Beste allen,
Een uurtje geleden heb ik mij laten registreren voor dit forum, dus mogelijk ben ik de nieuwste gebruiker op dit moment. Eind mei van dit jaar heb ik een S80 D5 uit 2002 gekocht (kilometerstand bijna 164.000). De auto heeft voordat ik hem kocht, een APK, een nieuwe distributieriem en een nieuwe accu gekregen. Het is een prachtige auto om te zien en om in te rijden. Pas geleden zijn we terug gekomen van twee weken vakantie in Noord-Italië en zowel op de heen- en terugreis als in het heuvelige landschap bij de Italiaanse meren is deze auto uitstekend bevallen. Nadat we een weekje terug waren van vakantie, was twee dagen geleden de accu leeg. Bij de garage is deze 's avonds opgeladen en de volgende dag was hij nog vol. Gisteren had ik de auto ergens geparkeerd en toen ik wilde instappen, waren de alarmlichten aan. Vanmorgen was de accu weer leeg.
Mijn vraag is of iemand van jullie enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn. Ik heb gelezen dat het de radio kan zijn (die heb ik vlak na aankoop van de auto erin laten zetten; Alpine met bluetooth), die de accu leegzuigt. Als ik instap hoor ik wel standaard een licht gebrom uit de radio komen. Later, als ik rijd, verdwijnt dit geluid bij mijn weten weer.
Hartelijk voor jullie antwoord.
Vriendelijke groeten van
Jan
Accuperikelen S80
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dan moet er toch ergens een stroomlek zitten.
Mogelijk maakte plus van die radio ergens vals contact.
En anders moet ie toch in de werkplaats aan de laptop; dan kunnen ze zien in welk onderdeel de lekstroom zit.
Mogelijk maakte plus van die radio ergens vals contact.
En anders moet ie toch in de werkplaats aan de laptop; dan kunnen ze zien in welk onderdeel de lekstroom zit.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- denkweb
- 4th Gear member
- Contacteer:
Beginnen met de accu doormeten. Bij Joris_Scholte op het 850-forum het laatste jaar 3 accu's onder garantie vervangen zien worden... 'hij reed te weinig' aldus de verkopende partij.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
-
Oosterling
- Starter
Iedereen dank die op mijn bericht van afgelopen zondag heeft gereageerd. Mijn garage heeft drie Volvo-garages gebeld en allemaal gaven ze als antwoord dat er een nieuwe accu in moest. Zelf gebeld naar Autocenter Hillegom, die bij de transactie eind mei had aangegeven dat er een nieuwe accu in zat, en die heeft er zonder gemor een nieuwe in gezet (een Mutlu). Daarmee was het probleem verholpen. Ook zou de auto bij aankoop (standaard!) geheel zijn nagekeken, maar ik heb hem toch maar even een grote beurt laten geven (427 euro) en daarbij moesten wel allerlei filters vervangen worden. Ik vraag me nu echt af wat die lui in Hillegom hebben gedaan. Misschien heeft iemand anders een vergelijkbare ervaring met deze dealer?
Verder is het gebrom uit de radio als ik instap niet verholpen. Ik vraag me af of dat kwaad kan. Verder zag ik vanavond dat de lichten spontaan waren gaan branden. Afgelopen zaterdag gebeurde dat met de alarmlichten. Zijn dit kuren waar ik me zorgen om moet maken of zijn het onschuldige uitingen van een complex elektronisch systeem dat een eigen leven leidt en waarmee ik me maar niet moet bemoeien?
Hopelijk betekent dit alles niet dat ik een zogenaamde kat in de zak heb gekocht.
Opnieuw bedankt voor jullie reacties.
Verder is het gebrom uit de radio als ik instap niet verholpen. Ik vraag me af of dat kwaad kan. Verder zag ik vanavond dat de lichten spontaan waren gaan branden. Afgelopen zaterdag gebeurde dat met de alarmlichten. Zijn dit kuren waar ik me zorgen om moet maken of zijn het onschuldige uitingen van een complex elektronisch systeem dat een eigen leven leidt en waarmee ik me maar niet moet bemoeien?
Hopelijk betekent dit alles niet dat ik een zogenaamde kat in de zak heb gekocht.
Opnieuw bedankt voor jullie reacties.
- V480-S60
- Geartronic member
Allereerst welkom op dit forum.
Heb je de auto bij een VOLVO-dealer gekocht of bij een niet VOLVO-dealer.
Je noemt namelijk Autocenter en daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel is Svala daar de VOLVO-dealer.
Maar er is dus ergens een stroomlek. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de aftermarktet radio, (gebeurt helaas vaker, dit past namelijk niet altijd zondermeer, er zijn wat extra's voor nodig.) dit aangezien je de brom nog altijd hoort. Wat niet zo hoort te zijn.
