chassisnummer

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
cyclinglievens
2nd Gear member

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en vraag me af waar ik het chassisnummer van een Amazon terug kan vinden? bouwjaar 66 met B18 motor. Ik heb er eentje gekocht en ga hem morgen ophalen, een non-runner... en wil even controleren of al het papierwerk wel klopt.
alvast bedankt :)
Erik_M
2nd Gear member

cyclinglievens schreef:Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en vraag me af waar ik het chassisnummer van een Amazon terug kan vinden? bouwjaar 66 met B18 motor. Ik heb er eentje gekocht en ga hem morgen ophalen, een non-runner... en wil even controleren of al het papierwerk wel klopt.
alvast bedankt :)
Hallo,

Het chasisnr. van mijn Amazon (jan. 1967) staat in het midden op de paravan, net boven het kachelhuis. Het zou kunnen, omdat jouw Amazon van 1966 is dat het links of rechts (hou me ten goede) van de kachelkraan ingeslagen is. Zie op bijgevoegde foto de toegevoegde rode cirkels.

Succes,
Erik

Afbeelding
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
cyclinglievens
2nd Gear member

bedankt :)
Als ik mijn motorruimte ooit krijg zoals die van jou, dan ben ik een gelukkig man!
admiral
5th Gear member

Mijne zat ook op de plek bij de kachelkraan maar die van mij is een import en is nu ingeslagen op de balk thv het zo genoemde hondebot (deel v/d ophanging)

Wat mij opvalt bij de bovenstaande foto is de lucht inlaat van het filterhuis, deze is door het plaatwerk naast de rad gebracht. Volgens mij rijd deze niet op gas want zo'n constructie heeft behoorlijke invloed op het gasgebeuren heb ik me laten vertellen. Alhoewel deze er een klep tussen heeft zitten zo te zien. Misschien een zomer of winter stand.
Erik_M
2nd Gear member

cyclinglievens schreef:bedankt :)
Als ik mijn motorruimte ooit krijg zoals die van jou, dan ben ik een gelukkig man!
Cyclinglievens, hoewel mijn Amazon ook voorzien is van kleurnummer 94 en ook een fraaie motorruimte heeft, is dit niet de motorruimte van mijn Amazon. Het lijkt er wel op, maar deze is van 1969. Dit is te zien aan o.a. de koppelingskabel en aan de aparte constructie bij de luchtinlaat, de rembekrachtiger, het dubbele remsysteem en de plaatsing van het ruitensproeiertankje.

De amazon van de foto staat te koop bij: http://www.thegallerybrummen.nl/nl/collectie/

gRoet,
eRik
Erik_M
2nd Gear member

admiral schreef:Mijne zat ook op de plek bij de kachelkraan maar die van mij is een import en is nu ingeslagen op de balk thv het zo genoemde hondebot (deel v/d ophanging)

Wat mij opvalt bij de bovenstaande foto is de lucht inlaat van het filterhuis, deze is door het plaatwerk naast de rad gebracht. Volgens mij rijd deze niet op gas want zo'n constructie heeft behoorlijke invloed op het gasgebeuren heb ik me laten vertellen. Alhoewel deze er een klep tussen heeft zitten zo te zien. Misschien een zomer of winter stand.
Idd. bij het hondebot kan natuurlijk ook, dank voor je aanvulling. We weten niet of de Amazon van Cyclinglievens een importauto is. Maar dan staat het chassisnr. er iig. 2x in.

De Amazon op de foto is er een van 1969/1970. Bij deze bouwjaren was de constructie van de luchtinlaat zoals je op de foto ziet. In het kastje met Volvo embleem (net na de zwarte geribbelde buis) zit een klep met een bimetalen veer. De flexibele metalen buis zit met een slimme constructie vast aan het voorste deel van de uitlaat, net na het spruitstuk. Als de motor koud is wordt de inlaatlucht (via de eerder genoemde klep) daar weggezogen en als de motor op temperatuur is wordt de inlaatlucht weggezogen via de buis naast de radiator. Volgens de advertenties van Volvo uit die jaren zou dat milieuvriendelijker zijn bij een koude start en is het beter voor de motor. Zie voor tekst en uitleg van Volvo zelf bijgaande scan van een advertentie uit plm. 1968/1969.

gRoet
eRik

Afbeelding
cyclinglievens
2nd Gear member

bedankt voor de uitleg. De Amazon staat momenteel al op de oprit :)
De eerste werken zijn:
- motor laten draaien
- remmen openhalen
- inventaris maken van alle benodigde onderdelen die vervanging nodig hebben.
Erik_M
2nd Gear member

Mooizo !

