hoi,
mijn pa die kwam er al mee al een tijdje last van. ik heb er gister nog 120 km mee gereden dus maar meteen effe gekeken hoe het nou zat.
hier komt ie.
als de auto optrekt dan vanaf ongeveer 2000 a 2500 toeren komt er een fluittoon. als ik dan een vaste snelheid doorrij of cruise control aan zet dan hoor je hem niet.
eerst dachten we dat het probleem iets van een los slangetje zou zijn maar niks kunnen vinden
me pa is er mee naar de dealer geweest en die zegt dat de turbo kapot aan het gaan is en de airco pomp. dit grapje zou ons dan ruim 2000 euro kosten.
de airco pomp vind ik zoiezo raar omdat als deze uit staat je het nog steeds hoort. we konden zelf ook niet echt lokaliseren waar het vandaan komt. weet iemand hoe ik dat zelf na kan kijken of wat er kapot kan zijn.
denk dat als we dit spul zelf zouden vernieuwe het goedkoper kan.
timo
fluittoon onder het rijden
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
weet niemand wat hier aan de hand kan zijn?
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Is het niet de Turbo? (of is het geen 2.0T of T4?)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Het is zeer onwaarschijnlijk dat zowel de turbo als de compressor moeten worden vervangen om dit probleem op te lossen. Die 2 hebben gewoon te weinig met elkaar te maken.
De compressor van de airo draait niet continu, maar alleen als de koppeling elektrisch wordt aangetrokken. Net als een koelkast, draait de compressor periodiek. Het tempo waarin hij aan gaat en af slaat heeft uiteraard te maken met de mate waarin de auto moet worden gekoeld (buitentemperatuur, raampje open). Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de airco altijd bij 2500 RPM gaat fluiten. Als je de airco uitzet, trekt de koppeling trouwens nooit aan en zal de compressor dus gewoon stilstaan.
Ik vermoed dat het gefluit te maken heeft met de inlaat. Wanneer je optrekt en door de 2500 RPM gaat, heb je het gaspedaal waarschijnlijk dieper ingetrapt dan wanneer je op snelheid bent en blijft. De turbodruk is dan hoger. Als er ergens een lek zit in de slangen, zal dat dus beter hoorbaar zijn als je het gaspedaal flink intrapt tijdens het accelereren, dan als je op snelheid bent en gas terugneemt.
Mijn 0,02: zoek het in de slangen van de inlaat tussen je turbo en de intercooler en de intercooler en je gasklephuis. Misschien ook niet onverstandig om de intercooler zelf mee te nemen in je zoektocht. Hopelijk kun je het lek lokaliseren door toeren te maken terwijl iemand luistert onder de motorkap.
De compressor van de airo draait niet continu, maar alleen als de koppeling elektrisch wordt aangetrokken. Net als een koelkast, draait de compressor periodiek. Het tempo waarin hij aan gaat en af slaat heeft uiteraard te maken met de mate waarin de auto moet worden gekoeld (buitentemperatuur, raampje open). Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de airco altijd bij 2500 RPM gaat fluiten. Als je de airco uitzet, trekt de koppeling trouwens nooit aan en zal de compressor dus gewoon stilstaan.
Ik vermoed dat het gefluit te maken heeft met de inlaat. Wanneer je optrekt en door de 2500 RPM gaat, heb je het gaspedaal waarschijnlijk dieper ingetrapt dan wanneer je op snelheid bent en blijft. De turbodruk is dan hoger. Als er ergens een lek zit in de slangen, zal dat dus beter hoorbaar zijn als je het gaspedaal flink intrapt tijdens het accelereren, dan als je op snelheid bent en gas terugneemt.
Mijn 0,02: zoek het in de slangen van de inlaat tussen je turbo en de intercooler en de intercooler en je gasklephuis. Misschien ook niet onverstandig om de intercooler zelf mee te nemen in je zoektocht. Hopelijk kun je het lek lokaliseren door toeren te maken terwijl iemand luistert onder de motorkap.