Volvo 440 1.8 1995 handgeschakeld
Mijn versnellingsbak lekt al heel lang iets olie en ik wil deze bij vullen.
Wat moet daar voor olie in, ik zie op dit forum dat er wordt geadviseerd om er 75w80 in te doen, maar weer ergens anders op het forum wordt gesproken over 75w90. Volgens een automaterialen zaak moet er 75w80 in, in het magazijn bij de volvo dachten ze uit zijn hoofd 75w90 en hij heeft nog gekeken op de originele verpakking van de olie maar daar stond het niet op.
Volvo spreekt alleen van o/n 3 343 922-5, maar dat zegt dus niets.
Aangezien ik maar een beetje nodig heb, heb ik geen zin om de originele olie bij de volvo te halen want daar moet je 3, zoveel liter nemen.
de automaterialen zaken vertrouw ik niet blindelings aangezien ik een tijdje geleden mijn stuurbekrachtigings olie kwijt was wegens een kapotte slang en toen kreeg ik bij 2 verschillen de automaterialen zaken de verkeerde olie. Ik kreeg een olie die wit/groen was (type weet ik niet meer) terwijl de originele rood is en van het type atf f (gokje misschien was het atf d zou ik moeten nakijken, maar is nu niet belangrijk). Het olie type voor de stuurbekrachtiging was dus ook verkeert en daarom ga ik niet zomaar van hetgene uit wat die zaken zeggen.
Wie weet wel welke olie er in de versnelligsbak moet
groeten Jan
versnellingsbak olie 75w80 of 75w90
-
- 4th Gear member
Jan_apeldoorn,je kunt dat heel makkelijk op zoeken.
Op de site van b.v Kroon oil of Valvoline kun je je kenteken in type en dan komt er een lijstje over jou auto te voorschijn met adviezen over de olie die er in moet.
De inhoud staat er bij en eventuele vervangers, je kunt je postcode in voeren voor de leveranciers bij jou in de buurt
succes
Op de site van b.v Kroon oil of Valvoline kun je je kenteken in type en dan komt er een lijstje over jou auto te voorschijn met adviezen over de olie die er in moet.
De inhoud staat er bij en eventuele vervangers, je kunt je postcode in voeren voor de leveranciers bij jou in de buurt
succes
V60 cross country 2023 Silver Dawn
-
- 1st Gear member
bedankt voor de info, de sites van b.v Kroon oil of Valvoline zijn handig, maar hoe betrouwbaar?, kijk maar als je een 440 1.8 van 1995 hebt, de stuurbekrachtigings olie die wordt aanbevolen is geen atf F of G zoals volvo voorschrijft en er ook inzit de atf is rood en de olie voorgeschreven door deze bedrijven is geen atf en is niet rood. Als je alle olie ververst is het misschien geen probleem maar als je iets bijvuld is het volgens mij verstandiger om het zelfde te gebruiker.
Bij de moter olie zijn de aanbevelingen bij deze bedrijven ook verschillend
kroon 5w40 of 5w30 of 15w40
Valvoline 10w40 of 15w40 of 10w40
Het is misschien allemaal niet zo spannend, maar zo als ik al zei is het volgens mij beter om als je bijvuld de zelfde olie te gebruiken + op het forum word verteld dat het bij de versnellingsbak olie belangrijk is om het juiste type te nemen. + waar komt het verhaal 75w90 vandaan. Zowel kroon als valvoline adviseren 75w80.
Bij de moter olie zijn de aanbevelingen bij deze bedrijven ook verschillend
kroon 5w40 of 5w30 of 15w40
Valvoline 10w40 of 15w40 of 10w40
Het is misschien allemaal niet zo spannend, maar zo als ik al zei is het volgens mij beter om als je bijvuld de zelfde olie te gebruiken + op het forum word verteld dat het bij de versnellingsbak olie belangrijk is om het juiste type te nemen. + waar komt het verhaal 75w90 vandaan. Zowel kroon als valvoline adviseren 75w80.
-
- 3rd Gear member
Wat betreft de stuurbekrachtiging: Ik kan je ook uit ervaring vertellen dat dat ellende is. Na veel moeite is de Volvo dealer erachter gekomen dat door Volvo ATF type G is vervangen door handbakolie met onderdeelnummer: 1161645. AFT type G kan ook nog, maar is wel moeilijk verkrijgbaar. AFT type D mag er niet in.