Hallo allemaal,
Ben sinds vorigeweek in het gelukkige bezit van een V50 2.4 Momentum. Het is mijn eerste Volvo (na Audi, VW en BMW) en ik ben dik tevreden. De auto bevalt erg goed. Er is een klein puntje en dat is de binnenverlichting, deze gaat wel aan in de "voetenruimte" maar niet in de hemel, zowel voor als achter. De lampjes zijn ok, het lijkt op een zwak contact. Heeft iemand hier ervaring mee en een evt. oplossing?
Alvast bedankt!
Leuk forum trouwens!
Groet,
Ron
Nieuwe V50 rijder en een vraag over binnenverlichting
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Contacteer:
alleen niet bij portier openen... of ook wanneer je de knop handmatig gebruik?
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
Ik vermoed dat de deurcontacten wel ok moeten zijn. Anders zouden de lampjes in de voetenruimte ook niet branden.
Kijk eens in het instructieboekje. Waarschijnlijk is de binnenverlichting gewoon uitgeschakeld. Bij mijn S60 moet je de hoofdschakelaar van de binnenverlichting even ingedrukt houden om deze uit/in te schakelen.
Succes!
Kijk eens in het instructieboekje. Waarschijnlijk is de binnenverlichting gewoon uitgeschakeld. Bij mijn S60 moet je de hoofdschakelaar van de binnenverlichting even ingedrukt houden om deze uit/in te schakelen.
Succes!
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- michielhelsloot
- 1st Gear member
Beste Ron, is dit probleem bij jou opgelost? En zo ja, hoe?
Ik heb hetzelfde probleem in mijn pas aangeschafte V50.
Lampjes bij de voetenruimte voor gaan gewoon aan en reageren (dimmen) netjes zodra de deur open/dicht gaat.
De lampjes boven de console branden heel zachtjes branden en reageren op de schakelaar van de 'andere' lamp. (schakelaar links -> rechts gaat branden en vice versa).
Hemel verlichting boven de achterbank doet niets.
Ik ben net in de zekeringenkast onder het dashbord-kastje gedoken: zekering 47 (5 ampere) is doorgebrand. Dit is de zekering van de binnenverlichting.
Vervangen van deze zekering biedt geen soelaas; hij brandt direct weer door.
Morgen ga ik alle lampjes eens los halen; kijken of er geen sluiting in de armaturen of de lampjes zit.
Daarna 1 voor 1 terug plaatsten en kijken wanneer de zekering er weer uit vliegt.
Ik ben benieuwd hoe (en 'of') dit probleem bij jou is opgelost!
mvgr,
Michiel
's-Hertogenbosch
Ik heb hetzelfde probleem in mijn pas aangeschafte V50.
Lampjes bij de voetenruimte voor gaan gewoon aan en reageren (dimmen) netjes zodra de deur open/dicht gaat.
De lampjes boven de console branden heel zachtjes branden en reageren op de schakelaar van de 'andere' lamp. (schakelaar links -> rechts gaat branden en vice versa).
Ik ben net in de zekeringenkast onder het dashbord-kastje gedoken: zekering 47 (5 ampere) is doorgebrand. Dit is de zekering van de binnenverlichting.
Vervangen van deze zekering biedt geen soelaas; hij brandt direct weer door.
Morgen ga ik alle lampjes eens los halen; kijken of er geen sluiting in de armaturen of de lampjes zit.
Daarna 1 voor 1 terug plaatsten en kijken wanneer de zekering er weer uit vliegt.
Ik ben benieuwd hoe (en 'of') dit probleem bij jou is opgelost!
mvgr,
Michiel
's-Hertogenbosch
- michielhelsloot
- 1st Gear member
Vanochtend heb ik even de interieur lampjes uit de armatuurtjes gehaald.
De zekering (47) knalt er nog steeds uit zodra ik deze in de houder plaats.
Op het moment dat ik dat doe, staat de linker deur trouwens open. De andere deuren zijn dicht op dat moment.
