Hoi allemaal,
Sinds een klein maandje heb ik een S40 uit 96' in mijn bezit.
Het is een 1.8 op G3 LPG.
Als de motor koud is gaat het starten traag, even ter illustratie:
- Normale auto start *tik*tik*vroem ofzo
- Mijnes gaat *tik*tik*tik*tik*tik*tik*tik*tik*tik*tik*tik*vroem
Als ik even gereden heb en start daarna weer start hij direct.
Soms hoor ik bij het starten een geluid wat me doet denken aan een loslopende en stuklopende electromotor (soort schrapend, jankend geluid).
Er is geen verschil in moeilijk starten tussen benzine of gas starten, geen verschil na injectiereiniger, geen verschil of ik even wacht na contact maken of meteen contact maak en start. Er zijn nieuwe bougies geplaatst en de auto is bij de gasspecialist geweest (die weet het niet, gas installatie is perfect, misschien iets met de benzinetoevoer zei hij). Heb zo van alles geprobeerd, het helpt niets of maakt geen verschil.
Wat zouden redenen kunnen zijn van dit merkwaardige gedrag?
- benzine toevoer, maar daar moet je dan ook met rijden op benzine last van hebben right? Hoor soms tijdens het starten dus wel zo'n brom.. benzinepomp bijna gaar?
- electronisch probleem? Tis echt vast hoe lang het duurt voor hij start, exact na tig keer proberen slaat hij altijd aan. Misschien een startonderbreker of iets anders electrisch wat dwars ligt?
- uitgesleten kop: bijna 200k op gas.. tjah, zou dat het zijn? Overigens houd de auto niet in, tikken de kleppen niet, de gas-man vond dat de auto perfect draait op gas, dus eigenlijk verwacht ik dat niet.
What else? Ben niet zo'n ervaringsdeskundige en ik merk dat de meeste garagehouders ook met trial en error hun geld verdienen, dus als ik zelf wat dingen uit kan sluiten zou dat erg helpen.
Bedankt voor input alvast!
[S40-1.8-G3-16V-F1] Moeilijk starten
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Je hebt ook geen koelvloeistoflekkage (koppakking)? Overigens 200k km moet gewoon kunnen. Mijn 2.0 staat nu op 205k en loopt ook nog goed.
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Niet dat ik gemerkt heb. Ik mis nog niets na paar duizend kilometer, ook de olie toont geen ranzigheid en in bedrijf blaast de motor ook niet door het olie-bijvul-gat (maar spettert wel olie van de nokas, vet irritant!).
De motor is rondom zelf ook helemaal schoon. Zover ik kan beoordelen dus geen probleem op dat vlak.
Maar, dat zou een reden kunnen zijn?
Dacht ook wel dat 200k een eitje moest zijn voor zo'n auto. Hij rijd er in ieder geval wel naar...
De motor is rondom zelf ook helemaal schoon. Zover ik kan beoordelen dus geen probleem op dat vlak.
Maar, dat zou een reden kunnen zijn?
Dacht ook wel dat 200k een eitje moest zijn voor zo'n auto. Hij rijd er in ieder geval wel naar...

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dat geluid is de luchtpomp die herrie maakt,maar die kun je zonder problemen uitschakelen.
Het slechte ronddraaien is een slechte accu.
ring van olievuldop lekt.
Het slechte ronddraaien is een slechte accu.
ring van olievuldop lekt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Dat geluid ken ik, maar klinkt anders, dat is gewoon die 'fohn' die eventjes aan staat. Tijdens het starten hoor je dan wat brommen, wat anders klinkt als die luchtpomp (of doet die dat tijdens het starten). Waar is dat ding eigenlijk voor als ie toch niet nodig is?Ramon&Ramon schreef:dat geluid is de luchtpomp die herrie maakt,maar die kun je zonder problemen uitschakelen.
Het slechte ronddraaien is een slechte accu.
ring van olievuldop lekt.
Kan de accu even nakijken/vervangen, maar hij draait opzich prima rond, het duurt alleen even voor hij aanslaat (heb auto's met stukke accu's gehad, dat is meestal zo van *draai*draai*draaaaaaaaaiii*zuchtkraaksteunleeg* toch). Overigens stond ik er net naast, het klinkt minder erg naast de auto dan erin

Wel een aardig, die ring van de olievuldop, zal eens kijken hoe dat zit. Maar heeft dat een relatie met het starten dan? Hij lijkt goed dicht te zitten in ieder geval...
En dan lekkende injectoren, hoe zou ik dat in godsnaam moeten constateren?! Compressietest?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
of een keer langsrijden,kan ook nog...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die kun je ook testen zonder demonteren
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Ramon&Ramon, waar kan ik langsrijden? Bij jullie neem ik aan, maar waar is dat? Jullie hebben een garage(bedrijf) begrijp ik?
Heeft het overigens zin om bij de (st)(d)ealer langs te gaan voor zo'n computeruitlezing, of willen ze dan meteen veel geld (feitelijk een retorische vraag bedenk ik me nu).
M'n vorige auto waar ik wel eens aan sleutelde was stiekem wel iets leuker, dat was een Audi 80 zonder al die electronische en ingewikkelde toestanden
Heeft het overigens zin om bij de (st)(d)ealer langs te gaan voor zo'n computeruitlezing, of willen ze dan meteen veel geld (feitelijk een retorische vraag bedenk ik me nu).
M'n vorige auto waar ik wel eens aan sleutelde was stiekem wel iets leuker, dat was een Audi 80 zonder al die electronische en ingewikkelde toestanden

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
stuur maar een pb tje!