bekijk het motorrubber rechts onder op het subframe eens is deze ingezakt
vervang hem dan eerst is hij niet ingezakt vul hem dan op tussen het sub frame zodat ie ca3 tot 5 mm hoger op het sub komt te staan dit euvel speelt al sinds de eerste modellen met wat meer vermogen en een comb van bredere velgen
V70 met voorliefde rechts
- V-enominaal-70
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 25.05.2008 - 15:00
Ik herkende dit probleem bij mijn vorige auto.
Na verschillende uitlijn en garagebedrijven te hebben gereden: alle met verschillende verklaringen, van slijtage schokbrekers, "de aandrijfas is aan de eene zijde langer zodat er meer tordering onstaat"(hoe verzin je het) of de banden waren ongelijkmatig afgesleten(ach de jongens willen graag ook een extra centje verdienen).
Nadat ik met mijn prive monteur heb lopen zoeken (hij wist het ook niet :oops: ) . Vervolgens op elke wiel een houten balk geklemd en vervolgens gekeken of er ergens geen speling was. Het probleem was dat er aan een kant de draagarmrubbers soepeler waren dan aan de andere zijde (de stijvere draagarm aan de andere zijde was recentelijk vervangen).
Het probleem openbaart zich als volgt; bij gas geven trekt de auto naar één kant en als je normaal tot sterk afremt, naar de andere kant (laat de auto rijden zonder het sturen te corrigeren, bijvoorbaat op een vlak terrein).
Als dit het geval is dan ligt voor 75% aan de ophangrubbers. Advies vervang de ophangrubbers of draagarmerubbers aan beide kanten van dezelfde kwaliteit in één keer.
Bij mijn vorige auto was het probleem keurig verholpen (zo recht als een kaars) en niks geen schokbrekers, banden of torderende aandrijfas.
Het is maar een wilde gok, maar ik spreek uit eigen gefrustreerde ervaring :-x en willicht een oplossing van je probleem.
Na verschillende uitlijn en garagebedrijven te hebben gereden: alle met verschillende verklaringen, van slijtage schokbrekers, "de aandrijfas is aan de eene zijde langer zodat er meer tordering onstaat"(hoe verzin je het) of de banden waren ongelijkmatig afgesleten(ach de jongens willen graag ook een extra centje verdienen).
Nadat ik met mijn prive monteur heb lopen zoeken (hij wist het ook niet :oops: ) . Vervolgens op elke wiel een houten balk geklemd en vervolgens gekeken of er ergens geen speling was. Het probleem was dat er aan een kant de draagarmrubbers soepeler waren dan aan de andere zijde (de stijvere draagarm aan de andere zijde was recentelijk vervangen).
Het probleem openbaart zich als volgt; bij gas geven trekt de auto naar één kant en als je normaal tot sterk afremt, naar de andere kant (laat de auto rijden zonder het sturen te corrigeren, bijvoorbaat op een vlak terrein).
Als dit het geval is dan ligt voor 75% aan de ophangrubbers. Advies vervang de ophangrubbers of draagarmerubbers aan beide kanten van dezelfde kwaliteit in één keer.
Bij mijn vorige auto was het probleem keurig verholpen (zo recht als een kaars) en niks geen schokbrekers, banden of torderende aandrijfas.
Het is maar een wilde gok, maar ik spreek uit eigen gefrustreerde ervaring :-x en willicht een oplossing van je probleem.
Volvo 2.4T 2001 premium/comfortline + chipper
(comfortabele wilde haren zijn weer terug)
(comfortabele wilde haren zijn weer terug)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:47
- Locatie: Hoofddorp
Ik rij nu twee jaar een V70 D5 (getuned naar 200 pk). Vorig jaar voor alle rubbers laten vervangen maar hij blijft ook naar rechts trekken. Onlangs weer twee keer uitgelijnd (eerste keer stond het stuur scheef) maar dat hielp niks. Met mijn zomerbanden (Michelin) overigens wat meer dan met de winterbanden (Dunlop).
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Dit euvel merkte ik vorig jaar met het proefrijden in een T5. Ik vond dat de auto teveel reactie had in de voortrein en trok in het stuur bij het gasgeven. Ik had het idee dat het kwam door het motorvermogen. Een paar dagen later proef gereden in mijn huidige auto de V70 2.4T AWD deze gaf geen krimp, volledig neutraal en recht uit rijdend als op rails en met 225/45-17 sloffen.Klopt helemaal. De V70 heeft veel last van sporen en verkantingen in het wegdek. Met 17"wielen merk je het meer als met 16".
