T5 LPG G3

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

resultaten uit het verleden bieden (ook bij gas) geen garanties voor de toekomst
Volvo for life
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef:aah, ik ken ook verhalen
Ja, die staan hier hier zat, en dan vooral die, met de niet onderbouwde ervaringen!. #-o

:lol:
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27191
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

40.000 km lijkt mij toch al iets zeggen ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Ik denk dat je vraagt om problemen. Ik lees nu al wat over 220pk standaard en chippen, gooi er nog wat gas bij om de boel extra droog te laten draaien en je motorfiasco is een feit.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Waarom niet een mailtje naar Mesman? Doet bijna niks anders dan volvos (met turbo) van LPG-G3 voorzien. Met bruine injectoren kun je tot 280 pk op gas, als je t5 standaard 220 loopt zal het gechipped vast niet aan die 280 komen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Loving-it
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.07.2009 - 13:03

t5power schreef:Waarom niet een mailtje naar Mesman? Doet bijna niks anders dan volvos (met turbo) van LPG-G3 voorzien. Met bruine injectoren kun je tot 280 pk op gas, als je t5 standaard 220 loopt zal het gechipped vast niet aan die 280 komen?
Kijk daar kunnen we wat mee. Waar zit dat bedrijf eigenlijk.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

t5power schreef:Met bruine injectoren kun je tot 280 ~350 pk op gas,
Een klein verschilletje. :wink:
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ludo schreef:
t5power schreef:Met bruine injectoren kun je tot 280 ~350 pk op gas,
Een klein verschilletje. :wink:
Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk, hij had zelf een getunede R (300-340pk) maar daar is nu alweer de gas uit gehaald.
Is al wel beter dan vroeger, toen kon je max 50pk per injector en moest je een 6e erbij plaatsen als je daarboven ging. Kan nu iig met 5 bruine injectoren.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Loving-it schreef:
t5power schreef:Waarom niet een mailtje naar Mesman? Doet bijna niks anders dan volvos (met turbo) van LPG-G3 voorzien. Met bruine injectoren kun je tot 280 pk op gas, als je t5 standaard 220 loopt zal het gechipped vast niet aan die 280 komen?
Kijk daar kunnen we wat mee. Waar zit dat bedrijf eigenlijk.
http://www.mesman.nl/

Telefoon:
+31 499 460044
Maandag tot en met vrijdag 8:00 tot 17:30uur


FAX:
+31 499 460077
Adres en routeplanner:

* AIC Léan Mesman BV
* Ekkersrijt 2023
* 5692 BB SON
* Nederland
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

t5power schreef: Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk,
Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan. :wink:
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ludo schreef:
t5power schreef: Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk,
Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan. :wink:
Dat zal idd wel niet. Weet jij trouwens de exacte reden dat mesman tot 280 pk gaat? Ik weet het fijne er nl niet van. Of weet je misschien andere inbouwers die wel verder gaan?
De Achtbaan
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:00

Ervaringen met G3 tot 240k met een V40 2.0 en een S60 D5 tot 300k. Daarvan was de V40 de beste auto die ik ooit gehad heb, inclusief enkele Japanners. Sinds kort een V50 2.4 en ben nog in beraad om er een G3 in te laten leggen. Probleem is dat het mij afgeraden wordt.
Nederland is sterk in LPG en toch willen we het om zogenaamde technische redenen niet. Wij zijn goed in vele toepassingen met gas, inclusief koken.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

t5power schreef:
Ludo schreef:
t5power schreef: Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk,
Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan. :wink:
Dat zal idd wel niet. Weet jij trouwens de exacte reden dat mesman tot 280 pk gaat? Ik weet het fijne er nl niet van. Of weet je misschien andere inbouwers die wel verder gaan?
De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.
Tot een kleine 300pk gaat goed.
Maar met aanpassingen is het zekers mogelijk om er overheen te gaan.
Momenteel zit ik op 290pk, mijn pomp geeft bij volle belasting 79% van z'n kunnen.
Mits nog meer aanpassingen, bv nog grotere turbo, alu intercooler..., zit er dus nog meer potentieel in.
Het kost allemaal wat, maar het is wel degelijk mogelijk.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ludo schreef: De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.
Tot een kleine 300pk gaat goed.
Maar met aanpassingen is het zekers mogelijk om er overheen te gaan.
Momenteel zit ik op 290pk, mijn pomp geeft bij volle belasting 79% van z'n kunnen.
Mits nog meer aanpassingen, bv nog grotere turbo, alu intercooler..., zit er dus nog meer potentieel in.
Het kost allemaal wat, maar het is wel degelijk mogelijk.
Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..
Loving-it
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.07.2009 - 13:03

