Led Lampen

silvervägen
1st Gear member

He Olympus,

Toch nog even reageren.

Het is niet zo dat de leds onvoldoende werken wanneer het (kunstof)glas niet wit is. Andersom is wel waar. De leds met wit licht doen nauwelijks wat achter rood of oranje glas. Achter rood glas gebruik je dus leds die licht op de golflente rood afgeven.

De lampjes op jouw plaatje hebben relatief weinig leds, die bovendien alleen recht naar achteren stralen. De achterlichtunit (zowel de reflector als het glas) zijn afgestemd op de reflectie en de verspreiding van het licht van een gloeilamp die naar alle kanten straalt.

Gelukkig voor jou bestaan er ook Ledlampen met bijv 21 leds met hoge lichtsterkte en waarvan de buitenste rand ook daadwerkelijk naar buiten schijnt. In rood en oranje!

Ik ben ze een halfjaar terug op een amerikaanse site tegengekomen. Ik zoek de URL wel even op en kom daar binnenkort op terug.

Waar ik benieuwd naar ben is of je boordcomputer geen storingen meldt als je de ledlampen hebt gemonteerd, omdat het opgenomen vermogen veel kleiner is dan de gloeilamp :sign7: . De computer zou dat kunnen zien als een defecte lamp. Daar zijn overigens weer weerstanden voor te krijgen.

:crazyeyes: Ge kunt dus remmen zonder fade en pinken zonder fade, tis maar da ge tweet! :sign7:
S80 2,0T
silvervägen
1st Gear member

Ik zou nog even terugkomen op de Led-lampen:

De beperking is: passen ze wel in de achterlamp-unit?

Hoe meer ultra-bright leds erin zitten hoe feller de lamp. De grootste die ik kon vinden voor automotive toepassingen was 30 leds.

De 24 -leds uitvoeringen zijn eigenlijk 18 leds recht naar achteren en 6 leds radiaal.

Ik zal daar ook even een plaatje van zoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S80 2,0T
silvervägen
1st Gear member

O ja, de diameter van de 24 led uitvoering is keurig de standaard 1" van de gloeidraadlampen.

Let wel op: Voor ze als knipperlicht goed te gebruiken zijn: of een elektronisch knipperlichtrelais, of voorschakelweerstanden. Vandaar mijn eerdere vraag of je geen foutmeldingen kreeg in de boordcomputer. Het elektronisch relais heeft de voorkeur. Dat kan zowel led lampen als gloeidraadlampen sturen.

En dit is de URL: http://www.superbrightleds.com/tail-brake-turn.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S80 2,0T
olympus1
3rd Gear member

heb je deze leds ook gebruikt voor je auto ???
En ja ik kreeg nl ook foutmelding ivm de lichten, maar dat is te omzeilen zoals we dat allemaal weten...
Mijn leds dat ik had gekocht hebben maar 8 ledjes op steken denk ik, dus niet straf genoeg..
Heb al een beetje de net afgezocht maar hier in belgië lopen ze precies nog wat achter, want er is niets of weinig van te vinden....
Ik ben er echt scheutig op om zo van die led's in mijn auto te gebruiken....
Oh ja, moest je deze led's gebruiken in je auto, zou je dan eens plaatjes kunnen posten, ben benieuwd....
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het is inderdaad in Nederland niet toegestaan.
Volvo for life
olympus1
3rd Gear member

hhmm je bedoelt rode pinkers zeker ????
Ja da was nu mss wel te verwachten, maja....
tis niet dat ik de auto wil veranderen, neen... ik ben nl niet van plan om te verlagen of zoiets,... ik wil hem gewoon wat meer ' persoonlijkheid ' geven...
Full option
Hu-801
silvervägen
1st Gear member

bart simpson schreef:het is inderdaad in Nederland niet toegestaan.
Is dat zo?

Waar is dat dan op gebaseerd?

In nieuwe automotive toepassingen worden juist steeds meer leds gebruikt in plaats van gloeilampen. Zie bijvoorbeeld VW- Passat. Voordeel: ze gaan veel langer mee en begeven het niet in één keer, maar led voor led.
En nu lampjes steeds moeilijker bereikbaar worden zonder de halve auto te demonteren (en daar zijn onze Volvo's gelukkig een uitzondering op) lijkt het mij wel voordelen te hebben dat er ook Led-systemen zijn voor achteraf-uitrusting.
S80 2,0T
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Een clignoteur moet volgens het daarvoor geldende regelement oranje zijn, dat men op geimporteerde auto's uit de US daarop een uitzondering maakt is niet relevant en geen vrijbrief om dan maar achteraf rood te monteren.
Gast

Ik heb alles nog eens door gelezen en ook
Staan een hoop waarschuwingen in.