Goede banden helpen dan wel ja
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05.08.2009 - 20:31
Ik krijg nu toch wel de indruk dat ik niet de enige ben, die vind dat deze auto vreemd weggedrag kan vertonen. Ik heb mijn V70 2.5D vorige maand gekocht. Een lang verhaal, en het plezier dat ik dacht te gaan hebben, is langzaam vergalt door 7000 kilometers rijden met trillingen in de hele auto.
Nadat ik nu alle 4 de banden heb vervangen, zijn de meeste trillingen weg, maar de aandrijflijn houd trillingen in het stuur. En de auto blijft naar links afwijken. Mijn bandenspecialist heeft de de uitlijning nog eens gemeten: Uitlijning is prima in orde.
Mijn garage gaat er morgen naar kijken. Zal tip over de rubbers meegeven.
Nadat ik nu alle 4 de banden heb vervangen, zijn de meeste trillingen weg, maar de aandrijflijn houd trillingen in het stuur. En de auto blijft naar links afwijken. Mijn bandenspecialist heeft de de uitlijning nog eens gemeten: Uitlijning is prima in orde.
Mijn garage gaat er morgen naar kijken. Zal tip over de rubbers meegeven.
Peugeot 205 d
Voyager
Kia Sorento
BMW 320D 1999
Alfa Giulia 1300 Super Lusso
Volvo V70 d5 2002
MG-C 3000
MGA 1600
Volvo v70 2008
Voyager
Kia Sorento
BMW 320D 1999
Alfa Giulia 1300 Super Lusso
Volvo V70 d5 2002
MG-C 3000
MGA 1600
Volvo v70 2008
Leg de verklaring (motorsteun) van @hadico ook eens voor.
@hadico staat bekend om zijn goede tips.
@hadico staat bekend om zijn goede tips.
- jvalukas
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 04.03.2007 - 23:11
- Locatie: Dordrecht
Ik herken het probleem echt helemaal !!
Hier ook een D5 uit 2004 met een afwijking naar rechts.
Uitlijnen geeft even een beetje verlichting, maar dan begint het weer.
Met andere banden hebben we wel veel verschil, maar hij trekt nog steeds. Een afwijkende bandenspanning van 0,1 bar is al genoeg
Bij ons is er ook meerdere keren naar gekeken door de dealer, maar niets gevonden. 1 dealer heeft toen wel de voorste draagarmrubbers vervangen en de 2e dealer meldde dat er een klein scheurtje inde achterste draagarmrubber rechts zit, maar dat dit niet genoeg is om hem te vervangen of dat deze het probleem geeft.
Al met al is dit nog steeds een probleem met bijbehorende kosten en vergalt het mijn plezier met de auto nog steeds een beetje
Hier ook een D5 uit 2004 met een afwijking naar rechts.
Uitlijnen geeft even een beetje verlichting, maar dan begint het weer.
Met andere banden hebben we wel veel verschil, maar hij trekt nog steeds. Een afwijkende bandenspanning van 0,1 bar is al genoeg

Bij ons is er ook meerdere keren naar gekeken door de dealer, maar niets gevonden. 1 dealer heeft toen wel de voorste draagarmrubbers vervangen en de 2e dealer meldde dat er een klein scheurtje inde achterste draagarmrubber rechts zit, maar dat dit niet genoeg is om hem te vervangen of dat deze het probleem geeft.
Al met al is dit nog steeds een probleem met bijbehorende kosten en vergalt het mijn plezier met de auto nog steeds een beetje
V40 1.8GDI 2000
V40 1.9D 102pk 2000
V70 D5 Mobilityline 2004 Black Sapphire
V40 1.9D 102pk 2000
V70 D5 Mobilityline 2004 Black Sapphire
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54
Same feeling over here...Al met al is dit nog steeds een probleem met bijbehorende kosten en vergalt het mijn plezier met de auto nog steeds een beetje
Ik rij nog steeds rond met een tijdelijke oplossing (afwijking gecorrigeerd dmv uitlijning). Hoewel de auto nog altijd mooi rechtuitloopt en de vreemde afstelling geen vreemde bandenslijtage of extra verbruik met zich meebrengt, blijft het irritant. Mijn stuur staat als gevolg van de ingreep een beetje scheef. Toch storend.
De twee nieuwe tips uit dit draadje (motorrubber en verschil flexibiliteit draagarmrubbers) zal ik mijn garage meegeven. Het verhaal van de draagarmrubbers zou kunnen omdat er bij mij ooit eens aan één zijde een nieuw rubber is opgekomen.
