Werking NIVOMATS

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Eergisteren bij ik naar Essen (Duitsland) gereden. Om klei en wat keramiekbenodigdheden te gaan halen. In Duitsland is klei veel en veel goedkoper dan in Nederland. 450 kg klei gehaald.
Een paar weken geleden heb ik nieuwe NIVOMAT (automatische niveauregeling) onder de auto laten zetten. Dus 450 kg zou geen probleem moeten zijn.
Achterbank naar beneden en de lading verdeeld over de achteras.
Dus net zoveel broden klei voor de as als achter de as. Toen ik klaar was constateerde ik dat mijn trekhaak ongeveer 5 cm boven de weg hing en de neus heel flink omhoog stond. :shock: Ik herinnerde mij dat ik op deze site had gelezen dat je een paar meter met de auto moest rijden en dan ging het wel goed. Het keramiekbedrijf lag aan een doodlopende weg dus daar maar proberen. Voorzichtig het terrein afgereden maar er gebeurde niet zoveel. De auto veerde nog steeds maar de neus ging maar langzaam omlaag. Toch maar de weg opgereden en na ongeveer 2 km stond de auto weer horizontaal. Het ligt dus aan de zwaarte van de lading hoelang het duurt totdat de niveauregeling weer alles horizontaal zet.

Gisteren was ik bij VOLVOTECH (bij een volvo garage) en daar vertelde ik dit verhaal. Is dit normaal vroeg ik. Auto zo laag tegen de grond.
De verkoper vertelde mij dat de werking van de NIVOMATS een samenwerking is van een draaiende motor enhet rijden met de auto. Hij adviseerde mij de volgende keer MET DRAAIENDE MOTOR DE AUTO TE LADEN. Hierdoor zouden de NIVOMATS ervoor zorgen dat de achterkant van de auto niet zo laag bij de grond zou komen.

Dat wilde ik even met jullie delen.
Heeft iemand anders nog iets te melden hierover?
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe ze nou werken. Zitten er nu wel of geen externe aansluitingen aan die dingen, iets van electriek of slangetjes ofzo? Zo niet, dan snap ik echt niet hoe het werkt en lijkt het me in ieder geval heeel erg sterk dat de draaiende motor er iets mee te maken heeft.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Zitten bij mijn weten geen externe slangen aan. De dempers werken met olie in de demper zelf. Die moet na verloop van tijd de druk op voeren zodat de auto weer recht gaat staan.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Richard schreef:Zitten bij mijn weten geen externe slangen aan. De dempers werken met olie in de demper zelf. Die moet na verloop van tijd de druk op voeren zodat de auto weer recht gaat staan.
Zoiets. Ik heb ze los gezien en ze zijn aanzienlijk dikker dan de originele dempers. Maar geen slangen aansluitingen.
Zal de garage eens vragen of ze elektra moesten aansluiten. Ik denk het zelf van niet.
Misschien moet je wel iets laden..........gaan rijden........en dan weer verder laden. Of voorzichtig wegrijden zoals ik heb gedaan.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10729
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Eddy,
Hoe kan ik zien of ik ze er ook eventueel onder heb? Kan ik er iets aan herkennen?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Soon; C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat van de draaiende motor is een broodje aap verhaal!
Heeft er totaal niets mee te maken,ik weet niet waar die verkoper dat verhaal vandaan haalt,uit zijn duim denk ik!

Nivomats meten de zwaarte en tegendruk in de demper,waardoor hij zelf corrigerend werkt en de auto op het juiste niveau brengt..
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Hans oet Twent schreef:Eddy,
Hoe kan ik zien of ik ze er ook eventueel onder heb? Kan ik er iets aan herkennen?
Ja de originele zijn dun. Zeg zo dik als ongeveer 2 dikke bezemstelen.
Makkelijk met je hand te omvatten.
De NIVOMATS zijn heeeeel dik. Wel 4-6 bezemstelen. Kun je echt niet met je hand omvatten. En ik heb zelfs kolenschoppen :evil: :twisted:
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ramon&Ramon schreef:Dat van de draaiende motor is een broodje aap verhaal!
Heeft er totaal niets mee te maken,ik weet niet waar die verkoper dat verhaal vandaan haalt,uit zijn duim denk ik!

