Ha ha, is inderdaad een flink verschil, maar desondanks hoef ik toch niet de plas over geloof ik. Je zou haast zeggen dat er incl transport etc geld bij moet....
Even een zijstraat maar wel in het verlengde van je bericht: zowiezo zorgen onze belastingen voor een heel raar beeld in de netto prijzen. Kijk maar eens in de NL prijslijst en let vooral op
1) de enorme verschillen tussen netto cat. en de incl BTW BPM prijzen (maar dat is geen nieuws..)
2) de soms onverklaarbaar kleine verschillen in netto prijs tussen de diverse types onderling.
wat valt mij bijv. op: ter vergelijk eerst de door Johan genoemde auto: de basis 3.2 AWD GT kost hier kaal: 30.129 ( dat is inderdaad nog steeds 7k duurder dan in de US...), met BPM en BTW staat er ineens 55.500, dat is 25,5k (is bijna 85% !!) aan belastingen en slurptax etc.
Maar nota bene de goedkoopste XC60, de 2.4D FWD basis kost eveneens 30.126 kaal, maar na BPM en BTW 46.900, dat is 17k belasting etc (dus "maar" 50% opslag)

.
echter ook een D5 AWD GT kost niet meer dan 31.809 (dus D5, AWD+GT voor slechts 1800! extra) maar helaas: na BPM en BTW: 54,7k is ook ruim 80%....
Kortom, om de prijzen aan de achterkant een beetje in verhouding te krijgen, wordt er aan de voorkant "gesjoemeld...."
Al met al vraag je je echter wel af wat een auto nu werkelijk kost. Of sponsoren wij als Europeanen de USA verkopen? wie het weet mag het zeggen...
Stel dat jouw US prijs bijna kostprijs is, dan vind ik het op zich knap dat je daarvoor een dergelijke auto kunt bouwen!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla