bedrijfstemperatuur van een D5 motor.

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Auto: V70 D5 edition II, 163 Pk, uit 2005. (manual gearbox)

Maar denk ik slaat op elke D5.
Ik weet dat als je op de motor remt, er geen brandstof wordt ingespoten, en je echt op de motor remt, totdat je onder een minimum toerental komt.
Nu het volgende:
2 weken geleden was ik naar Rome met de auto heen en weer, en overnachtte in een wintersportplaats net boven Pisa op de top van een vrij hoge berg. De volgende morgen reed ik rustig verder, en remde ik eigenlijk ruim 30km alleen op de motor, en gaf geen gas. Liet hem maar lopen en afdalen in de tweede versnelling, amper remmend. Gevolg was wel toen ik beneden was, en 40 - 50 minuten later (!!) de temperatuurmeter nog niet eens los was. Airco was wel vol aan, want het was 34-36 graden buiten.
Eenmaal beneden rustig door een dorpje rijden kwam de motor wel vlot op temperatuur.
Maar doordat er de hele weg naar beneden geen brandstof ingespoten werd, kwam de motor natuurlijk niet op temperatuur.
Is dit slecht om bijna een uur met een vrij koude motor rond te karren, ivm smering etc? Kun je beter bij je hotel ff de motor op temperatuur laten komen, en dan naar beneden?
Wat is slim en/of verstandig?

NB: Leuk was dat de BC steeds aangaf: 1,1 liter/ 100 km, dus eigenlijk ben ik bijna voor niks naar beneden gereden, maar ja, de vorige avond meer verbruikt natuurlijk bij het omhoog karren, tussen de 10-12 l/ 100km.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Echt goed is het natuurlijk niet, maar als je de auto beneden niet meteen op zijn staart trapt is er natuurlijk niets aan de hand.
Dit is een reden dat je in bergachtige gebieden auto's vaker ziet roken dan in vlakke gebieden. Het krijgt allemaal wat meer op zijn sodemieter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Mee eens. Blijf gewoon rustig rijden totdat de temperatuur meter weer naar boven staat. Ik doe het daarna nog 10 km zachtjes aan. Ook met inhalen dus .
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”