Heb je al foto's van de Amazon ?
cyclinglievens
2nd Gear member

Hier snel enkele fototjes. Schrik niet van de roest, het chassis is op het eerste zicht keihard. Hij werd in een vorig leven behandeld met dinitrol of iets gelijkaardigs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erik_M
2nd Gear member

Leuke complete auto waar nog wel wat aan te doen is, maar dat is de uitdaging toch ? Aparte kleur ook, die je niet vaak ziet. Is iig. wel van een liefhebber geweest gezien de clubstickers op de voorruit.

Succes ermee !

gRoet,
eRik
Walter
Geartronic member
Contacteer:

roest valt toch nog wel mee? Rond de koplampen is standaard maar verder lijkt me dit een mooie harde basis! Veel plezier er mee
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
admiral
5th Gear member

Erik_M schreef:Leuke complete auto waar nog wel wat aan te doen is, maar dat is de uitdaging toch ? Aparte kleur ook, die je niet vaak ziet. Is iig. wel van een liefhebber geweest gezien de clubstickers op de voorruit.

Succes ermee !

gRoet,
eRik
Dit dezelfde kleur als de mijne en die wordt in amerika als california green genoemd, In de zon neigt ie naar roomgeel maar als de zon achter de wolken verdwijnt zie je een lichte groene gloed, heel apart en idd een kleur die je niet vaak ziet.

cyclinglievens,

Als je er niet teveel voor hebt betaald kun je hier nog wel wat van maken, zoals ie er nu bij staat zou ik zeggen volledig demonteren en gelijk goed aanpakken, rijdend restaureren kan op een gegeven moment de verveling toeslaan en dan ben je eigenlijk niets opgeschoten. Dat is mijn ervaring tenminste.
cyclinglievens
2nd Gear member

admiral schreef:
Erik_M schreef:Leuke complete auto waar nog wel wat aan te doen is, maar dat is de uitdaging toch ? Aparte kleur ook, die je niet vaak ziet. Is iig. wel van een liefhebber geweest gezien de clubstickers op de voorruit.

Succes ermee !

gRoet,
eRik
Dit dezelfde kleur als de mijne en die wordt in amerika als california green genoemd, In de zon neigt ie naar roomgeel maar als de zon achter de wolken verdwijnt zie je een lichte groene gloed, heel apart en idd een kleur die je niet vaak ziet.

cyclinglievens,

Als je er niet teveel voor hebt betaald kun je hier nog wel wat van maken, zoals ie er nu bij staat zou ik zeggen volledig demonteren en gelijk goed aanpakken, rijdend restaureren kan op een gegeven moment de verveling toeslaan en dan ben je eigenlijk niets opgeschoten. Dat is mijn ervaring tenminste.
Hij wordt inderdaad helemaal gestript. Ik hou niet zo van half-half werkjes ;) Ik heb er niet de hoofdprijs voor betaald, en dat was ook de bedoeling, voor mij is het mijn eerste grote restauratieproject. Het is puur als hobby, ik heb de wagen niet gekocht omdat ik hem nodig heb, of omdat ik er geld wil aan verdienen.. Ik heb hem gekocht omdat hij/zij me aanspreekt. Ik zal zoveel mogelijk zelf proberen te doen, maar speciale werkjes laat ik toch over aan anderen omdat ik de auto deftig wil hebben als hij afgewerkt is. Ik maak wel een pagina aan bij 'projecten' zodat jullie de zaken kunnen volgen.
mvg
cyclinglievens
2nd Gear member

Oja, de kleurencode is 91. 'lichtgroen' en werd enkel in '66 en '67 geleverd.
http://home.wxs.nl/~wsambeek/amakleur.htm
admiral
5th Gear member

cyclinglievens schreef:
admiral schreef:

Succes ermee !

gRoet,
eRik

cyclinglievens,

Hij wordt inderdaad helemaal gestript. Ik hou niet zo van half-half werkjes ;) Ik heb er niet de hoofdprijs voor betaald, en dat was ook de bedoeling, voor mij is het mijn eerste grote restauratieproject. Het is puur als hobby, ik heb de wagen niet gekocht omdat ik hem nodig heb, of omdat ik er geld wil aan verdienen.. Ik heb hem gekocht omdat hij/zij me aanspreekt. Ik zal zoveel mogelijk zelf proberen te doen, maar speciale werkjes laat ik toch over aan anderen omdat ik de auto deftig wil hebben als hij afgewerkt is. Ik maak wel een pagina aan bij 'projecten' zodat jullie de zaken kunnen volgen.
mvg
We gaan hem volgen bij de projecten en veel sleutel plezier en maak er maar een mooie wagen van. :wink:
admiral
5th Gear member

cyclinglievens schreef:Oja, de kleurencode is 91. 'lichtgroen' en werd enkel in '66 en '67 geleverd.
http://home.wxs.nl/~wsambeek/amakleur.htm
Jep thats color en het leuke is dat ik bij een schilder in purmerend de originele kleur kon laten maken, hij heeft de boeken van volvo nog en kon zo via die gegevens de kleurverhouding mengen, en op thinner basis.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”