aanjagermotor moet vervangen worden
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
het ventilatiesysteem van mijn v70 geeft storing (20 sec. knipperende rode lampjes). Volgens de garage moet er een nieuwe aanjager motor in. Iemand enig idee wat zo'n geintje gaat kosten?
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij Volvo iets van 400 euro. Je kunt het ook oplossen door zelf te sleutelen. Dan kost het iets van 80 euro. Wat je dan doet is de kachelmotor demonteren. Op het motortje staat een Bosch nummer. Ga naar een Bosch garage en bestel het motortje daar. Even omzetten en klaar is Kai.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Aanvulling: Ik weet niet zeker of de aanjager wel de reden is van het knipperende lampje. Heeft de dealer deze diagnose gesteld?
Wat er meestal aan de hand is is dat de temperatuur sensor (deze zit achter het mini rooster in je dashboard onder de radio) vuil of stuk is. Probeer hem even schoon te maken door de stofzuiger erop te zetten of beter even demonteren en schoonmaken. Soms doet hij het dan weer, soms moet er een nieuwe sensor in. Kost iets van 60 euro uit mijn hoofd.
Wat er meestal aan de hand is is dat de temperatuur sensor (deze zit achter het mini rooster in je dashboard onder de radio) vuil of stuk is. Probeer hem even schoon te maken door de stofzuiger erop te zetten of beter even demonteren en schoonmaken. Soms doet hij het dan weer, soms moet er een nieuwe sensor in. Kost iets van 60 euro uit mijn hoofd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
- FGR
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 27.01.2008 - 21:04
- Locatie: Be
Gewoon zelf doen, stelt echt niets voor, je haalt je dashboardkastje eruit, rechts in de hoek zie je dan de aanjager compleet zitten.
De complete aanjagermotor zit met 4 schroeven vast, deze haal je los, de stekker los en je hebt hem eruit.
Op eBay en markplaats staan ze zowel gebruikt als nieuw, ik was destijds voor 35 euro weer klaar, alleen even opletten dat je een motor met de juiste stekker koopt, daar zit soms wat verschil in.
Waarschijnlijk is het deze.

De complete aanjagermotor zit met 4 schroeven vast, deze haal je los, de stekker los en je hebt hem eruit.
Op eBay en markplaats staan ze zowel gebruikt als nieuw, ik was destijds voor 35 euro weer klaar, alleen even opletten dat je een motor met de juiste stekker koopt, daar zit soms wat verschil in.
Waarschijnlijk is het deze.

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar nogmaals, ik heb twijfels of de aanjager wel stuk is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
ben bij de dealer geweest en die stelde de diagnose, heeft de boel toen gereset met de boodschap dat ze de volgende keer genoodzaakt waren een nieuw motortje te plaatsen. Onder mijn radio zit een asbak. Ik ga wel even zoeken naar die sensor. Ik vind die 4 of 5 honderd die de dealer vraagt best gortig.edraket schreef:Aanvulling: Ik weet niet zeker of de aanjager wel de reden is van het knipperende lampje. Heeft de dealer deze diagnose gesteld?
Wat er meestal aan de hand is is dat de temperatuur sensor (deze zit achter het mini rooster in je dashboard onder de radio) vuil of stuk is. Probeer hem even schoon te maken door de stofzuiger erop te zetten of beter even demonteren en schoonmaken. Soms doet hij het dan weer, soms moet er een nieuwe sensor in. Kost iets van 60 euro uit mijn hoofd.
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Ben net ff bezig geweest, aanjager verwijderen stelt inderdaad geen fluit voor.
volgens mij heb ik de sensor ook gevonden, schoonmaken had geen effect. Ik ga even speuren op het net naar een nieuwe motor. Past een aanjager van een 850 op een v70? Volgens mij een ander stekkertje maar verder exact hetzelfde.


volgens mij heb ik de sensor ook gevonden, schoonmaken had geen effect. Ik ga even speuren op het net naar een nieuwe motor. Past een aanjager van een 850 op een v70? Volgens mij een ander stekkertje maar verder exact hetzelfde.


Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
- FGR
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 27.01.2008 - 21:04
- Locatie: Be
Stekker is indedaad anders, als je op eBay zoekt kom je hem wel een paar keer tegen maar is wel even onderweg dan, in Nederland is de complete motor ook rond de 100 euro te koop. beetje zoeken en je vind hem.
Succes. :8:
Mocht je niet zoveel haast hebben..
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories
Succes. :8:
Mocht je niet zoveel haast hebben..
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er zijn verschillende motortjes. Ik zou het motortje dus even zelf bekijken, het Bosch nummer staat erop. Weet je zeker dat het er weer even tegen kan. Bij een gebruikte motor is de kans op defecten op korte termijn vrij groot. Eerst gaan ze piepen, en dan na een paar maanden is het gebeurd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
http://www.elferink.nl/artikel.php?Alin ... rtNr=22038
Dit bedrijf verzendt ook. Ik woon in de buurt en ben al jaren klant. Tot volle tevredenheid.
Dit bedrijf verzendt ook. Ik woon in de buurt en ben al jaren klant. Tot volle tevredenheid.
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
die had ik zien staan, lijkt me toch ook wel beter om voor een nieuwe te gaan in plaats van het risico te nemen met een 2e hands
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Ik heb de mijne vorige herfst vervangen door een nieuw exemplaar, de aanjager viel telkens uit. Dus bij vochtig weer wassemden de ruiten steeds aan. Heb bij mijn dealer een nieuwe besteld. Die aanjager koste me 312,13 euro. De oude uitbouwen en de nieuwe inbouwen deed ikzelf. Was een makkie. Wat een verschil in blaaskracht t.o.v de oude. 

- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Ik ga hem bij Elferink bestellen. 92,50 euro of 312,13 euro, dat is nogal een verschil!
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.10.2009 - 20:45
- Locatie: Amsterdam
Hoi Kai,Ben net ff bezig geweest, aanjager verwijderen stelt inderdaad geen fluit voor.
Ik heb sinds een week of 8 een V70 tdi en heb exact hetzelfde probleem. Dit is overigens het enige dat aan de auto lijkt te mankeren, best bijzonder voor een uitvoering met alle opties en een km stand van 416.000!
Ik heb het dashboardkastje even gedemonteerd om te kijken hoe het zit (hetzelfde als op jouw foto's) en vroeg me af of je de aanjagermotor er zo wel uit krijgt. Of moet het deel onder het dashboardkastje ook worden uitgebouwd? Dat zou het wat minder eenvoudig maken lijkt me..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.10.2009 - 20:45
- Locatie: Amsterdam
Aan al het bovenstaande is inderdaad geen woord gelogen: het is een klusje van niets.
Ik heb mijn kachelmotor bij Nordicar in Heerhugowaard gekocht: met 99 euro iets duurder dan Elferink, maar hij was op voorraad en ik kon wat tijd winnen door 'm zelf op te halen.
Voor de mensen die het nog gaan doen nog wat aanvullende informatie over het demonteren van de bekleding onder het kastje.
Dit doe je door de 3 (torque-)schroeven los te draaien die vrijkomen als je het klepje van het dashboardkastje opent. De bekleding bovenaan iets laten zakken zodat het vrijkomt van het klepje en vervolgens de bekleding onderaan naar je toe trekken: onderaan schuift het geheel links en rechts over een nok aan de tunnelconsole respectievelijk carrosserie. Stekkertje van de instapverlichting los halen en het hele paneel kan verwijderd worden. Ik heb overigens eerst het dashboardkastje zelf gedemonteerd (schroefjes in de sponning eruit en binnendeel kastje naar je toe trekken, rechts eerst) dat geeft je wat zicht op het inwendige en eventuele obstakels of alternatieve bevestigingen met tie-wraps.
De aanjager / kachelmotor komt helemaal vrij als je de gebogen witte plastic geleiding links en de stekkerverbinding rechts (beide van andere kabels) los haalt. De eigen stekker en 4 schroefjes zijn dan nog de enige verbinding met de auto.
Allen bedankt voor de tips en degenen na mij veel succes!
Ik heb mijn kachelmotor bij Nordicar in Heerhugowaard gekocht: met 99 euro iets duurder dan Elferink, maar hij was op voorraad en ik kon wat tijd winnen door 'm zelf op te halen.
Voor de mensen die het nog gaan doen nog wat aanvullende informatie over het demonteren van de bekleding onder het kastje.
Dit doe je door de 3 (torque-)schroeven los te draaien die vrijkomen als je het klepje van het dashboardkastje opent. De bekleding bovenaan iets laten zakken zodat het vrijkomt van het klepje en vervolgens de bekleding onderaan naar je toe trekken: onderaan schuift het geheel links en rechts over een nok aan de tunnelconsole respectievelijk carrosserie. Stekkertje van de instapverlichting los halen en het hele paneel kan verwijderd worden. Ik heb overigens eerst het dashboardkastje zelf gedemonteerd (schroefjes in de sponning eruit en binnendeel kastje naar je toe trekken, rechts eerst) dat geeft je wat zicht op het inwendige en eventuele obstakels of alternatieve bevestigingen met tie-wraps.
De aanjager / kachelmotor komt helemaal vrij als je de gebogen witte plastic geleiding links en de stekkerverbinding rechts (beide van andere kabels) los haalt. De eigen stekker en 4 schroefjes zijn dan nog de enige verbinding met de auto.
Allen bedankt voor de tips en degenen na mij veel succes!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 20.09.2010 - 11:38
Met grote dank voor de nauwkeurige beschrijvingen heb ik mij -voorlopig- €400,= uitgespaard door de kachelmotor er uit te halen en deze schoon te blazen en de as daar waar mogelijk een beetje te smeren. De motor maakte een enorm gierend geluid (geluid dat je ook hoort als de multiriem oid te slap staat) en dat is nu over! Hopelijk houdt hij het nog een tijdje...
Volvo S60 2.0 Turbo op G3 BJ 2000