Ook heb ik het armatuurtje van de achterbank verlichting helemaal los gehad; ook dit maakt niets uit.
Welke functies zijn er allemaal aangesloten op zekering nr 47?
Waar kan de storing nog meer in zitten?
De zekering (47) knalt er nog steeds uit zodra ik deze in de houder plaats.
Op het moment dat ik dat doe, staat de linker deur trouwens open. De andere deuren zijn dicht op dat moment.
Ook heb ik het armatuurtje van de achterbank verlichting helemaal los gehad; ook dit maakt niets uit.
Welke functies zijn er allemaal aangesloten op zekering nr 47?
Waar kan de storing nog meer in zitten?
-
- 1st Gear member
Ron,
Ik zou ook je nummerplaatverlichting in de klep controleren, hier wil wel eens kortsluiting ontstaan vanwege corrosie. Misschien dat die verlichting op dezelfde zekering zit ...
Ik zou ook je nummerplaatverlichting in de klep controleren, hier wil wel eens kortsluiting ontstaan vanwege corrosie. Misschien dat die verlichting op dezelfde zekering zit ...
V50 1.6D start/stop sport 2010 | RTI | Sportstuur
- Citrofieltje
- 1st Gear member
Kun je dat toelichten? boven de console zijn dat de gordellampjes, of bedoel je berstuurders resp. bijrijders leeslampje? En gaat met links rechts aan?? Of bedoel je de middenverlichting met de drie standen schakelaar?michielhelsloot schreef:De lampjes boven de console branden heel zachtjes branden en reageren op de schakelaar van de 'andere' lamp. (schakelaar links -> rechts gaat branden en vice versa).
Als dat brand als de zekering is doorgebrand zit dat in ieder geval niet op dezelfde zekering.
Controleer met doorgebrande zekering of je kentekenplaat en andere electronica (dashboard, spiegelbesturing, eventuele zonneklepverlichting e.d.) het doen, werkt het dan is het op een andere zekering.
Vervolgens lampen kap eraf, lampjes demonteren en testen met nieuwe zekering. Werkt ook dat niet zul je inderdaad verder moeten demonteren.
Volvo V50 Advantage 1.6d Start/Stop
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
- michielhelsloot
- 1st Gear member
Citrofieltje en Dey, bedankt voor de reactie en voor het meedenken!
Vanavond ben ik er weer eens voor gaan zitten en... the plot thickens!
OK, eerst het goede nieuws:
- Onderhouds boeken van Haynes en Olving zijn binnen
- Kenteken verlichting achter werkt zonder problemen
- Verlichting kofferbak doet het zonder morren (zodra achterklep open gaat)
- Verlichting bij de voeten voorin doet het
Nu het slechte nieuws:
- schema's van interieur verlichting ontbreken in beide onderhoudsboeken
- verlichting (leeslampjes) voor doen het niet wanneer de motor uit is
- verlichting boven achterbank doet het niet wanneer de motor uit is
- Zonnekap spiegel verlichting werkt niet (nooit; motor aan of uit)
- De zekering (47) vliegt er nog steeds uit, aa demontage van alle armaturen, incl zonnekap spiegel. Hij brandt direct door zodra ik hem plaats.
- Zodra de motor loopt, zou alle binnen verlichting automatisch uit moeten gaan; ook in dit geval (zekering plaatsen terwijl motor loopt), klapt de zekering er direct uit.
En tenslotte het verwarrende nieuws:
Zodra de motor loopt, kan ik de leeslampjes wel aan krijgen, maar:
- leeslampjes achter moeten aan staan; zijn initieel uit
- leeslampjes voor kan ik nu aanzetten, maar: linker knop zet rechts aan en vice versa.
- zodra ik speel met de lampjes voor en achter, gaat de vloer verlichting voor zachter branden.
