hier vanmorgen de distrubitieriem en spanrollen vervangen en ik was bang voor een dikke rekening maar jee wat viel het mee.
Ik was dus maar 277 euro kwijt en dan zitten er ook nog twee lampjes achter bij die waren teveel kwa watage....
dus ik ben helemaal gelukkig...
op naar de volgende 150000...
distributieriem met spanrollen vervangen
- interceptor
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58
Geen Waterpomp vervangen ?
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo V70 - 25D - classic 1998
Volvo 740 GL 1992
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo V70 - 25D - classic 1998
Volvo 740 GL 1992
- htb77
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 01.08.2008 - 13:57
- Locatie: schoonebeek
bij benzine wordt de waterpomp vervangen bij tweede keer distributieriem diesel heeft het elke 150.000 km nodig...
hun doen het al 10 jaar zo en gaat al 10 jaar goed.
hun doen het al 10 jaar zo en gaat al 10 jaar goed.
hmmmm, eindlijk een Volvo.En dan met lekker veel pk's....250 pk heerlijk.
-
[/s]Citroen c5 exclusive
-
[/s]Citroen c5 exclusive
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
dat hullie het al 10 jaar zo doen, is geen sluitend argument lijkt me...
Ik zou voor die 9 tientjes nooit het risico lopen om de motor in de soep te draaien. Volgens mij maakt diesel of benzine in dit geval helemaal niets uit.
Het is gewoon de poelie (met name de lager) van de waterpomp die "gewend" is om op een bepaalde spanning van de riem te werken.
Ga je daar een strakkere riem weer omzetten, dan is het vaak wachten op problemen.
Je hebt ook nog een T5 neem ik aan, aan de hand van je signature... daar rijd je vaak hoge toeren mee (ik mag in elk geval graag af en toe het volle toerenbereik gebruiken). Dan maakt zo'n lagertje behoorlijk wat omwentelingen hoor...
Bovendien had ik ergens gelezen dat na een nieuwe distributie riem het het beste is om ook de timing van de brandstof pomp weer elektronisch in te regelen. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik zou voor die 9 tientjes nooit het risico lopen om de motor in de soep te draaien. Volgens mij maakt diesel of benzine in dit geval helemaal niets uit.
Het is gewoon de poelie (met name de lager) van de waterpomp die "gewend" is om op een bepaalde spanning van de riem te werken.
Ga je daar een strakkere riem weer omzetten, dan is het vaak wachten op problemen.
Je hebt ook nog een T5 neem ik aan, aan de hand van je signature... daar rijd je vaak hoge toeren mee (ik mag in elk geval graag af en toe het volle toerenbereik gebruiken). Dan maakt zo'n lagertje behoorlijk wat omwentelingen hoor...
Bovendien had ik ergens gelezen dat na een nieuwe distributie riem het het beste is om ook de timing van de brandstof pomp weer elektronisch in te regelen. Maar dat weet ik niet zeker.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- htb77
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 01.08.2008 - 13:57
- Locatie: schoonebeek
ze hebben de waterpomp nagekeken of die niet lekte etc en hij was nog helemaal toppie dus ik ga er vanuit dat het goed is anders kan je nergens meer van uit gaan 
hmmmm, eindlijk een Volvo.En dan met lekker veel pk's....250 pk heerlijk.
-
[/s]Citroen c5 exclusive
-
[/s]Citroen c5 exclusive
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Bij mijn 160.000 beurt is ook de waterpomp vervangen. Volgens mij is dit gewoon voorschrift bij de distributiewissel.
S80 Executive
S80 Executive
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Het is geen voorschrift maar wordt wel aangeraden....voor de diesel. Niet voor de benzine is mij verteld door de dealer.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Brandstofpomp bij een T5? Inderdaad is het gebruikelijk om bij een diesel bij elke riem ook de waterpomp te vervangen, bij de benzine variant niet. TS heeft een benzine geen diesel!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Bij mijn vorige auto (S80 2.9) is 2 jaar terug ook de distributieriem vervangen ZONDER de waterpomp. Hoefde niet, zei de werkplaatschef.
En toen ik dat hier meldde, kreeg ik ook een stortvloed van achterhaalde onkunde over me heen. Ja vroegah: toen moest dat wel, met die rottige waterpompjes van toen.
En toen? Geen centje pijn. De waterpomp heeft geen drupje gelaten en bleef mooi lopen.
Overigens loopt de motor niet in de soep als de waterpomp het begeeft of gaat lekken. Als ie volledig kapot zou gaan, dan stijgt de koelvloeistoftemperatuur en dat zie je op je meter. En vervolgens komt er wat stoom onder de motorkap vandaan. Wel vervelend, geen ramp.
En als de pakking van de waterpomp gaat lekken, dan moet je bijvullen als het lampje gaat branden, ook geen ramp.
Alleen is dan het vervangen van de waterpomp duurder in arbeidsloon dan wanneer je het meteen meeneemt met de distributieriem. Maar de kans dat ie tussendoor het begeeft is zo klein dat je het risicootje best kan lopen.
En toen ik dat hier meldde, kreeg ik ook een stortvloed van achterhaalde onkunde over me heen. Ja vroegah: toen moest dat wel, met die rottige waterpompjes van toen.
En toen? Geen centje pijn. De waterpomp heeft geen drupje gelaten en bleef mooi lopen.