Je hebt de auto nog geen half jaar. Dus teruggaan en zij moeten onder garantie het probleem verhelpen!
Heb je de auto bij een VOLVO-dealer gekocht of bij een niet VOLVO-dealer.
Je noemt namelijk Autocenter en daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel is Svala daar de VOLVO-dealer.
Maar er is dus ergens een stroomlek. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de aftermarktet radio, (gebeurt helaas vaker, dit past namelijk niet altijd zondermeer, er zijn wat extra's voor nodig.) dit aangezien je de brom nog altijd hoort. Wat niet zo hoort te zijn.
Je hebt de auto nog geen half jaar. Dus teruggaan en zij moeten onder garantie het probleem verhelpen!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
Oosterling
- Starter
Dank voor je snelle antwoord. Nee, ik heb de auto eind mei van dit jaar gekocht bij een afdeling in Overveen van Automobielbedrijf Hillegom (ook bekend onder de naam Autocenter Hillegom). Het is een heel groot bedrijf dat auto's van allerlei merken verkoopt. Ik heb een half jaar garantie op alleen de motor en de versnellingsbak. De radio (een Alpine; bluetooth) heb ik kort na de aankoop erin laten zetten bij Car Inside te Nijverdal, die volgens mij wel de nodige expertise heeft. Er zat wel een Volvo-radio in toen ik hem kocht, maar die deed het niet meer.
Kan het dan dus zo zijn dat een Volvo toch wat moeilijk is met andere radio's en dat daardoor niet alleen het gebrom wordt veroorzaakt, maar ook allerlei andere zelfstandige acties, zoals lichten die aangaan?
Dank voor je antwoord!
Kan het dan dus zo zijn dat een Volvo toch wat moeilijk is met andere radio's en dat daardoor niet alleen het gebrom wordt veroorzaakt, maar ook allerlei andere zelfstandige acties, zoals lichten die aangaan?
Dank voor je antwoord!
- Paul
- Geartronic member
Dat gebrom klinkt alsof de radio niet geaard is, of je hebt xenon achteraf gemonteerd en die adapter geeft nogal wat straling uit. Kan dat?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
Gast
Welke radio zat er in?
Er zijn nameleijk verschillende stekkers in omloop om bij voorbeeld een Parrot op een HU803 of HU603 aan te sluiten.
Nu zit er een andere radio in............ Dus het zou kunnen dat.....
Er zijn nameleijk verschillende stekkers in omloop om bij voorbeeld een Parrot op een HU803 of HU603 aan te sluiten.
Nu zit er een andere radio in............ Dus het zou kunnen dat.....
-
Oosterling
- Starter
Volgens mijn garage kan het gebrom niet uit de radio komen, anders zou dit geluid via de luidsprekers te horen moeten zijn. Zijn verklaring was dat het elektronische systeem van de auto wordt getriggerd zodra je in de auto stapt en doordat ergens achter de radio een/het elektronisch paneel zit, lijkt het gebrom uit de radio zelf te komen. Ik heb me maar bij deze visie neergelegd.
Dank voor al jullie reacties.
Dank voor al jullie reacties.
-
Mijn volvo s80
- 2nd Gear member
Ik heb onlangs mijne accu vervangen bij Profile tyrecenter.Gewoon langs rijden dan meten ze gratis voor jou of je accu goed is of hij aan vervanging toe is.Ook heb ik een keertje ANWB gebeld en toen heeft die vent ook stroom gemeten, ook heeft hij toen met gesloten deuren en alarm aan gemeten of mijne accu nog stroom gebruikt.Als goed is moet je na 2 minuten bijna niets meer gebruiken.Probeer dat maar eens anders kan je dynamo ook kapot zijn.
Volvo S80 2.4 Automaat Benzine Bj 2000 sinds juli 2008 Vialle G3
-
Oosterling
- Starter
Dank voor je reactie. Nee, er is pas geleden een nieuwe accu in gezet (een mutlu) en de auto doet het daarna weer prima. Gisteren heb ik zelf vastgesteld dat het gebrom waar ik het over had, vanzelf ophoudt kort nadat je bent ingestapt. Hoe die lichten een keer vanzelf aangingen is nog niet helemaal duidelijk: de eerste keer mogelijk door die kapotte accu, de tweede keer zat die nieuwe accu er al in.
-
S80 TDI
- 2nd Gear member
Het gebrom komt waarschijnlijk niet van je radio, maar van de temperatuur ventilator achter de bediening van je temperatuur/airco paneel. Achter het kleine roostertje. Hoe weet je dat zeker? (Heb het zelf ook gehad namelijk)
De ventilator wordt aangezet zodra de auto van het slot gaat. Dus als je instapt. Doe het volgende: Ontgrendel de auto, ga in de auto zitten en wacht. Geen sleutel in contact of iets dergelijks. Na 2-5 minuten slaat een relais af omdat de auto denkt dat er niet gereden gaat worden. De ventilator wordt dan ook uitgeschakeld. de brom is weg.
