Ik ben op zoek naar een vervanger voor m'n 4 jaar oude Saab 9-3 SS en ben vandaag een uurtje gaan rijden met een C70 met 2.0 dieselblok, handgeschakeld. Het beviel me wel, maar ik had nog enkele vragen die de verkoper zelf niet meteen kon / mocht beantwoorden.
(1) Het onderstel vind ik nogal "soepel". Bij dwarsrichels, bijvoorbeeld bij bruggen op de (Belgische) autosnelwegen, heeft de auto de neiging om wat te "dansen", "deinen" of "wiebelen". Sommige chauffeurs zullen dit comfortabel vinden, maar ik heb het graag wat strakker. Blijkbaar heeft Volvo geen sportonderstel voor de C70. Wat is er aftermarket te krijgen? Heeft Heico iets interessants op dat vlak? Voor alle duidelijkheid: ik wil NIET verlagen, alleen een strakkere afstelling.
(2) Ik rijd nu met een automaat, en wil daar niet van af (beter voor de rug, beter voor de knieën). Ik lees op internet nogal uiteenlopende meningen over de automaten bij Volvo: traag, niet altijd even betrouwbaar. Zelf heb ik nogal wat ellende gehad met de automaat in m'n 9-3 - dat is een Aisin AF40 met 6 versnellingen (a.k.a. AWTF-80 SC). Weet iemand uit eigen hand hoe de automaten in een C70 zich gedragen - ook na 200.000 km?
(3) Het 2.0 dieselblok van Volvo trekt wel lekker, zeker met handbak. Maar zelf ben ik niet (meer) zo'n fan van diesel. EGR-kleppen en andere filteronderdelen zijn niet meteen de sterkste kant van de huidige diesels. Daarom overweeg ik LPG. Kan je LPG bij elk van de benzineblokken gebruiken? Of zit er een praktische grens aan? Ik weet dat je bij Saab bvb. de Aero-modellen best niet te snel op gas legt, omwille van de hogere verbrandingstemperatuur en de invloed daarvan op kleppen en omgeving. En dat je best een kleprevisie voorziet na een bepaalde gebruiksafstand. Hoe zit dat bij Volvo? Bij welke motoren moet je uitkijken als je ze op LPG legt, en bij welke zijn er weinig tot geen problemen?
Als deze informatie elders op de site staat, geef me dan gerust een schop onder m'n kont, maar liefst in de juiste richting