S40 diesel aankoop

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Jellissimo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.08.2009 - 22:32

Momenteel rijd ik een V70 D uit 1998 en nu willen mijn vriend en ik onze auto's (V70 en zijn Seat Leon) gaan inruilen voor een S40 Diesel uit 2005.. Wie kan ons positieve dan wel negatieve ervaringen vertellen over deze mooie auto en waar we op moeten letten bij aankoop? Alvast dank!!!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Waar gaat de voorkeur naar uit, de 1.6D, de 2.0D of een D5?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jellissimo
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.08.2009 - 22:32

onze voorkeur gaat uit naar een 2.0 d
Gebruikersavatar
Christopher
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
Locatie: Flevoland, Nederland

Kijk goed naar de onderhoudshistorie en bel eventueel de dealer die hem in onderhoud heeft gehad.
Ex-leasers (150 a 170 duizend km) zijn vaak goed onderhouden, maar missen tegenwoordig aan het eind van de periode tegenwoordig misschien een onderhoudsbeurt.
Wat er bij mij misging in de eerste maand was de EGR-klep die vastliep. Gelukkig had ik er wel een maand garantie bij. :)

En... Maak altijd een proefrit!!
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De EGR klep is vaak het grootste probleem.
Ik ben op zoek gegaan naar een exemplaar waarvan deze klep al was vervangen, kan een hoop gezeur schelen.

Verder is de 2.0D een heerlijke motor, rijd er nu zelf zo'n 36.000 probleemloze en tevreden kilometers mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
DouweS40
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
Locatie: Juliandorp

Je geeft al aan voor een 2.0D te gaan maar misschien heb je hier ook wat aan.

Zelf rijd ik de 1.6D uit 2005 en die voldoet mij ook prima. De S40 rijdt bij mij nu al 20.000 km probleemloos en erg zuinig (staat nu bijna een ton op). Gemiddeld zit ik nu op 1:18
Rijd ik hoofdzakelijk buiten de bebouwde kom dan kom ik zelfs op 1:22
Wat mij betreft ook power genoeg, met optrekken is het geen racewagen, maar tussensprintjes gaan prima.

Bij de 2.0 ligt het accent meer op snelheid en iets minder op zuinigheid.

Wat een minder punt kan zijn, maar dat heeft niks met de motor te maken. Als je van een V70 naar een sedan gaat dat je behoorlijk moet wennen aan de opening van de kofferbak en de doorvoer bij de achterbank. Mits je grote spullen vervoerd uiteraard.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Gebruikersavatar
Sander_S40
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 19.04.2009 - 11:20
Locatie: Ede

Heb geen ervaring met de andere motoren maar ik ben ook erg tevreden met de 2.0D. Ik vind 'm ook best zuinig. Gemiddeld verbruik over de laatste 10.000 km is 5.6 L/100km. De keuze hangt denk ik ook af van wat voor rijder je bent. Rijdt je veel snelweg of juist niet. Ben je een sportieve rijder of niet. Een grotere motor rijdt over het algemeen wel soepeler. Ik rij veel en lang dus ik vind een lager toerental en een soepelere motor wat fijner.
Volvo 440 1.9TD, rood, bj '95
Volvo S40 2.0D Kinetic, Saphire black, MY05, High Performance Audio.
Gebruikersavatar
Grimm
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
Locatie: Oosterhout

Ik heb 150K km gereden in een s40 2.0D uit 2005 en het is een geweldige auto. Alleen wat betreft bergruimte en praktisch gebruik legt hij het af tegen een v70....

Tijdens mijn gebruik van de s40 twee gekke dingen tegen gekomen:
1. Compressor van de airco stopte er binnen 2 jaar mee (gelukkig nog garantie)
2. Parkeersensoren achter vielen uit door een defecte kabelboom.

Verder had mijn auto tegen het einde last van een hele stroeve 2e versnelling. Bij opschakelen uit de 1 moest je soms heel hard werken en schoof hij met een hoop gekraak in de versnelling. Volgens de dealer kwam dat doordat de bak dan nog koud was.

Ondanks deze kwaaltjes ben ik altijd dik tevreden geweest met de auto!
Succes met het zoeken.
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”