scheef slijten achterbanden
- Herman41
- 2nd Gear member
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een V70, D5 Summum van juli 2005. Het betreft een duitse import auto. Al bij de aankoop viel me op dat de buitenkant van de achterbanden volledig glad waren, wel zo'n 5 cm. Dat ik nieuwe banden moet kopen was dus bekend. Nu reed ik vorige week achter een vrijwel identieke uitvoering en meende te zien dat ook bij dat exemplaar dezelfde slijtage aanwezig was. Is het dus een kwaal van dit type of ligt het puur aan de uitlijning van de wielen?
V70 D5 2005 Summum geartronic, voll. zilvergrijs
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
- Herman41
- 2nd Gear member
Zal hem binnenkort zeker na laten kijken, maar vroeg me af of het een bekend fenomeen is. Kon op de zoekfunctie niet veel vinden.
- The Real Master
- 3rd Gear member
Is het niet zo dat de voorbanden naar achter zijn geplaatst ? dit had ik namelijk ook bij de aankoop van mijn wagen waardoor het leek dat de achterbanden scheef afslijten terwijl het eigenlijke probleem dus vooraan de auto ligt.
- MikeyV40
- 1st Gear member
Of dit nu voor of achter is, maakt niet uit, is een slechte afstelling van de camber (scheefstand wielen ten opzichte van het 'lood', dus je wielen staan dan overdreven uit het lood).
Zoals ik dit lees, is de camberafstelling ingesteld voor continu zware belasting kwa gewicht van de auto.
Zoals ik dit lees, is de camberafstelling ingesteld voor continu zware belasting kwa gewicht van de auto.
MikeyV40
V40 1.9D Europa phase I uit 1999 die gemiddeld 1 op 17,8 verstookt. 23 sept '09 total loss verklaard.
Tijdelijk mobiel in een Alfa Rammel 146 1.4
, straks tijdelijk rondcrossen in een Peugeot 206 CC.
V40 1.9D Europa phase I uit 1999 die gemiddeld 1 op 17,8 verstookt. 23 sept '09 total loss verklaard.
Tijdelijk mobiel in een Alfa Rammel 146 1.4

- Herman41
- 2nd Gear member
Voor/achter zou verwisseld kunnen zijn maar daar lijkt het niet op. Voor slijt n.l. behoorlijk normaler. Het lijkt inderdaad alsof de achterwielen iets uit het lood staan, zoals Mickey schrijft. Ik laat de auto morgen voorzien van 4 nieuwe banden en tegelijkertijd uitlijnen. Wellicht dat ze bij het bandencentrum ook iets over de camber kunnen zeggen. Ik heb trouwens steeds gedacht dat er nivomats onder zitten, zal ik morgen ook gelijk nakijken. Als de auto stilstaat staat de achterzijde vrij hoog, vandaar mijn gedachte. Als er nivomats onder zitten betwijfel ik de theorie van Mickey.. Morgen weet ik meer en zal een verslagje doen.
- Herman41
- 2nd Gear member
Vandaag de auto laten uitlijnen. Nagenoeg alles stond afgesteld binnen de marges. Volgens de bandenman moet het wel zo zijn dat de voorbanden naar achter zijn verhuisd. Al met al nog steeds geen duidelijkheid, want waarom slijten de voorbanden dan scheef? Ze hebben het toe-spoor iets aangepast om te zien of het nu beter gaat. Er zitten 4 nieuwe Michelin Primacy's HR onder (wat op zich al een stuk beter rijdt) en ik ben benieuwd hoe deze zich gaan houden. Moet wel elke 10- tot 12.000 de banden laten omwisselen ivm mogelijk cuppen. Ik had eigenlijk gehoopt op meer duidelijkheid door de uitlijning maar ben er zelf bij geweest en alles stond op groen.