Aan één zijde?
Welke garage vervangt nu draagarmrubbers aan 1 zijde, dat is vragen om problemen.
Welke garage vervangt nu draagarmrubbers aan 1 zijde, dat is vragen om problemen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb de draagarmen en beide motorsteunen al eens laten vervangen. Toen reed ie weer heerlijk. Afgelopen beurt (weer) laten uitlijnen, omdat ie weer graag naar rechts wilde. Afwijking bleek echt minimaal. Auto rijdt 2 dagen strak daarna begint het trekken naar rechts opnieuw. Na de vakantie weer na laten kijken. Ging weer 2 dagen goed en trekt nu weer. Plaatselijke Focwa hersteller ook al eens gecontacteerd. Hij heeft zelf ook zo'n V70 gehad en kreeg hem zelf ook nooit perfect. Banden slijten mooi gelijkmatig af en verbruik is 9.6 /100 dus we laten het maar lekker zo.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BartS
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42
Ik herken het van de zakelijke Honda Accord die ik rijd. Tig keer uitgelijnd. Banden gewisseld. Week bij de dealer en importeur gestaan. Nog steeds niet 100%. Afwijking naar rechts en zeer gevoelig voor spoorvorming ondanks standaard velgen. Banden slijten wel goed af. Ik denk wel eens dat auto's met langere wielbasis er gewoon gevoeliger voor zijn.Oceanracer schreef:Ik heb de draagarmen en beide motorsteunen al eens laten vervangen. Toen reed ie weer heerlijk. Afgelopen beurt (weer) laten uitlijnen, omdat ie weer graag naar rechts wilde. Afwijking bleek echt minimaal. Auto rijdt 2 dagen strak daarna begint het trekken naar rechts opnieuw. Na de vakantie weer na laten kijken. Ging weer 2 dagen goed en trekt nu weer. Plaatselijke Focwa hersteller ook al eens gecontacteerd. Hij heeft zelf ook zo'n V70 gehad en kreeg hem zelf ook nooit perfect. Banden slijten mooi gelijkmatig af en verbruik is 9.6 /100 dus we laten het maar lekker zo.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt. En die 17" banden met 225 breed profiel werken ook al niet in het voordeel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
Ik breek even in op dit topic. Ik heb een V50 uit 2006 ( geen V70 dus ). De auto had bij aanschaf, in 2007, een voorliefde voor rechts, evenals de V70 van de TS. Uiteindelijk opgelost door nieuwe banden te plaatsen.
Toen er nog iets van drie tot vier mm profiel op deze nieuwe banden zat, begon de auto wederom aan het stuur te trekken. Eerst de uitlijning 3-D laten checken en deze stond goed. Banden waren eveneens keurig afgesleten. Nieuwe banden aangeschaft, maar helaas: het naar rechts trekken blijft. Bij een andere bandenspecialist een second opinion laten uitvoeren. Wederom conclusie dat uitlijning binnen de norm staat.
Vanochtend op een rustige zondagochtend snelweg wat testjes gedaan. Auto lijkt meer naar rechts te trekken met toenemen van de snelheid. Als ik de auto, bijvoorbeeld bij 120 km/u, in zijn vrij zet ( of alleen de koppeling intrap ) spoort de auto vrijwel goed. Hij heeft dan zelfs de neiging om iets naar links te trekken, in plaats van naar rechts.
Mijn vraag: als de in dit topic aangehaalde draagarmrubbers niet goed meer zijn, kan het dan zo zijn dat de auto in zijn vrij, of met koppeling in, nog wel spoort?
Voor de volledigheid: toen het probleem zich in 2007 voordeed heb ik laten checken of de auto ooit schade gehad zou kunnen hebben. Gelukkig voor mij was dit niet het geval.
Toen er nog iets van drie tot vier mm profiel op deze nieuwe banden zat, begon de auto wederom aan het stuur te trekken. Eerst de uitlijning 3-D laten checken en deze stond goed. Banden waren eveneens keurig afgesleten. Nieuwe banden aangeschaft, maar helaas: het naar rechts trekken blijft. Bij een andere bandenspecialist een second opinion laten uitvoeren. Wederom conclusie dat uitlijning binnen de norm staat.
Vanochtend op een rustige zondagochtend snelweg wat testjes gedaan. Auto lijkt meer naar rechts te trekken met toenemen van de snelheid. Als ik de auto, bijvoorbeeld bij 120 km/u, in zijn vrij zet ( of alleen de koppeling intrap ) spoort de auto vrijwel goed. Hij heeft dan zelfs de neiging om iets naar links te trekken, in plaats van naar rechts.