Wie kan mij helpen aan meer gedetailleerde schema's van de binnenverlichting? Dit lijkt op een bedradings probleem, een aardingsprobleem of een probleem in de dimmer-unit van de binnen verlichting. Ik heb alleen geen idee waar ik nu moet zoeken, bij gebrek aan schema's.
Alle hulp is welkom!
Vanavond ben ik er weer eens voor gaan zitten en... the plot thickens!
OK, eerst het goede nieuws:
- Onderhouds boeken van Haynes en Olving zijn binnen
- Kenteken verlichting achter werkt zonder problemen
- Verlichting kofferbak doet het zonder morren (zodra achterklep open gaat)
- Verlichting bij de voeten voorin doet het
Nu het slechte nieuws:
- schema's van interieur verlichting ontbreken in beide onderhoudsboeken
- verlichting (leeslampjes) voor doen het niet wanneer de motor uit is
- verlichting boven achterbank doet het niet wanneer de motor uit is
- Zonnekap spiegel verlichting werkt niet (nooit; motor aan of uit)
- De zekering (47) vliegt er nog steeds uit, aa demontage van alle armaturen, incl zonnekap spiegel. Hij brandt direct door zodra ik hem plaats.
- Zodra de motor loopt, zou alle binnen verlichting automatisch uit moeten gaan; ook in dit geval (zekering plaatsen terwijl motor loopt), klapt de zekering er direct uit.
En tenslotte het verwarrende nieuws:
Zodra de motor loopt, kan ik de leeslampjes wel aan krijgen, maar:
- leeslampjes achter moeten aan staan; zijn initieel uit
- leeslampjes voor kan ik nu aanzetten, maar: linker knop zet rechts aan en vice versa.
- zodra ik speel met de lampjes voor en achter, gaat de vloer verlichting voor zachter branden.
Wie kan mij helpen aan meer gedetailleerde schema's van de binnenverlichting? Dit lijkt op een bedradings probleem, een aardingsprobleem of een probleem in de dimmer-unit van de binnen verlichting. Ik heb alleen geen idee waar ik nu moet zoeken, bij gebrek aan schema's.
Alle hulp is welkom!

- michielhelsloot
- 1st Gear member
Zo, dit weekend eindelijk eens alle moed bijeen geraapt om dit elektrische probleem te troublshooten.
Bij doormeten van de dak-kabelboom bleek er sluiting te zitten tussen de 12v (oranje-gele draad). Om een lang verhaal over volgen vd kabelboom en gedeeltelijk demonteren van de hemel kort te maken:
Het probleem zat in de voedingsdraad van de zonneklepspiegelverlichting aan de bestuurders zijde.
De draad zat te strak geklemd tussen de hemel en het chassis. Op de schrepe knik naar beneden was de mantel van de 12v draad gescheurd en deze maakte contact met het dak. Dezelfde constructie was aanwezig bij de spiegel aan de passagierskant. Deze was gelukkig niet beschadigd.
Na splitten van de draad en aftapen met gaffatape, was het euvel opgelost. De binnenverlichting en de voetruimte verlichting werken nu eindwlijk naar behoren!
Bij doormeten van de dak-kabelboom bleek er sluiting te zitten tussen de 12v (oranje-gele draad). Om een lang verhaal over volgen vd kabelboom en gedeeltelijk demonteren van de hemel kort te maken:
Het probleem zat in de voedingsdraad van de zonneklepspiegelverlichting aan de bestuurders zijde.
De draad zat te strak geklemd tussen de hemel en het chassis. Op de schrepe knik naar beneden was de mantel van de 12v draad gescheurd en deze maakte contact met het dak. Dezelfde constructie was aanwezig bij de spiegel aan de passagierskant. Deze was gelukkig niet beschadigd.
Na splitten van de draad en aftapen met gaffatape, was het euvel opgelost. De binnenverlichting en de voetruimte verlichting werken nu eindwlijk naar behoren!
- Summum
- 6th Gear member
Knap stukje speurwerk!
Fijn dat je het hebt kunnen oplossen.
Fijn dat je het hebt kunnen oplossen.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys