Waar komt dat schokken toch vandaan?? Volvo 1.8i (1995)

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Leon S.
1st Gear member

Beste allemaal,

In een eerder topic heb ik al verteld dat mijn auto schokkerig rijdt. Toen ging ik er nog vanuit dat het probleem in de banden zat. De laatste tijd heb ik wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat dit niet het probleem is. Op het moment dat ik de koppeling intrap houdt het schokken meteen op en glijdt de auto over de weg. Hieruit trek ik de conclusie dat het probleem zich bevindt in het aandrijfgedeelte van de auto.

Via info op het forum en van anderen heb ik de volgende eventuele oorzaken gevonden:

inlaatpakking
stationair toerental regelmotor
stappenmotor

Bij het stationair lopen van de motor doet het probleem zich namelijk al voor, als je je hand op het luchtfilter legt trilt deze als een gek. Ook fluctueert het motorgeluid/toerental enorm. Bij sommige snelheden manifesteert het probleem zich erger namelijk bij 60/90/120 km/h. Een half jaar geleden is de stappenmotor al vervangen omdat de auto slecht startte en soms tijdens het rijden uitviel. De computer is toen uitgelezen en deze gaf ook aan dat het probleem in de stappenmotor zat. Deze problemen heb ik tegenwoordig niet meer. Alleen de laatste tijd nemen de schokken in intensiteit toe.

Heeft iemand enig idee hoe ik erachter kom wat nu het echte probleem is?

Groeten Leon
Ron440Fleet
2nd Gear member

Bij mij waren de rubber doppen over de bougies de oorzaak, regenwater/condens wat in de randen langs de bougies ging staan maakte kortsluiting met de bougie.
De oorzaak hiervan was wel dat ik wat ruim was geweest met contactspray en dit lekker nat in de doppen zat.....
Alleen nu bovendeel geplaatst op bougie en schokken was weg?
Misschien ook daar even kijken ?

Grt Ron
Iroll
6th Gear member

Lees de diagnose box eens uit op de linker schokbreker toren onder de motorkap. Op pdf blz 14 van dit manual kan je de werkwijze en codes vinden. Lees ze eerst uit, reset het systeem en ga een stukje rijden en lees hem opnieuw uit. Ik zou hem iig eerst een goede service beurt geven en verdeelkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Vaak geven oude ontstekings onderdelen dit soort problemen.
ArjenM
3rd Gear member

Is het schokken of is het inhouden? (Dat als je op dat moment de koppeling intrapt dat hij dan afslaat.)

Op het moment dat je de koppeling intrapt gaat hij stationair lopen, en het kan zijn dat hij dat goed loopt terwijl hij anders schokt.
Leon S.
1st Gear member

Nee het is echt schokken, afslaan doet hij gelukkig niet.
Stationair loopt hij ook onregelmatig maar als de koppeling ingetrapt wordt houdt het schokken op. Mij valt iig op dat de motor enorm trilt als hij stationair loopt. Tijdens het rijden zie je de versnellingspook ook schudden net alsof het een diesel is wat natuurlijk niet mag bij een benzinemotor...
ArjenM
3rd Gear member

Loopt hij dan allicht op een cilinder minder?

Effe tjekke door de bougiekabels terwijl de motor draait een voor een los te trekken. Als hij daardoor anders gaat lopen is het goed; is er geen verandering dan ligt het aan die cilinder.

Anders motorsteun verrot?
Iroll
6th Gear member

Anders motorsteun verrot?
Zit ik ook aan te denken, check de achterste motorsteun. Kijk of die lekt.
Leon S.
1st Gear member

Hallo allemaal,

Ik heb mijn auto laten controleren door een Volvo liefhebber/monteur in mijn woonplaats. Hij constateert geen gebreken aan de motorsteunen, cilinders (op 3 poten) of wat dan ook. Volgens hem ligt het aan de lambda sonde die verkeerde gegevens krijgt doordat de uitlaat verouderd is? De motor krijgt zodoende verkeerde informatie over resterende zuurstofverhoudingen e.d. en corrigeert zichzelf daardoor continu (vandaar de schokken). Is dit een plausibel verhaal? Zou de lambda sonde defect zijn? Bij het starten blijft wel 10 a 20 seconden het groene lambda lampje op het dashboard branden. Hoe kom ik hier achter of de lambda sonde daadwerkelijk de boosdoener is?

