvo, en hoe activeer je dat (extra hardware nodig ?)

Mark.

1999, S60 2.4 170 pk mobilityline
menjo
7th Gear member

DAB is ook niet geweldig, +/- 100kbps MP2, dat is over het algemeen geen FM kwaliteit. En dat is als de ontvangst optimaal is (0 biterrors dus), bij slechtere ontvangst krijg je digitale fouten en niet analoge zoals bij gewone radio, klinkt niet fijn.
En als de ontvangst van FM op een bepaalde plek slecht is, dan is de ontvangst vam DAB dat ook, aangezien het ook gewoon op FM frequenties uitgezonden wordt.
menjo
7th Gear member

Of je er een apart kastje voor nodig hebt in je Volvo weet ik niet, volgens mij werkt het op amerikaanse Volvo's standaard...
Daneel
3rd Gear member

Ik hoop wel dat Volvo hier een "upgrade"-mogelijkheid komt voor de bestaande radio's, want met de levensduur van de meeste Volvo's wordt DAB straks veel interessanter dan FM-radio (FM-radio door de ether heeft trouwens zijn langste tijd wel gehad! Na TV via de ether, miv volgend jaar, zal radio via de ether ook verdwijnen BINNEN de komende 10 jaar)
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”