Beste Volvoliefhebbers,
Mijn vriendin heeft een Volvo Amazon uit 1969. Vandaag viel mij op dat gasgeven in een bocht een gebonk geeft vanaf de achterkant van de auto. Ook bij het wegrijden in de eerste versnelling is dit te horen. In de opkomende versnellingen is dit gebonk niet meer te horen. Nou heb ik net even onder de auto gelegen en beetje aan de cardanas getrokken en het klinkt ongeveer als dat gebonk. Er zit een heel klein beetje speling in. Iemand enig idee wat de boosdoener is? Kruiskoppeling of toch de achteras zelf? Ben zelf vrij handig, dus iemand tips?
Bedankt,
Freek
Gebonk achterin '69 Volvo Amazon
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Kan van alles zijn, bij mij zit er ook iets speling op de kruiskopp voor maar het gebonk bij wegrijden, schakelen en loslaten van het gaspedaal komt bij mij echt uit de diff. Rubber en draagarmen vertonen geen slijtage of speling, dit heb ik laten controleren door de garage. Wel vondt hij dat de cardanas met de hand wel een behoorlijke slag kon maken voordat de wielen begonnen te draaien, en als je dit met een snelheid deed dan hoorde je ook de bonk cq toch wel een klap. Het trilt nl helemaal door tot in de trommels.
Ik ga zaterdag een as halen die volgens de specialist nog maar 20 dkm heeft gelopen dus ik ben er binnenkort vanaf, alhoewel ik heb een combi en ik koop een sedan as. Maar dat heeft reden.
Ik ga zaterdag een as halen die volgens de specialist nog maar 20 dkm heeft gelopen dus ik ben er binnenkort vanaf, alhoewel ik heb een combi en ik koop een sedan as. Maar dat heeft reden.
- volvoamazon
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08.09.2009 - 22:38
Oke, heb net nog even gevoeld of de cardanas een een flinke slag kan maken maar het is ong 2 cm. dat ik 'm kan draaien. Denk niet dat dat veel is? Heb je lang gereden met dat gebonk of moet het eigenlijk binnenkort vervangen worden? Alvast bedankt in ieder geval.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Die slag heb ik dus ook, en is volgens de garage wel veel maar de auto kan er oud mee worden zeggen ze maar ik vindt het gewoon irritant en het hoort niet, dus vervangen en dan maar gelijk voor een sedanas.volvoamazon schreef:Oke, heb net nog even gevoeld of de cardanas een een flinke slag kan maken maar het is ong 2 cm. dat ik 'm kan draaien. Denk niet dat dat veel is? Heb je lang gereden met dat gebonk of moet het eigenlijk binnenkort vervangen worden? Alvast bedankt in ieder geval.
- volvoamazon
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08.09.2009 - 22:38
Oke, dan doen we het er voorlopig maar mee
! Bedankt voor de hulp in ieder geval.

-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
- Locatie: Breda
Dit soort gebonk heb ik in mijn '64 Amazon ook. Ik weet nog steeds niet waar het vandaan komt. Ik heb geen speling in mijn as, allemaal nieuwe kruiskoppelingen, wel een beetje in het differentiëel. Ik denk dus ook dat het daar vandaan komt.
Heb er met name last van als de auto wat zwaarder beladen is. Je hoort het dan vooral wanneer je de koppeling in hebt.
Ik maak me er wel enige zorgen over. Binnenkort gaan we eens kijken naar het differentieel en nemen de wiellagers ook gelijk mee. Wellicht komt het daar vandaan, weet niet.
Heb er met name last van als de auto wat zwaarder beladen is. Je hoort het dan vooral wanneer je de koppeling in hebt.
Ik maak me er wel enige zorgen over. Binnenkort gaan we eens kijken naar het differentieel en nemen de wiellagers ook gelijk mee. Wellicht komt het daar vandaan, weet niet.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Meest verdacht zijn de ophangrubbers van de achteras, vaak vergeten en uitgedroogt, of idd het dif. Kruiskoppelingen geven eerst een flink brommend geluid als ze versleten zijn. Kan ook het ophangrubber zijn waar de lager van de achteras in opgehangen is, als dat versleten is kan de as teveel bewegen en gaan bonken. Zou sowieso de rubbers vervangen van de achteras, dat geeft een veel betere wegligging. Als het dif de oorzaak is dan is een reparatie duur. Wiellagers geven geen bonk als ze versleten zijn.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Laat of kijk zelf eerst naar de rubbers van de ophanging, zit hier geen speling op dan de cardan bij de diff los nemen en kijken of de centrale moer nog vastzit. Pas dan zou ik de diff gaan verdenken. Diff vervangen is een hoop werk en kost klauwen met geld al het andere is goed zelf te doen of als je het laat doen nog steeds minder dan het vervangen van de dif.DrBumQuist schreef:Dit soort gebonk heb ik in mijn '64 Amazon ook. Ik weet nog steeds niet waar het vandaan komt. Ik heb geen speling in mijn as, allemaal nieuwe kruiskoppelingen, wel een beetje in het differentiëel. Ik denk dus ook dat het daar vandaan komt.
Heb er met name last van als de auto wat zwaarder beladen is. Je hoort het dan vooral wanneer je de koppeling in hebt.
Ik maak me er wel enige zorgen over. Binnenkort gaan we eens kijken naar het differentieel en nemen de wiellagers ook gelijk mee. Wellicht komt het daar vandaan, weet niet.
Zelf heb ik ook dat rijtje afgewerkt maar kwam toch uit bij de diff. Ik heb vorige week een sedan as gekocht die jaren lang onder een total loss auto heeft gezeten. De as schijnt volgens de diff expert in Friesland niet meer dan 20 dkm te hebben gelopen. Ik heb de binnenkant gezien en de binnenkant van een versleten as en daar zit een duidelijk visueel verschil in en ook voelbaar. Dus as gekocht voor 250 euro en dat is echt een koopje want bij de gerenomeerde volvo oldtimerbedrijven betaal je zo 750 tot 1000 euro voor het omzetten van de klok.