Overigens loopt de motor niet in de soep als de waterpomp het begeeft of gaat lekken. Als ie volledig kapot zou gaan, dan stijgt de koelvloeistoftemperatuur en dat zie je op je meter. En vervolgens komt er wat stoom onder de motorkap vandaan. Wel vervelend, geen ramp.
En als de pakking van de waterpomp gaat lekken, dan moet je bijvullen als het lampje gaat branden, ook geen ramp.
Alleen is dan het vervangen van de waterpomp duurder in arbeidsloon dan wanneer je het meteen meeneemt met de distributieriem. Maar de kans dat ie tussendoor het begeeft is zo klein dat je het risicootje best kan lopen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Raar, de spanrol en het loopwiel wel vervangen en de waterpomp niet.
Waarom zou het lager van de waterpomp wel langer meegaan?
Waarom zou het lager van de waterpomp wel langer meegaan?
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
En waarom zit daar dan verschil in bij een diesel en benzine?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Inderdaad halfbakken denk ik. Maar op termijn zal blijken of ie echt geld heeft verdiend. Laat het ons maar eens weten of je die 150.000 km hebt gehaald zonder waterpomp vervangenRamon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?

Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
heren, heren...niet zo negatief :twisted:
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Hij heeft kennelijk gevraagd om een nieuwe distributieriem, die heeft'ie gekregen. Kijgen we nu weer die eindeloze discussie ?Ramon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Inderdaad heb ik er geld mee verdiend, want die auto heb ik ingeruild. Dus heb ik de meerkosten niet gehad...Voorn schreef:Inderdaad halfbakken denk ik. Maar op termijn zal blijken of ie echt geld heeft verdiend. Laat het ons maar eens weten of je die 150.000 km hebt gehaald zonder waterpomp vervangenRamon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,ik begrijp ook het bedrag niet waarvoor zei het gedaan hebben.
de onderdelen zijn al ruim 150 euro ex btw
twee rollen en een riem dus.
multiriem ook niet gedaan denk ik?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ben het met je eens, maar vreemd genoeg hoorde ik eergisteren bij Niham Forepark ook dat zij de waterpomp niet meer standaard vervangen bij een distributieriem-beurt.Ramon&Ramon schreef:Verkeerde zuinigheid is dat.
Altijd de pomp mee vervangen,
S80 2,5T AUT5 2004
- venician_smoker
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 12.09.2007 - 12:25
Dit is een regelmatig terugkerend onderwerp, waar ik helaas ook al een keer ervaring mee heb gehad. Ook ik ben van mening, waterpomp laten zitten bij distributie is verkeerde zuinigheid. Ik heb op H-base even gekeken naar de constructie van een waterpomp voor een T5 en die is vrijwel gelijk aan wat ik zelf ook in mijn 2.5D heb. In feite is bestaat de pomp alleen uit een fan die in het motorblok gemonteerd wordt en aangedreven wordt door de distributie.
Wat is het probleem ? Bij 120 K of 160 K zijn alle waterpompen nog dik in orde, maar zij slijten wel en ze gaan ergens tussen de 180-220K kapot. Lekkage is een voorbode. Maar het kan dan al binnen 1000 km definitief over zijn met de pomp.
Echt kapot zijn van de waterpomp betekent meestal vastlopen. Bij vastlopen loopt de distributieriem zeker schade op en die schade kan ook de motor ruineren. In mijn geval had ik mazzel. Het pomplager ging kapot, de pomp sloeg inderdaad vast en het tandwiel waarmee de pomp aangedreven wordt sloeg los en kwam naar buiten. Dat laatste is een wonder want het is een krimp-verbinding die normaal gesproken niet los mag komen.
De distributieriem brak daardoor niet, maar verloor wel haar spanning en had dus ook een iets andere timing. De motor bleef gelukkig lopen en ik kon binnen 500m naar de kant om de motor uit te schakelen voordat de motor oververhit was.
Reparatie kosten waren vergelijkbaar met een volledige distributiebeurt bij Volvo, maar dan wel in mijn geval ruim 60K (=2 jaar) eerder dan de bedoeling was.
Zolang er geen pompen zijn die de 320K makkelijk halen is mijn advies, altijd de waterpomp samen met distributie vervangen.
Wat is het probleem ? Bij 120 K of 160 K zijn alle waterpompen nog dik in orde, maar zij slijten wel en ze gaan ergens tussen de 180-220K kapot. Lekkage is een voorbode. Maar het kan dan al binnen 1000 km definitief over zijn met de pomp.
Echt kapot zijn van de waterpomp betekent meestal vastlopen. Bij vastlopen loopt de distributieriem zeker schade op en die schade kan ook de motor ruineren. In mijn geval had ik mazzel. Het pomplager ging kapot, de pomp sloeg inderdaad vast en het tandwiel waarmee de pomp aangedreven wordt sloeg los en kwam naar buiten. Dat laatste is een wonder want het is een krimp-verbinding die normaal gesproken niet los mag komen.
De distributieriem brak daardoor niet, maar verloor wel haar spanning en had dus ook een iets andere timing. De motor bleef gelukkig lopen en ik kon binnen 500m naar de kant om de motor uit te schakelen voordat de motor oververhit was.
Reparatie kosten waren vergelijkbaar met een volledige distributiebeurt bij Volvo, maar dan wel in mijn geval ruim 60K (=2 jaar) eerder dan de bedoeling was.
Zolang er geen pompen zijn die de 320K makkelijk halen is mijn advies, altijd de waterpomp samen met distributie vervangen.
v70 2.5D (MY2001 - 251K)