Kan het kwaad? Niet echt, er wordt minder lucht naar de temperatuursensor gezogen waardoor de airco onjuiste waarden krijgt en (in mijn geval altijd meer koelt dan nodig) Irritant en infirieure nasmaak krijg je erwel van.
Laat me horen of het de ventilator is. De oplossing heb ik namelijk ook!
De ventilator wordt aangezet zodra de auto van het slot gaat. Dus als je instapt. Doe het volgende: Ontgrendel de auto, ga in de auto zitten en wacht. Geen sleutel in contact of iets dergelijks. Na 2-5 minuten slaat een relais af omdat de auto denkt dat er niet gereden gaat worden. De ventilator wordt dan ook uitgeschakeld. de brom is weg.
Kan het kwaad? Niet echt, er wordt minder lucht naar de temperatuursensor gezogen waardoor de airco onjuiste waarden krijgt en (in mijn geval altijd meer koelt dan nodig) Irritant en infirieure nasmaak krijg je erwel van.
Laat me horen of het de ventilator is. De oplossing heb ik namelijk ook!
-
Oosterling
- Starter
Het gebrom houdt inderdaad op enkele minuten nadat je bent ingestapt. Of het de ventilator is weet ik niet, maar je verhaal lijkt me heel aannemelijk. Wat ik verder meemaak is dat de auto soms, nadat ik er in heb gereden, geheel op eigen initiatief een tijdje begint te razen als hij een tijdje heeft gestaan. Volgens iemand van de ANWB is dit normaal. Het lijkt me een manier om de boel onder de motorkap een beetje op temperatuur te krijgen, want daar wordt het ongelofelijk warm.
-
niesman
- 2nd Gear member
Dat gebrom heb ik ook op mijn V70, heb er ook nooit naar laten kijken. Ik dacht dat dat zo hoorde?
Razen / en nablazen doet de V70 ook, hierover is meer geschreven en schijnt zo te horen heb ik begrepen.
Razen / en nablazen doet de V70 ook, hierover is meer geschreven en schijnt zo te horen heb ik begrepen.
xc70
V70 2.4 140PK (2001) verkocht
V70 2.4 140PK (2001) verkocht
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik heb dit al een keer in andere topic geschreven maar wellicht is het zinvol om het hier nogmaals te doen.niesman schreef:....... Razen / en nablazen doet de V70 ook, hierover is meer geschreven en schijnt zo te horen heb ik begrepen.
De volgende tekst komt uit de gebruikershandleiding van de S80 MY04 maar het kán natuurlijk ook geldig zijn voor de V70, dat weet ik niet. Even in het boekje kijken dus ...
Condensatie / Nablazen
In warme weersomstandigheden kan het AC-systeem lekken onder de auto. Dit is volkomen normaal.
Zo nodig start de ventilator 50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt gezet om de klimaatregeling tot maximaal 7 minuten lang droog te blazen.
De ventilator wordt daarna automatisch uitgeschakeld.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
S80 TDI
- 2nd Gear member
Het gebrom kun je voor hele korte termijn verhelpen door eens in het inimini roostertje te blazen (liefst met perslucht), maar waarschijnlijk is het ventilatortje al naar de hemel, omdat ie door alle stof en viezigheid door de jaren heen is gaan aanlopen.
Een andere oplossing is een paperclip rechtbuigen en in het rooster steken zodat het ventilatortje niet meer kan draaien. Ze zuigt dan niet meer lucht naar de temperatuursensor dus enige afwijking tussen de ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur is mogelijk.
Het beste kun je de ventilator vervangen. Haal de aircopaneel los. Aan de achterkant zit het ventilatortje vast met twee schroeven. Het is niet groter dan 2 bij 2 cm. Precies achter de drie gleufjes aan de voorkant. Vervang hem door een nieuwe en monteer het geheel. Let wel: het ventilatortje heeft een echte Volvo prijs. ongeveer € 75 ex btw.
Succes en laat even weten of het gelukt is!
Een andere oplossing is een paperclip rechtbuigen en in het rooster steken zodat het ventilatortje niet meer kan draaien. Ze zuigt dan niet meer lucht naar de temperatuursensor dus enige afwijking tussen de ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur is mogelijk.
Het beste kun je de ventilator vervangen. Haal de aircopaneel los. Aan de achterkant zit het ventilatortje vast met twee schroeven. Het is niet groter dan 2 bij 2 cm. Precies achter de drie gleufjes aan de voorkant. Vervang hem door een nieuwe en monteer het geheel. Let wel: het ventilatortje heeft een echte Volvo prijs. ongeveer € 75 ex btw.
Succes en laat even weten of het gelukt is!