Ik begrijp werkelijk niet de voordelen, wel de nadelen.
Is levensduur zo belangrijk?
Wat een ellende om alle storingen te moeten voorkomen en dan ook nog minder licht opbrengst.

En zoals Bart al aangeeft het mag niet in Nederland.

En er komt een tijd dat ze origineel op je auto zijn gemonteerd, of je moet met je huidige auto tot in het oneindige door willen blijven rijden. :P
silvervägen
1st Gear member

bart simpson schreef:Een clignoteur moet volgens het daarvoor geldende regelement oranje zijn, dat men op geimporteerde auto's uit de US daarop een uitzondering maakt is niet relevant en geen vrijbrief om dan maar achteraf rood te monteren.
Ja daar heb je helemaal gelijk in, maar ik bedoelde dan ook de lampjes met een golflengte die overeenkomt met oranje of amber ( de 1156 A30 bijvoorbeeld)
We gaan hier natuurlijk niet met rode clignoteurs rijden en ook niet met witte aan de voorkant.

Wat Olympus1 heel graag wil is een clignoteur die niet als een gloeidraad (zachtjes) dooft op het moment dat hij geen spanning heeft, maar echt aan-uit licht geeft (tjak aan, tjak uit, geen fading). Het is een kwestie van smaak, maar let meer eens op bij de nieuwe VW's het is echt anders.

Ik geloof ook niet dat ik er vrolijker van word en van die blije Lexus-style achterlichten al helemaal niet.

Zelf blijf ik lekker bij de gloeilampjes.
S80 2,0T
Marcel
4th Gear member

olympus1 schreef:hhmm je bedoelt rode pinkers zeker ????
Ja da was nu mss wel te verwachten, maja....
tis niet dat ik de auto wil veranderen, neen... ik ben nl niet van plan om te verlagen of zoiets,... ik wil hem gewoon wat meer ' persoonlijkheid ' geven...
en ik maar denken dat de mensen die persoonlijkheid aan een auto willen geven automatisch een VW kopen.
Gr. Marcel
olympus1
3rd Gear member

:o :o :o :o :o
Of ze kopen een volvo................. :razz:
Full option
Hu-801
streetie
5th Gear member
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

ik vind led verlichting best wel mooi. Als ik geld genoeg had zou ik mijn s80 ook opsieren met een paar mooie led achterlichten. De nieuwe schijnen te passen op een oudere s80.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
olympus1
3rd Gear member

mag ik vragen hoe je dit weet ????
Zou idd wel mooi zijn, mss iets voor de kenners in dit forum....
Full option
Hu-801
olympus1
3rd Gear member

dus als ik het goed begrijp, is het eigenlijk wel te doen ????.....
Das goed om te weten......
Full option
Hu-801
VolvoZoeker
3rd Gear member

Nu nog interessant hoe duur het is natuurlijk??? Dat zou voor mij het verschil maken als het kan of ik het doe, ja of nee.... :-)
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
silvervägen
1st Gear member

Ik weet niet of we een paar dingen door elkaar halen. De "nieuwe" achterlichten (S80 2004) zijn kleiner en hebben net als de oude ook gewoon gloeilampen. Alleen het remlicht is een Led-bruggetje. Als je achterlichten van het nieuwe type wilt monteren heb je meer nodig dan het glas. Je hebt het hele huis inclusief de fittingen en pakking nodig. Het kabelboompje past wel.
Vervolgens heb je als extra nodig: de chromen strip (art 30634574 links en 30634575 rechts). Het kan zijn dat je nog een voorschakelweerstandje nodig hebt voor de remlichten. Bij elkaar niet echt goedkoop, maar misschien wel de moeite waard na een schade of zo.

Het no-fade effect bij de richtingaanwijzers (of zoals Olympus dat zo mooi zegt "de pinkers") krijg je niet door het nieuwe type achterlicht te monteren, maar alleen door de gloeilampen te vervangen door Led-units (en voorschakelweerstanden). (Zie de link naar de site van superbrightleds verderop in dit topic, waar ze per postorder gewoon te koop zijn)
S80 2,0T
olympus1
3rd Gear member

ok ik heb van die ledlampen gebruikt om mijn 'pinkers' :P te vervangen.
de effect is goed en geen kapote lampen waarschuwing.. MAAAR die pinken veel te snel dus.... net zoals er een pinker kapot zou zijn... Hoe kan ik dit verhelpen ???
En trouwens echt wel een schoon effect hoor, héél apart :oops:
Full option
Hu-801
olympus1
3rd Gear member

Heb het antwoord al, maar ook nog een vraag
Welke van deze gebruikt een S80 ????
hier de link ( ergens onderaan gaan kijken à
http://www.leds-buy.nl/modules.php?op=m ... 3bf74#1376