Nivomats meten de zwaarte en tegendruk in de demper,waardoor hij zelf corrigerend werkt en de auto op het juiste niveau brengt..
Maar waarom ligt de auto dan na het laden van 450 kg met de trekhaak tegen de grond? Stel nu dat ik zoveel laad (500 kg) dat hij echt tegen de grond ligt. Als ik moet rijden om te niveleren dan kan dat niet.
Dus toch in 2 gedeeltes laden? Dus helft laden...rijden...andere helft laden en weer wegrijden. :oops: :!: :!:
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
spooky202
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
Locatie: Maarsbergen

Hier staat nog wat info over de werking van nivomats: link

Bij mijn 850 duurde het ook altijd even voordat ie weer level lag. Ik geloof niet dat je in 2 delen hoeft te laden hoor. Hoeveel ik er ook in gooide/ achter hing, uiteindelijk hing ie altijd mooi vlak.
Casper

MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

Gast

De Nivomats passen zich idd aan onder het rijden.
Draaiende motor is onzin.
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

lijkt me dan duidelijk: tijden het rijden (niet stilstaan met rijdende motor)
pompen de nivomats zichzelf op door de op- en neergaande beweging.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

spooky202 schreef:Hier staat nog wat info over de werking van nivomats: link

Bij mijn 850 duurde het ook altijd even voordat ie weer level lag. Ik geloof niet dat je in 2 delen hoeft te laden hoor. Hoeveel ik er ook in gooide/ achter hing, uiteindelijk hing ie altijd mooi vlak.
Bedankt :P Zo'n beschrijving zocht ik al. Mijn garage vroeg zich ook al af hoe de NIVOMATS werkten :D
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

Voorn schreef: Gisteren was ik bij VOLVOTECH (bij een volvo garage) en daar vertelde ik dit verhaal. Is dit normaal vroeg ik. Auto zo laag tegen de grond.
De verkoper vertelde mij dat de werking van de NIVOMATS een samenwerking is van een draaiende motor enhet rijden met de auto. Hij adviseerde mij de volgende keer MET DRAAIENDE MOTOR DE AUTO TE LADEN. Hierdoor zouden de NIVOMATS ervoor zorgen dat de achterkant van de auto niet zo laag bij de grond zou komen.

Dat wilde ik even met jullie delen.
Heeft iemand anders nog iets te melden hierover?
Wordt tijd dat deze man zich laat omscholen tot bijv schoenenverkoper. Wat een lulverhaal. Het kan als een auto is uitgevoerd met luchtvering. Dat je dan doormiddel van een compressor aangedreven door de motor de vering oppompt.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

1 kanttekening. Als ik de beschrijving / tekeningen in de geplaatste link bekijk dan zou het zo kunnen zijn dat; wanneer de auto te zwaar beladen wordt, de nivomats niet meer werken. Het is hun dan onmogelijk gemaakt om zichzelf nog "op te pompen", ze worden dan volledig in hun beweging beperkt. Bij hoeveel kilo dit dan is, is mij niet duidelijk. Je hebt hem dan wel heel zwaar beladen, is mij nog nooit gelukt.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Gaan ze dan stuk? als je ze te zwaar beladen hebt?

Ook een keer een kuub stenen in de kofferbak gehad en sindsdien hangt hij meer achterover bij belading (bijv. vakantiespullen en 3 fietsen op de trekhaak)
Bij een stop valt me dan elke keer weer op hoe hij achterover hangt, dit zou toch niet moeten mogen?
Of "levelled" hij pas weer als ik rijd (dat kan ik dan zelf weer niet zien natuurlijk)
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

een kuub stenen...? ófwel je kunt niet zo goed rekenen, ofwel je bent hartstikke gek. Ik ga uit van het eerste.
Als je te zwaar beladen bent heb je wel grote kans dat je iets stuk maakt. Schokbrekers, veren, banden, motor, koppeling, versnellingsbak, jezelf.... om er maar een paar te noemen. Wel eens op je papieren gekeken wat het maximale gewicht aan lading bedraagt?
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”