Nou mensen ik snap er weinig meer van nu..
Ik heb de distributieriem nogmaals gecontroleerd op tijd enzo en die staat goed.
Ik heb nu wel n vonk lopen door elke bougie dus de ontsteking werkt ook goed.
Wat me opvalt is dat de bougie helemaal niet vet of ''nat'' worden , ook niet na lang door proberen starten. Moet toch uiteindelijk benzine op komen of niet?
Ik ruik wel n benzinelucht als ik n tijdje doorgestart heb en de brandstofpomp slaat ook aan als ik mn contact aanzet. Het lijkt alleen niet in de cilinderruimtes te komen.
Wie kan me helpen!!?
Staat er dus als volgt voor nu ;
- Ontsteking werkt , bougies geven ontsteking.
- Brandstofpomp werkt en pompt benzine naar vooren.
- Luchtfilter unit eraf gehaald die boven kleppendeksel zit en zodra de moter dan gestart word ,nevelt er benzine uit het huis(injectie unit?).
EDIT ; Ik weet niet of dit helemaal een betrouwbare meting is maar als ik probeer te starten en ik voel met mn hand achter de uitlaat voel ik wel duidelijk compressie.
Distributieriem kapot / Kleppen krom?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Doe nu eerst maar een compressie test, dat is de enige methode om erachter te komen of er kleppen krom zijn. De kans is erg groot dat er een paar kleppen krom zijn en niet meer sluiten. De benzine wordt daardoor de uitlaat in gedrukt, wat verklaart dat de bougies niet nat worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10
Ok, dan moet ik even een compressiemeter lenen bij iemand.edraket schreef:Doe nu eerst maar een compressie test, dat is de enige methode om erachter te komen of er kleppen krom zijn. De kans is erg groot dat er een paar kleppen krom zijn en niet meer sluiten. De benzine wordt daardoor de uitlaat in gedrukt, wat verklaart dat de bougies niet nat worden.
Maar t lijkt mij dan nog bijna onmogelijk dat er na 10 keer starten de bougies helemaal niet nat worden toch? Ook al zijn de kleppen krom...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
wat voor geluid maakt hij als je start?draait hij supersnel rond net of dat er geen bougies in zitten,zoja,dan zijn er kleppen krom.
Je kunt ook het kleppendeksel eraf halen en de klepspeling bekijken,is deze erg groot dan zijn de kleppen krom..
Je kunt ook het kleppendeksel eraf halen en de klepspeling bekijken,is deze erg groot dan zijn de kleppen krom..
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Een lektest is veel betrouwbaarder. Compressie test zegt weinig voor mij. Daarbij moet je voor een compressie test knap uit te voeren de motor warm laten draaien (lektest ook, maar je weet veel meer) 