t5power schreef:
Ludo schreef: De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.
Tot een kleine 300pk gaat goed.
Maar met aanpassingen is het zekers mogelijk om er overheen te gaan.
Momenteel zit ik op 290pk, mijn pomp geeft bij volle belasting 79% van z'n kunnen.
Mits nog meer aanpassingen, bv nog grotere turbo, alu intercooler..., zit er dus nog meer potentieel in.
Het kost allemaal wat, maar het is wel degelijk mogelijk.
Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..
Kijk het wordt al een leuke discusie. Dus gas in een scheurijzer gaat wel. En als ik de ervarings deskundige hierboven geloof (en dat doe ik, heb zelf ook vele KM's op gas gereden) is men ook dik tevreden. :twisted: :twisted:
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

t5power schreef:Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..
Voorzichtig is een groot woord in deze.
Met de standaard onderdelen (lees standaard auto) is die 280pk ongeveer het maximum, dus dat klopt wel in grote lijnen.

In de Vialle computer is een factor geprogrammeerd die ± 20% bij telt op de benzine-injectortijd.
Omdat bij vollast de injectortijd van de benzineinjectors (te) hoog is, gaan de gasinjectors over de 100%, daardoor hik je tegen de max aan.
Een injector kan immers niet meer openen dan 100%.

Wat ik zelf heb gedaan, is grotere benzine injectors gemonteerd, de software opnieuw laten remappen bij European Tuning, en uiteraard ook de lpg software aangepast.
Door de grotere injectors is de injectietijd veranderd, de gasinjectors nemen de injectietijd nu 1 op 1 over van de benzine computer.
De omrekenfactor benzine -> lpg is daarom ook aangepast/verdwenen.
Door deze "ombouw" is het vermogen hetzelfde gebleven, maar door de lagere injectietijd is het maximaal pomptoerental, pompdruk... allemaal lager.
Ik heb dus nog steeds dezelfde pomp als iedereen heeft.
Echter, op deze manier blijft er meer marge over, en hik je niet steeds tegen de max aan.

Er zijn echter meer manieren.
Samen met mijn lpg specialist, LPG Technieken Limburg word er wel meer geëxperimenteerd. :wink:
Maar hoge vermogens zijn zeker haalbaar.
Uiteraard hangt aan alles een prijskaartje.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ludo schreef:
t5power schreef:Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..
Voorzichtig is een groot woord in deze.
Met de standaard onderdelen (lees standaard auto) is die 280pk ongeveer het maximum, dus dat klopt wel in grote lijnen.

In de Vialle computer is een factor geprogrammeerd die ± 20% bij telt op de benzine-injectortijd.
Omdat bij vollast de injectortijd van de benzineinjectors (te) hoog is, gaan de gasinjectors over de 100%, daardoor hik je tegen de max aan.
Een injector kan immers niet meer openen dan 100%.

Wat ik zelf heb gedaan, is grotere benzine injectors gemonteerd, de software opnieuw laten remappen bij European Tuning, en uiteraard ook de lpg software aangepast.
Door de grotere injectors is de injectietijd veranderd, de gasinjectors nemen de injectietijd nu 1 op 1 over van de benzine computer.
De omrekenfactor benzine -> lpg is daarom ook aangepast/verdwenen.
Door deze "ombouw" is het vermogen hetzelfde gebleven, maar door de lagere injectietijd is het maximaal pomptoerental, pompdruk... allemaal lager.
Ik heb dus nog steeds dezelfde pomp als iedereen heeft.
Echter, op deze manier blijft er meer marge over, en hik je niet steeds tegen de max aan.

