Sinds enige tijd heb ik een koelprobleem met mijn 440 1.8i uit 1992.
Bij "gewoon" rijden blijft de wijzer netjes in het midden staan. In de file loopt de wijzer helemaal tot in het rode gebied.
Wanneer ik de auto stationair laat lopen, zie ik wel, dat de ventilator wel aanslaat, wanneer de wijzer in het rode gebied komt, echter dit is de tweede, hogere stand van de ventilator. De eerste stand (wanneer de wijzer op 3/4 staat) wordt gewoon overgeslagen.
Inmiddels zijn radiateur, thermoschakelaar, thermostaat en temperatuursensor op het motorblok vervangen.
Weet iemand misschien waar zich in de auto het relais bevindt dat de eerste en tweede ventilator-stand regelt (als dit al met een relais gebeurt)? Of heeft iemand een ander idee waar dit nog aan zou kunnen liggen?
Dimitri
Koelproblemen 440
-
- 7th Gear member
het is nog simpeler,je meter geeft te veel aan,is een bekend euvel,is op te lossen doormiddel van een weerstandje ertussen,maar meet eerst de koelwater temperatuur op.Als hij warm is.
-
- 1st Gear member
Heb je een idee hoe warm het koelwater mag zijn? Ik had begrepen, dat bij dit model auto bij de 85°C zou moeten liggen. Een infraroodmeter geeft 93°C aan.
Daarbij komt nog dat, de eerste ventilatorstand wordt overgeslagen. Dat klopt toch niet helemaal, toch?
Dimitri
Daarbij komt nog dat, de eerste ventilatorstand wordt overgeslagen. Dat klopt toch niet helemaal, toch?
Dimitri
-
- 7th Gear member
die 93 graden is goed
-
- 7th Gear member
probeer eerst of de koelmotor allebei de standen draait ,doormiddel van een draadje er op tezetten vanaf de plus.
Het is een gesloten systeem,als de dop erop zit is de temp ok.
Ik heb je een pb gestuurd...
Het is een gesloten systeem,als de dop erop zit is de temp ok.
Ik heb je een pb gestuurd...