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nou geloof mij maar, als een klep krom is heb je gewoon nul compressie, en daar heb je echt geen lektest voor nodig hoor!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10
Het lijkt wel dat de motor wat sneller rondraait maar ik moet wel zeggen dat het geluid vrij zacht en rustig is. Zonder tikken ofzo.Ramon&Ramon schreef:wat voor geluid maakt hij als je start?draait hij supersnel rond net of dat er geen bougies in zitten,
@ Poika en Edraket , Dus wat is het nou , compressiemeting voldoende om uit te sluiten?
En hoe werkt zo'n lektest eigenlijk , heb daar nog nooit van gehoord!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
je hoort zo wel bij het starten of hij compressie heeft of niet!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Compressietest is echt voldoende. ALs er een klep blijft open staan heb je gewoon nul of bijna nul compressie. Daarvoor heb je geen lektest nodig.
Eigenlijk moet je een compressietest namelijk met warme motor uitvoeren. Je kunt anders afwijkende waarden meten. Een compressie op sommige cilinders van 8 is bijvoorbeeld normaal met steenkoude motor. MAar nogmaals een compressie van nul zegt genoeg, daarvoor heb je geen lektest nodig!
Eigenlijk moet je een compressietest namelijk met warme motor uitvoeren. Je kunt anders afwijkende waarden meten. Een compressie op sommige cilinders van 8 is bijvoorbeeld normaal met steenkoude motor. MAar nogmaals een compressie van nul zegt genoeg, daarvoor heb je geen lektest nodig!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10
Ok ik begrijp het , ik heb alleen nog geen compressiemeter kunnen lenen
Bij het starten van de motor en met een pink in het bougie gat voel je wel duidelijk compressie.. Bij alle 4 cilinders..
Ik weet dat dit niet betrouwbaar is , maar wat ik dan dan wel apart vind is dat er dan helemaal geen ontsteking plaatsvind in geen enkele cilinder?
Want de ontsteking vanuit de kabels werkt goed.
Bij het starten van de motor en met een pink in het bougie gat voel je wel duidelijk compressie.. Bij alle 4 cilinders..
Ik weet dat dit niet betrouwbaar is , maar wat ik dan dan wel apart vind is dat er dan helemaal geen ontsteking plaatsvind in geen enkele cilinder?
Want de ontsteking vanuit de kabels werkt goed.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoe is het nu, loopt hij inmiddels, of ben je al wat verder met de diagnose?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
hij is van eigenaar gewisseld:)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dus hij heeft hem niet meer aan de praat gekregen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wernies
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20.03.2010 - 16:10
Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor dit topic 
Zelf is me dit vorige week overkomen, reed op dat moment 10 km/u (bijna bij rotonde achter een vrachtwagen) Volvo 440 1.8i 1996
Nou weet ik zelf helemaal niets of niet veel van auto's maar ik ben wel behoorlijk technisch (denk ik dan zelf)
4 garage's afgebeld en die wisten me allemaal te vertellen dat de rest ook naar de kl*ten is.
Het is mijjn eerste Volvo en de beste auto die ik sinds mijn eerste heb gehad, en ik vind em super dus vond ik het jammer dat ie weg zou moeten...reparatiekosten werden geschat om min 1000€
Toch maar eens gesnuffeld en hier terecht gekomen, waar ik een schat aan informatie heb gewonnen.
riempje gehaald, erop gelegd...kruisteken geslagen en ie startte meteen, motor loop super !!! Klein stukje gereden en toen maar gewaagde om 20 km binnendoor naar huis te rijden. (ik was bijna bij het werk toen het gebeurde dus collega's gebeld om auto naar de zaak te slepen)
gisteren heb ik nog eens alles goed nagetrokken, multiriem nog vervangen en toen ik eenmaal aan de gang was ook maar de hele dashboardverlichting aangezien alleen de km teller nog zwak verlicht was. (ook hier gevonden hoe dat moet
)
je zal me hier nog wel vaker zien, gewoonlijk met stomme vragen... alhoewel ik nu wel weet wat een distributieriem is en waar de nok/krukas zit aja en het vliegwiel
Dus nogmaals bedankt en met name van Ramon heb ik veel opgestoken.
Zo, dan maar de zooi opruimen en de auto eens goed boenen !
Later !

Zelf is me dit vorige week overkomen, reed op dat moment 10 km/u (bijna bij rotonde achter een vrachtwagen) Volvo 440 1.8i 1996
Nou weet ik zelf helemaal niets of niet veel van auto's maar ik ben wel behoorlijk technisch (denk ik dan zelf)
4 garage's afgebeld en die wisten me allemaal te vertellen dat de rest ook naar de kl*ten is.
Het is mijjn eerste Volvo en de beste auto die ik sinds mijn eerste heb gehad, en ik vind em super dus vond ik het jammer dat ie weg zou moeten...reparatiekosten werden geschat om min 1000€
Toch maar eens gesnuffeld en hier terecht gekomen, waar ik een schat aan informatie heb gewonnen.
riempje gehaald, erop gelegd...kruisteken geslagen en ie startte meteen, motor loop super !!! Klein stukje gereden en toen maar gewaagde om 20 km binnendoor naar huis te rijden. (ik was bijna bij het werk toen het gebeurde dus collega's gebeld om auto naar de zaak te slepen)
gisteren heb ik nog eens alles goed nagetrokken, multiriem nog vervangen en toen ik eenmaal aan de gang was ook maar de hele dashboardverlichting aangezien alleen de km teller nog zwak verlicht was. (ook hier gevonden hoe dat moet

je zal me hier nog wel vaker zien, gewoonlijk met stomme vragen... alhoewel ik nu wel weet wat een distributieriem is en waar de nok/krukas zit aja en het vliegwiel

Dus nogmaals bedankt en met name van Ramon heb ik veel opgestoken.
Zo, dan maar de zooi opruimen en de auto eens goed boenen !
Later !
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Kijk daarom hebben we dit forum!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...