Er zijn echter meer manieren.
Samen met mijn lpg specialist, LPG Technieken Limburg word er wel meer geëxperimenteerd. :wink:
Maar hoge vermogens zijn zeker haalbaar.
Uiteraard hangt aan alles een prijskaartje.
Ah loopt je auto dan op benzine dan standaard niet te rijk? En worden de injectoren dan aangestuurd middels een % waarde? Zo van, nu 5% (bijv stationair), nu 40% (beetje cruisen) en nu 100% (vollast). Als het nou een X aantal ms zou zijn, zou het inspuiten boven 100% toch geen probleem moeten zijn. (bijv 100% standaard is 10 ms, dan 120% is dan 12 ms spuiten). Doet LPG limburg ook electronische flashlube?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

t5power schreef:Ah loopt je auto dan op benzine dan standaard niet te rijk? En worden de injectoren dan aangestuurd middels een % waarde? Zo van, nu 5% (bijv stationair), nu 40% (beetje cruisen) en nu 100% (vollast). Als het nou een X aantal ms zou zijn, zou het inspuiten boven 100% toch geen probleem moeten zijn. (bijv 100% standaard is 10 ms, dan 120% is dan 12 ms spuiten). Doet LPG limburg ook electronische flashlube?
Nee hoor, het mengsel is gewoon perfect.
Een klein beetje te rijk tussen 2500 en 3000 toeren als je plots volgas gaat, maar verder perfect.
Hoe de MTE software geprogrammerd is weet ik niet, die informatie geeft een tuner niet vrij.
Een injector kan nooit meer dan 100% openen.
Het is op dat punt dat velen een 'probleem ervaren', omdat de software het wel wil, maar de hardware achterblijft. :wink:
Natuurlijk doen ze electronische Flashlube bij LPG Techniek, ze zijn immers lpg specialist.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ludo schreef: Nee hoor, het mengsel is gewoon perfect.
Een klein beetje te rijk tussen 2500 en 3000 toeren als je plots volgas gaat, maar verder perfect.
Hoe de MTE software geprogrammerd is weet ik niet, die informatie geeft een tuner niet vrij.
Een injector kan nooit meer dan 100% openen.
Het is op dat punt dat velen een 'probleem ervaren', omdat de software het wel wil, maar de hardware achterblijft. :wink:
Natuurlijk doen ze electronische Flashlube bij LPG Techniek, ze zijn immers lpg specialist.
Mmm ik denk dat ik het snap. Stel je oude injectoren deden bijv 10 eenheden per us, je nieuwe grote 12 eenheden per us. Daardoor kon de injectietijd omlaag per injector omdat ze per us minder hoeven te spuiten.
Hm dan zouden de lpg injectoren alsnog meer moeten inspuiten, snap het niet meer. Iig, zeker nogal kostbaar 5 nieuwe grote injectoren en een remap?
Loving-it
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.07.2009 - 13:03

Ludo schreef:
t5power schreef:
Ludo schreef: Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan. :wink:
Dat zal idd wel niet. Weet jij trouwens de exacte reden dat mesman tot 280 pk gaat? Ik weet het fijne er nl niet van. Of weet je misschien andere inbouwers die wel verder gaan?
De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.
Tot een kleine 300pk gaat goed.
Maar met aanpassingen is het zekers mogelijk om er overheen te gaan.
Momenteel zit ik op 290pk, mijn pomp geeft bij volle belasting 79% van z'n kunnen.
Mits nog meer aanpassingen, bv nog grotere turbo, alu intercooler..., zit er dus nog meer potentieel in.
Het kost allemaal wat, maar het is wel degelijk mogelijk.
Even terug naar mijn Topic,

Sorry maar de bedoeling is toch echt dat het de Ford mondeo wordt met de 2.5 T. Dit zou het T5 blok van Volvo zijn.

Hierbij de motor gegevens:

Motor
Aantal cilinders 5
Kleppen per cilinder 4
Cilinderinhoud 2.521 cc
Boring x slag 83 x 93.2 mm
Compressieverhouding 9,0:1
Max. Vermogen 162 kW (220 PK)
5.000 tpm
Max. Koppel 320 Nm
1.500 tpm
Brandstofsysteem Multi point injectie
Turbo Nee
Intercooler Nee

Komt van auto trader. Klopt niet echt dus want er zit wel een Turbo op. What ever.

Mijn op merking jullie hebben het over injectoren van 70 PK. Het is een 5 cilinder hebben deze dan geen 5 injectoren. Zoja, 5x 70PK is toch 350PK.

Misschien een suffe :oops: opmerking maar ik ben dan ook goed in transport en niet in techniek :lol:
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”