Hallo,
Heb een vraagje m.b.t. de snelheidscodering van de banden.
Wordt de snelheidscodering voor een auto gebaseerd op de door de fabriek opgegeven topsnelheid, of op het aantal km/h dat de snelheidsmeter maximaal aangeeft?
Alvast bedankt.
Snelheidscodering banden, waarop gebaseerd?
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
de codering voor de snelheid, bv H=210, wil zeggen dat je met die banden onder normale omstandigheden, dus niet met bv meer gewicht dan de auto mag hebben, 210 km/u mag rijden zonder beperkingen in tijd; wat de snelheidsmeter (maximaal) aangeeft doet niet ter zake; de keus voor een bepaalde snelheidslimiet voor de banden is een overeenkomst tussen de autofabrikant en de bandenfabrikant (in ieder geval voor de eerste montage);
uiteraard is de limiet van de banden hoger dan de top van de auto; ga je de auto fors tunen dan kan het nodig zijn de banden aan te passen
uiteraard is de limiet van de banden hoger dan de top van de auto; ga je de auto fors tunen dan kan het nodig zijn de banden aan te passen
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Bedankt voor de reacties.
Ik vroeg me eigenlijk af waarom mijn auto W banden moet hebben, terwijl qua topsnelheid de V ook al voldoende zijn. De keuze en ook te betalen prijs wordt daardoor aantrekkelijker.
Dezelfde vraag heb ik ook al eens bij een dealer gesteld, en die wist te melden dat de snelheid die op het wijzerblad staat doorslaggevend is. Lijkt me toch niet zo logisch.
Ik vroeg me eigenlijk af waarom mijn auto W banden moet hebben, terwijl qua topsnelheid de V ook al voldoende zijn. De keuze en ook te betalen prijs wordt daardoor aantrekkelijker.
Dezelfde vraag heb ik ook al eens bij een dealer gesteld, en die wist te melden dat de snelheid die op het wijzerblad staat doorslaggevend is. Lijkt me toch niet zo logisch.
S80 2,5T AUT5 2004
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
dealer snapt het niet...
ik heb hier al eerder e.e.a. over geschreven, maar de banden die af fabriek worden gemonteerd zijn de juiste banden (maat etc., merk kan verschillen);
je hebt voor de snelheid geen W banden nodig, maar de W banden hebben kennelijk een zodanig weggedrag dat de fabrikant dat het beste vindt voor jouw auto, dat kan te maken hebben met bv de karkasopbouw van de band, die kan van een w band wezenlijk anders zijn dan een V band; ook een fabrikant monteert liever goedkopere banden!
ik heb hier al eerder e.e.a. over geschreven, maar de banden die af fabriek worden gemonteerd zijn de juiste banden (maat etc., merk kan verschillen);
je hebt voor de snelheid geen W banden nodig, maar de W banden hebben kennelijk een zodanig weggedrag dat de fabrikant dat het beste vindt voor jouw auto, dat kan te maken hebben met bv de karkasopbouw van de band, die kan van een w band wezenlijk anders zijn dan een V band; ook een fabrikant monteert liever goedkopere banden!
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Tegenwoordig speelt het ook geen rol meer bij de APK. Sinds het massale gebruik van winterbanden (die minder hard kunnen) heeft men het vrij gelaten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ok, duidelijk, maar voor het karkas en weggedrag zou toch de gewichtscodering van belang zijn, en niet de snelheidscodering?ps-amazon schreef:dealer snapt het niet...
ik heb hier al eerder e.e.a. over geschreven, maar de banden die af fabriek worden gemonteerd zijn de juiste banden (maat etc., merk kan verschillen);
je hebt voor de snelheid geen W banden nodig, maar de W banden hebben kennelijk een zodanig weggedrag dat de fabrikant dat het beste vindt voor jouw auto, dat kan te maken hebben met bv de karkasopbouw van de band, die kan van een w band wezenlijk anders zijn dan een V band; ook een fabrikant monteert liever goedkopere banden!
S80 2,5T AUT5 2004
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ja, inderdaad, mijn winterbanden hebben H, als ik me niet vergis. Maar ja, ze gaan er waarschijnlijk van uit dat je in de winterperiode een "lichtere" voet hebt.Battlecruiser schreef:Tegenwoordig speelt het ook geen rol meer bij de APK. Sinds het massale gebruik van winterbanden (die minder hard kunnen) heeft men het vrij gelaten.
S80 2,5T AUT5 2004
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik noemde dit als voorbeeld, maar er speelt meer mee: karkasopbouw, samenstelling rubbercompound, gordelopbouw, profiel etc.Frumpy schreef:Ok, duidelijk, maar voor het karkas en weggedrag zou toch de gewichtscodering van belang zijn, en niet de snelheidscodering?ps-amazon schreef:dealer snapt het niet...
ik heb hier al eerder e.e.a. over geschreven, maar de banden die af fabriek worden gemonteerd zijn de juiste banden (maat etc., merk kan verschillen);
je hebt voor de snelheid geen W banden nodig, maar de W banden hebben kennelijk een zodanig weggedrag dat de fabrikant dat het beste vindt voor jouw auto, dat kan te maken hebben met bv de karkasopbouw van de band, die kan van een w band wezenlijk anders zijn dan een V band; ook een fabrikant monteert liever goedkopere banden!
wat mij vaak opvalt is dat banden voor veel mensen een sluitpost op de begroting zijn, mag niets kosten; besef wel dat het kontaktvlak tussen auto en weg slechts een A4tje rubber is, en die paar cm2's moeten wel 1500 kg bij hoge snelheden en in noodsituaties op de weg houden
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Zegt iemand die het hele jaar door op winterbanden rijdt.... :twisted:ps-amazon schreef: wat mij vaak opvalt is dat banden voor veel mensen een sluitpost op de begroting zijn, mag niets kosten; besef wel dat het kontaktvlak tussen auto en weg slechts een A4tje rubber is, en die paar cm2's moeten wel 1500 kg bij hoge snelheden en in noodsituaties op de weg houden
(sorry hoor, maar dit was wel een inkoppertje)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
inderdaad, moderne winterbanden met de juiste specificaties hebben nog steeds 365 dagen per jaar mijn voorkeur! binnenkort gaan ze ook standaard onder de rally Amazon want ik ben dat geglij op natte wegen met die zomerbandjes meer dan zat
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
@frumpy,
Wat jij zegt klopt je zou met V banden het afkunnen wat de snelheid betreft maar de auto heeft zijn type goedkeuring op W banden .
Feitlijk is dit dus hetzelfde als het xenon verhaal (xenon lampen in halogeen armaturen ) en pas je de auto aan door onderdelen te gebruiken met andere specificatie,s
En hoe zit dit in duitsland als je een klapband krijgt en ook anderen lijden schade , en met een technische controle blijkt dat je banden niet van het juiste type zijn???
Wat jij zegt klopt je zou met V banden het afkunnen wat de snelheid betreft maar de auto heeft zijn type goedkeuring op W banden .
Feitlijk is dit dus hetzelfde als het xenon verhaal (xenon lampen in halogeen armaturen ) en pas je de auto aan door onderdelen te gebruiken met andere specificatie,s
En hoe zit dit in duitsland als je een klapband krijgt en ook anderen lijden schade , en met een technische controle blijkt dat je banden niet van het juiste type zijn???
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998