Ruitenwissermotor 940

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Tijdens een regenbui hielden de ruitenwissers er plotseling mee op. Lastig, gelijk op de vluchtstrook en wachten tot de bui over was. Zekering vervangen, die echter direct weer doorbrandde.......

Denk nu dat de wissermotor zelf het probleem is.

Waar zit dat ding? Moet de parafaan er af?
Volvo 940 sedan 1995

Of zijn er mogelijk andere oorzaken, wie kan mij helpen?

Groeten, Eric
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Die zit inderdaad onder de parafan. Ruitenwissers er af, en onder de motorkap 3 schroeven. Pas wel op met krassen, als je het alleen doet, het is nogal een log apparaat.
Volvo 940 SE
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Bedankt voor je reactie! Ik heb op de Volvo700 site inderdaad een fotoreportage gevonden hoe ik dat het beste kan doen.

Inmiddels via marktplaats ook al een motor gevonden en ik heb wat te doen dit weekend.

Bedankt, groeten Eric
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Is bekend of dit een specifieke kwaal is van de VOLVO 940 ?
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Ik heb geen idee of het een bekende kwaal is. Ik kan mij wel voorstellen dat zo'n ding na 15 jaar heen- en weerwissen een keer de moed opgeeft. Het blijft mechaniek en alles kan stuk, ook bij een Volvo (helaas).

Groet, Eric
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Ik hoop niet dat je het ding 15 jaar aan een stuk aan hebt tijdens het rijden :-) ( flauw ) maar hoe vaak staat die wissermotor op jaarbasis aan ?
Dat is voor ieder verschillend lijkt mij en inderdaad lastig te bepalen of het snel of kort duurt voor het versleten is. Maar ik bedoel of het een specifieke kwaal kan zijn en of er veel 940-rijders mee te maken hebben gehad.
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

zit het wel in de motor zelf? Het kan ook zijn dat er iets heel zwaar loopt in het armpjes en stangetjes mechanisme, en dat het motortje er zo zwaar aan moet trekken dat ie de zekering doortrekt, of dat er de verkeerde zekering in zit/zat. Of dat er sluiting zit in je bedrading door vocht en of slijtage van de isolatie.
Ben
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

hb1295 schreef:Ik hoop niet dat je het ding 15 jaar aan een stuk aan hebt tijdens het rijden :-) ( flauw ) maar hoe vaak staat die wissermotor op jaarbasis aan ?
Dat is voor ieder verschillend lijkt mij en inderdaad lastig te bepalen of het snel of kort duurt voor het versleten is. Maar ik bedoel of het een specifieke kwaal kan zijn en of er veel 940-rijders mee te maken hebben gehad.
In mijn vorige (1992) en huidige (1993) heb ik altijd probleemloos gewist. Allebei tussen de 210 en 240 kkm
Volvo 940 SE
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Beste forumleden,

ik heb de ruitenwissermotor vervangen, fluitje van een cent door gebruik te maken van de fotobeschrijving op de volvo 700 site.
Echter, zekering knalde er direct weer uit, grgrgrgrgr. Na enig speuren ben ik systematisch alle gebruikers van de zekering (nr15) gaan loskoppelen. (toeter, verwarmde stoelen, ruitesproeier) Daardoor ben ik er achter gekomen dat de pomp van het ruitesproeierreservoir (leuk scrabble woord!) de boosdoener is. Afijn, probleem voorlopig weer opgelost. Nog bedankt voor het meedenken en de tips! :turn-l:

Groet, Eric
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat pompje heb ik nog ergens liggen, stuur maar een bericht als ik je interesse hebt.

Overigens, als je een Estate hebt, zou je kunnen overwegen als tijdelijke oplossing, de pomp voor de achterklepsproeier te gebruiken.
Ik weet niet zeker of de stekker hetzelfde is, maar het is het proberen waard.
(Oh, lekker wakker, ik zie net in je signature dat je een sedan hebt.)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”