Mijn vraag: als de in dit topic aangehaalde draagarmrubbers niet goed meer zijn, kan het dan zo zijn dat de auto in zijn vrij, of met koppeling in, nog wel spoort?
Voor de volledigheid: toen het probleem zich in 2007 voordeed heb ik laten checken of de auto ooit schade gehad zou kunnen hebben. Gelukkig voor mij was dit niet het geval.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54
Blijf dit onderwerp met interesse volgen in de (wellicht ijdele) hoop dat iemand een oplossing heeft voor het probleem. Dit voorjaar ga ik mijn banden wisselen, dus dan zal het hele circus wel weer van voor af aan beginnen. Kent iemand een goede specialist in omgeving Tiel (zeg maar tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen)? Ik kreeg al een adresje in Eindhoven, maar da's even rijden voor een bandenwissel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
Nog even aandacht vragen voor mijn probleempje
Auto trekt naar rechts bij aandrijving en spoort vrijwel goed zonder aandrijving (dus bij auto in zijn vrij of gewoon koppeling in ). Draagarmrubbers of toch gewoon uitlijnen?

Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
Ik kan hier een heel verhaal typen, maar dan gaat het teveel op (sluik)reclame lijken............. daarom hierbij de zoektip "uitlijnspecialist". Tik dit in op google, maak een afspraak bij het betreffende bedrijf ( ook voor mij maar liefst anderhalf uur heen en anderhalf uur terugrijden, maar het was het waard ) en verbaas uzelf.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
iid,dat dat had je ook op het forum hier kunnenLex schreef:Ik kan hier een heel verhaal typen, maar dan gaat het teveel op (sluik)reclame lijken............. daarom hierbij de zoektip "uitlijnspecialist". Tik dit in op google, maak een afspraak bij het betreffende bedrijf ( ook voor mij maar liefst anderhalf uur heen en anderhalf uur terugrijden, maar het was het waard ) en verbaas uzelf.
vinden
geen glans zonder wrijving
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Heb anderhalf jaar een auto met voorliefde voor rechts gehad, tot dat de laatste service fix op de draagarmen kwam. Weet niet de details maar sinds ik twee nieuwe draagarmen heb en een goede uitlijning stuurt de auto super strak, ik wist niet wat ik meemaakte. Eind goed al goed.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:04
Heb gisteren mijn V70 2004 laten uitlijnen.
Ook die van mijn had een voorliefde voor rechts.
Bij mijn waren de klachten,
Met sterk optrekken en met afremmen naar rechts trekken.
Stuur stond iets scheef.
Omdat ik de auto nog niet zolang heb en hij getuned is naar 198 pk
dacht ik dat zal wel daardoor komen.
Na het uitlijnen waren de klachten nog groter kon haast niet meer rijden.
Ben terug gegaan en we zijn gaan zoeken.
Bij mijn was het probleem de fussekogel aan het einde van de draagarm.
Gelukkig voor mijn was het alleen goed vast zetten met een paar slagen en was hij niet versleten.(zat geen speling meer op na het vast zetten)
Hij rijd nu super strak ook als ik vol gas optrek.
Mischien voor andere een tip om daar eens aandacht aan te geven welicht helpt het.
Ook die van mijn had een voorliefde voor rechts.
Bij mijn waren de klachten,
Met sterk optrekken en met afremmen naar rechts trekken.
Stuur stond iets scheef.
Omdat ik de auto nog niet zolang heb en hij getuned is naar 198 pk
dacht ik dat zal wel daardoor komen.
Na het uitlijnen waren de klachten nog groter kon haast niet meer rijden.
Ben terug gegaan en we zijn gaan zoeken.
Bij mijn was het probleem de fussekogel aan het einde van de draagarm.
Gelukkig voor mijn was het alleen goed vast zetten met een paar slagen en was hij niet versleten.(zat geen speling meer op na het vast zetten)
Hij rijd nu super strak ook als ik vol gas optrek.
Mischien voor andere een tip om daar eens aandacht aan te geven welicht helpt het.
740 (515.000 op teller)
850 glt 170 pk 1992 (507.000 op teller)
S80 2.4 170 pk 1999 (340.000 op teller)
V70 D5 198 pk 2004(getuned)
850 glt 170 pk 1992 (507.000 op teller)
S80 2.4 170 pk 1999 (340.000 op teller)
V70 D5 198 pk 2004(getuned)