Distributieriem kapot / Kleppen krom?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Nou mensen ik snap er weinig meer van nu..
Ik heb de distributieriem nogmaals gecontroleerd op tijd enzo en die staat goed.
Ik heb nu wel n vonk lopen door elke bougie dus de ontsteking werkt ook goed.

Wat me opvalt is dat de bougie helemaal niet vet of ''nat'' worden , ook niet na lang door proberen starten. Moet toch uiteindelijk benzine op komen of niet?
Ik ruik wel n benzinelucht als ik n tijdje doorgestart heb en de brandstofpomp slaat ook aan als ik mn contact aanzet. Het lijkt alleen niet in de cilinderruimtes te komen.

Wie kan me helpen!!?
Staat er dus als volgt voor nu ;

- Ontsteking werkt , bougies geven ontsteking.
- Brandstofpomp werkt en pompt benzine naar vooren.
- Luchtfilter unit eraf gehaald die boven kleppendeksel zit en zodra de moter dan gestart word ,nevelt er benzine uit het huis(injectie unit?).


EDIT ; Ik weet niet of dit helemaal een betrouwbare meting is maar als ik probeer te starten en ik voel met mn hand achter de uitlaat voel ik wel duidelijk compressie.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Doe nu eerst maar een compressie test, dat is de enige methode om erachter te komen of er kleppen krom zijn. De kans is erg groot dat er een paar kleppen krom zijn en niet meer sluiten. De benzine wordt daardoor de uitlaat in gedrukt, wat verklaart dat de bougies niet nat worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

edraket schreef:Doe nu eerst maar een compressie test, dat is de enige methode om erachter te komen of er kleppen krom zijn. De kans is erg groot dat er een paar kleppen krom zijn en niet meer sluiten. De benzine wordt daardoor de uitlaat in gedrukt, wat verklaart dat de bougies niet nat worden.
Ok, dan moet ik even een compressiemeter lenen bij iemand.
Maar t lijkt mij dan nog bijna onmogelijk dat er na 10 keer starten de bougies helemaal niet nat worden toch? Ook al zijn de kleppen krom...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

wat voor geluid maakt hij als je start?draait hij supersnel rond net of dat er geen bougies in zitten,zoja,dan zijn er kleppen krom.
Je kunt ook het kleppendeksel eraf halen en de klepspeling bekijken,is deze erg groot dan zijn de kleppen krom..
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Een lektest is veel betrouwbaarder. Compressie test zegt weinig voor mij. Daarbij moet je voor een compressie test knap uit te voeren de motor warm laten draaien (lektest ook, maar je weet veel meer) :)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nou geloof mij maar, als een klep krom is heb je gewoon nul compressie, en daar heb je echt geen lektest voor nodig hoor!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Ramon&Ramon schreef:wat voor geluid maakt hij als je start?draait hij supersnel rond net of dat er geen bougies in zitten,
Het lijkt wel dat de motor wat sneller rondraait maar ik moet wel zeggen dat het geluid vrij zacht en rustig is. Zonder tikken ofzo.

@ Poika en Edraket , Dus wat is het nou , compressiemeting voldoende om uit te sluiten? :wink:
En hoe werkt zo'n lektest eigenlijk , heb daar nog nooit van gehoord!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

je hoort zo wel bij het starten of hij compressie heeft of niet!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Compressietest is echt voldoende. ALs er een klep blijft open staan heb je gewoon nul of bijna nul compressie. Daarvoor heb je geen lektest nodig.
Eigenlijk moet je een compressietest namelijk met warme motor uitvoeren. Je kunt anders afwijkende waarden meten. Een compressie op sommige cilinders van 8 is bijvoorbeeld normaal met steenkoude motor. MAar nogmaals een compressie van nul zegt genoeg, daarvoor heb je geen lektest nodig!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Ok ik begrijp het , ik heb alleen nog geen compressiemeter kunnen lenen :wink:
Bij het starten van de motor en met een pink in het bougie gat voel je wel duidelijk compressie.. Bij alle 4 cilinders..
Ik weet dat dit niet betrouwbaar is , maar wat ik dan dan wel apart vind is dat er dan helemaal geen ontsteking plaatsvind in geen enkele cilinder?
Want de ontsteking vanuit de kabels werkt goed.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoe is het nu, loopt hij inmiddels, of ben je al wat verder met de diagnose?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

hij is van eigenaar gewisseld:)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dus hij heeft hem niet meer aan de praat gekregen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
wernies
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 20.03.2010 - 16:10

Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor dit topic :)

Zelf is me dit vorige week overkomen, reed op dat moment 10 km/u (bijna bij rotonde achter een vrachtwagen) Volvo 440 1.8i 1996

Nou weet ik zelf helemaal niets of niet veel van auto's maar ik ben wel behoorlijk technisch (denk ik dan zelf)

4 garage's afgebeld en die wisten me allemaal te vertellen dat de rest ook naar de kl*ten is.

Het is mijjn eerste Volvo en de beste auto die ik sinds mijn eerste heb gehad, en ik vind em super dus vond ik het jammer dat ie weg zou moeten...reparatiekosten werden geschat om min 1000€

Toch maar eens gesnuffeld en hier terecht gekomen, waar ik een schat aan informatie heb gewonnen.

riempje gehaald, erop gelegd...kruisteken geslagen en ie startte meteen, motor loop super !!! Klein stukje gereden en toen maar gewaagde om 20 km binnendoor naar huis te rijden. (ik was bijna bij het werk toen het gebeurde dus collega's gebeld om auto naar de zaak te slepen)

gisteren heb ik nog eens alles goed nagetrokken, multiriem nog vervangen en toen ik eenmaal aan de gang was ook maar de hele dashboardverlichting aangezien alleen de km teller nog zwak verlicht was. (ook hier gevonden hoe dat moet ;) )

je zal me hier nog wel vaker zien, gewoonlijk met stomme vragen... alhoewel ik nu wel weet wat een distributieriem is en waar de nok/krukas zit aja en het vliegwiel :P

Dus nogmaals bedankt en met name van Ramon heb ik veel opgestoken.

Zo, dan maar de zooi opruimen en de auto eens goed boenen !

Later !
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Kijk daarom hebben we dit forum!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”