Groeten Leon
ArjenM
3rd Gear member

Lambda sonde zou kunnen. Dat het zou komen doordat de uitlaat verouderd is, klinkt mij vreemd. Ik zou dan eerder denken aan een kapotte lambda sonde.

Welke motor heb je?
wpee
5th Gear member

Heb je de homokineten bij de wielen al eens geprobeert, speling op aandrijfassen wellicht? Even op de krik en testen
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Motor zou niet bovenmaats moeten trillen. Hij zal ook niet helemaal stil liggen wanneer ie stationair loopt maar zeker geen schuddende pook oid!!

Verkeerde timing door vliegwiel sensor op verkeerde gat gemonteerd?
Verkeerde bougies, merk NGK , kies een koud type ipv de hete! (met hete bougies heb ik de 1.8i ooit laten dieselen. 1 elektrode ipv 2 of 4, dat werkt niet voor dit blok)

Defecte Bobine?
Slechte bougiekabels. ?

Tip, op een afgesloten weg zou je kunnen testen of het uit de ontsteking komt door de motor af te zetten en te remmen op de motor en lichtjes sturen te gelijk. als je dan nog schokkend voelt komt het uit de aandrijflijn. Of de kruk as is krom.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
wpee
5th Gear member

Je tip is goed... maar pasop voor bochten.........als je stuurslot erin valt! Ik dacht dat je stuutslot er NIET in valt als je de sleutel laat zitten, maar test dit eerst voordat je in de greppel ligt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
RVL
4th Gear member

Als ik alles zo lees is het zeker weten de lambda sonde
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Leon S.
1st Gear member

RVL schreef:Als ik alles zo lees is het zeker weten de lambda sonde
Hoi Ries, waar baseer je deze conclusie op?

Ik ben helaas niet zo technisch onderlegd als het om auto's gaat. Wel heb ik dus pas geleden de auto laten controleren door een Volvo liefhebber bij mij in de buurt en die kwam tot de conclusie dat het geen mechanisch probleem is. Volgens hem lag het aan de lambda sonde...

Onlangs ben ik een week weg geweest met de auto en hij rijdt op het schokken na eigenlijk geweldig. Hij accelereert goed ook tegen steile hellingen aan, heb er complete bergwegen mee gereden. Tijdens de vakantie is de teller de 2 ton gepasseerd trouwens. Daar hebben we nog wel even een borrel op gedronken :D

Eigenlijk is het daarom juist extra jammer dat ie zo schokt juist omdat het verder zo'n fijne auto is om in te rijden. Maar een goede diagnose stellen is voor mij als leek erg moeilijk.
daniels
1st Gear member

wat je kunt doen (en dan even vanuit mijn fiat/peugeot kennis gerelateerd) is de stekkers van de lambdasonde los trekken.

je computer heeft als het goed is dan een noodprogramma waarin hij een vaste waarde voor je lambdawaarde pakt.

trek de stekkers los, rij even een rondje (je computer moet even leren) en kijk dan eens of je blok dan strak stationair loopt. Een lambdasonde heeft volgens de boekjes een levensduur van 60.000km in werkelijkheid is dit meestal tot een ton of langer te rekken.

Een lambdasonde kan de meest wazige problemen geven, meest voorkomend zijn problemen met koude motor, inhouden, etc etc . Men zegt dat de lambdasonde dan eigenlijk niks doet, maar dat blijkt onzin te zijn mijn inziens.

wat ook nog heel simpel is om te doen, koop even een bus contact spray en ga werkelijk alle stekkers ( ook bougies kabels e.d.) die je maar kunt vinden inspuiten. Wellicht dat je een gecorrodeerd contact hebt wat weerstand geeft op een signaal.

groetjes en suc6

Daniel
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”