zuipt de V70 D5 ???

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Echt waar???Vanaf wanneer is dat, nooit geweten.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zo ongeveer vanaf de common rail diesel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik dacht niet dat de gloeibougies constant blijven branden, de diesel is en blijft nog steeds een "zelfontbrander".
Wekl blijven ze misschien nog een maximaal minuutje of 3-4 (erg koude winter) nagloeien, om een betere verbranding te krijgen met koude motor.
Maar zodra de motor goed op temperatuur is, worden ze echt uitgeschakeld.
Diesels voor personenwagens hebben gloeibougies. Na een koudstart blijven gloeibougies nagloeien tot de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Bedoeling? Een rustiger motorloop tijdens opwarming, het voorkomen van ontbrandingsvertraging, minder rookontwikkeling en lagere uitstoot.
Bron: http://www.carfix.be/dossiers/tabid/117 ... 112n01.mth
Er zijn bougies nodig die kunnen nagloeien. De gloeibougies moeten niet alleen tijdens de start actief worden, maar ook nog tijdens de warmloopfase en wel voor max. 3 minuten, afhankelijk van de temperatuur. Alleen zo kan van het begin af aan voor een goede motorloop en een lage emissie worden gezorgd. Hierdoor worden onvermijdelijk hoge eisen gesteld aan de levensduur van de gloeibougies.
Bron: http://www.ngk.de/Gloeibougies.3424.0.html

m v g
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb nog eens nagezocht hoe de gloeibougies werken in de D5. Deze heeft verschillend gloeimodussen: "Pre glow", "start glow" en "post glow".
Afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden kan de post glow ingeschakeld worden, ook als de motor al een tijd loopt, maar bijvoorbeeld te koud zou worden. Post glow is inderdaad max 180 seconden, alleen kan het wel meerdere keren per start geactiveert worden als de motor niet warm genoeg wordt.

Nog even een aanvulling op de gloeibougies: als deze echt stuk zijn moet er een DTC code zijn opgeslagen. Met uitlezen had je het ook ontdekt dus.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

edraket schreef:

Nog even een aanvulling op de gloeibougies: als deze echt stuk zijn moet er een DTC code zijn opgeslagen. Met uitlezen had je het ook ontdekt dus.
Dat is dus ook het vreemde, geen foutcodes aanwezig....en starten ging zonder enig probleem!?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoe heb je deze getest? De gloeiplug van een D5 mag met maximaal 4,4 volt getest worden. Als je deze aansluit op 12 volt heb je grote kans dat ze stuk gaan. Kan dat niet de reden zijn dat er 4 van de 5 stuk waren?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

edraket schreef:Hoe heb je deze getest? De gloeiplug van een D5 mag met maximaal 4,4 volt getest worden. Als je deze aansluit op 12 volt heb je grote kans dat ze stuk gaan. Kan dat niet de reden zijn dat er 4 van de 5 stuk waren?
De dealer heeft ze getest. Mag aannemen dat ze dat op de juiste manier hebben getest.

Volgende week worden de nieuwe erin gedraaid. Zal dan eens vragen of ze de oude kunnen testen waar ik bij sta....ook uit pure interesse om te zien hoe zo'n gloeibougie gloeit.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
BLACK DIESEL
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 20.03.2007 - 10:26

D5 zuipen??? :-k
1163,5 km op 72,4 liter
1 : 16,07
gem. 101 km/uur
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14943
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

snelheid kost diesel.
De XC slurpt er vrolijk op los.
Door elkaar aan de pomp gerkend 1:11.5 en dan veel snelweg kilometers
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Ik heb wel eens 1100 km op een tank gehaald, maar ook wel eens minder dan 750. Ligt aan de omstandigheden (weer, rechtervoet, belading, wegtype, reistijden).
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
volvopatje
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 05.08.2009 - 20:31

Ik heb net een v70, d5 uit 2002, maar kom nu op 1:14, en dan redelijk rap rijden. (Beetje spelen met automaat op de autoweg) Mijn vorige auto was een bmw 320d en die was echt wel zuiniger, maar gaf toch niet dit plezier.

Op de langere baan, kom ik op 1/16, 1500 km duitsland, dus ook niet echt zuinig rijden!
Peugeot 205 d
Voyager
Kia Sorento

BMW 320D 1999
Alfa Giulia 1300 Super Lusso
Volvo V70 d5 2002


MG-C 3000
MGA 1600

Volvo v70 2008
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Een D5 163PK ?
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Twee weken geleden de gloeibougies vervangen. Merk geen verschil in starten (deed ie al goed) of een lager verbruik.

@RVL, een D5 heeft 163pk. De latere modellen 185pk.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Gemiddeld verbruik van mijn V70 D5 volgens BC ligt op 7,0 liter / 100 km.
De BC is volgens mij echt bagger. In de eerste plaats bij mij veel te optimistisch. Nu kun je hier ook weer rekening mee houden. Maar: de ene keer is ie weer optimistischer dan de andere keer.

Ik (S60 D5 2001) houd nu ongeveer een jaar het verbruik bij (via de bonnetjes en de dagteller) en ook het tankgemiddelde van de BC elke keer.

Werkelijk verbruik (volgens de kilometerteller - dus ook te optimistisch!! :) ) varieert van 1:16 in de winter tot 1:18 in de zomer. Veel (relaxt) snelwegwerk weliswaar.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

1 op 11 bij zwaar taxigebruik, zal wel niet veel ongunstiger kunnen.
de 5-cilinder daagt ook wel een beetje uit tot stevig rijden.
overigens wil de boordcomputer mij doen geloven dat ik maar maximaal 7,5l per 100km gebruik.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Mijn bc is ook veel te optimistisch. Het verbruik geeft aan 6,3/100km :roll: Komt dus niet overeen met het werkelijke verbruik van 1 op 13,8 (7,2).

Bij "km tot lege tank" geeft de bc dus altijd ongeveer 150km teveel aan. Erg irritant maar het is niet anders.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Bart V70 D5
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 19.07.2008 - 23:17
Locatie: Utrecht

Mijn D5 uit 2002 rijdt eigenlijk altijd 1:15. Of ik nou veel op de snelweg zit of niet, veel verschil maakt het niet...
Volvo 240 2.0 sedan (blauw, 1984)
Volvo 740 2.5 TD 6 cilinder estate (zilver metallic, 1987)
Volvo 850 2.5 20V estate (blauw, 1993)

Volvo V70 D5 (zwart, 2002)
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Dan zal de miijne beter kloppen 8,9 ltr 100 km 1 op 11,2 klopt ook perfect met de kilometers die ik rij.

Is een edition D5 met rica chip 226 peekaa en 6-bak geartragisch
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Onze XC uit 2007 staat op 7.9l/100km
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@lemmer,

Dat meen je niet. Dat reed ik met m'n T6 toen ik nog ruim 60.000 km per jaar reed (wel 95% snelweg).

S80 Executive
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”