Relais airco en CV modeljaar '97

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

Wie kan mij vertellen waar ik het relais van de aircopomp en van de centrale deurvergrendeling kan vinden van een 440 modeljaar 1997?

Bedankt alvast, want ik me rot gezocht!
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Airco moet ik je uit mijn hoofd even schuldig blijven, maar dat kun je misschien vinden in het werkplaatshandboek voor de airco (let wel dat dit het oude type airco is, daarentegen kunnen de onderdelen en hun plaatsing overeenkomen). Zoek even op skydrive-site of website voor werkplaatshandboeken voor de url.

CPV vindt je in de a-stijl bij je linkervoet. Handgreep van de motorkapvergrendeling eraf schuiven, plaatje verwijderen (1 schroef) en de voetbeschermerplaat verwijderen (3 splitpennen). Het relais zit vastgeschoven aan een beugeltje op het chassis, net iets boven je zekeringkast - grabbelen dus...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

Zark, bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met oud type airco? Het systeem is gevult met R134A.
Het gekke is dat als ik de drukschakelaar doorverbind, de pomp wel inslaat, maar die schakelaar word niet aangestuurd en ik vermoed dat dat het relais is, dus die wil ik graag uitwisselen. (Overigens sowieso vreemd dat de motor als een natte krant loopt, ténzij de aircopomp inslaat, maar dat is een ander verhaal, volgens mij ergens een vacuumslang)

Dat relais van de CV heb ik niet op de plek kunnen vinden die jij beschrijft. De CV werkt niet op handzender, sleutel en niet op de paniekvergrendelingknop op het dashboard. Iemand hier ervaring mee? CV-motor in linkervoorportier is goed. Maar ik ga morgen toch nog even op die plek kijken, misschien heb ik er overheen gekeken of heeft m'n voorganger heb er uit gehaald.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

De eerste modeljaren hadden een ander soort airco, met een aantal verschillende onderdelen. Grootste verschil is inderdaad het soort gas, R134A is het nieuwere type.

Causaal verband tussen de airco en de motor hoeft niet zo ver gezocht te zijn: bij het inschakelen van de airco wordt het stationair toerental iets verhoogd ter compensatie, dus als dat net het zetje was dat je motor nodig heeft/had...

Ik wist niet dat je CPV op afstandsbediening had, dan heb je nl. idd niet het relais daar zitten. Jij moet hem zoeken achter het luikje links tussen je stuur en je zekeringkast, daarachter zit de ontvanger voor je CPV op a/b (met relais ingebouwd). Deze moet ook klikken als je op de dashboardknop drukt! Ik neem trouwens aan dat het origineel volvo is?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

Dat verband qua stationair toerental klopt wel, maar er is wel een beetje mee geprutst met die wagen. Op de grote slang die uit je luchtfilterhuis loopt is tegen over de sensor een kraantje op de slang gezet. Draai je hem te dicht, slaat de motor af tenzij je je voet op het gas houd of als de motor warm is. Draai je hem te open, loopt ie 1300 toeren stationair, ook niet de bedoeling. Heb je het kraantje een beetje netjes afgesteld zodat de motor niet afslaat, dan loopt ie pas echt goed zodra de aircopomp inslaat.

De CPV is origineel Volvo, alles aan en in de auto trouwens, morgen naar het relais kijken. Als je het luikje weghaalt, welke kant moet ik dan op?
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Als je het luikje weghaalt kun je er niet meer omheen: als hij er (nog) zit dan zit hij vastgeklikt (plus een druppeltje lijm!) in een beugeltje waarvan de voetjes direct in het dashboard links en rechts van het luikje geschroefd zijn, m.a.w. als je het luikje weghaalt is het hele gat gevuld met de module. Aan die module zitten twee stekkers, een voor de hoofdkabelboom en een voor de immobilizer.

Je moet dus controleren of:
- de ontvanger nog op zijn plaats zit en aangesloten is
- de dashboardknop wel aangesloten is
- het drukken op de dashboardknop het relais doet klikken
- de stekkers van de portierkabelboom richting de cabine wel goed aangesloten zijn
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

Ga morgen kijken, maar ik weet nu al dat op die plek niks zit/zat want het luikje heb ik al los gehad. Dat gaat nog een klusje worden dan ben ik bang.
Volvo C30 MY 2011 R-Edition
Volvo S60 MY 2001 170 Pk Automaat
Volvo 440 MY 1997 B20F
Volvo 440 MY 1995 B18U
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Misschien is deze er dan eerder door iemand uitgehaald?
Of misschien is hij los gekomen en hangt hij er nu ergens bij.
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Kijk ook eens of het beugeltje/framepje er nog wel zit. Lostrillen is ook zeker een optie, het kliksysteem opent namelijk naar achteren toe.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

Gaan we morgen naar kijken, bedankt voor de tips heren.
Volvo C30 MY 2011 R-Edition
Volvo S60 MY 2001 170 Pk Automaat
Volvo 440 MY 1997 B20F
Volvo 440 MY 1995 B18U
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

Nou, het relais van de Aircopomp vervangen deed de pomp niet inslaan, nu de complete bekabeling maar na gaan lopen maar daar is het nu te donker voor.

Andere tegenvaller; de complete regeleenheid van de CPV ontbreekt, die zou nieuw €300,- kosten dus zoeken naar een slopertje. Iemand toevallig?
Volvo C30 MY 2011 R-Edition
Volvo S60 MY 2001 170 Pk Automaat
Volvo 440 MY 1997 B20F
Volvo 440 MY 1995 B18U
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Heb je wel de stekker uit je kabelboom gevonden en is die echt leeg (dus niet ergens anders de unit weggetapet)? Is een grijze stekker, ongeveer 20-polig.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

Nou, inmiddels denk ik de oorzaak van de problemen gevonden te hebben; geen airco, geen CPV en slecht lopende motor.

Aangezien de regeleenheid van de CPV en dús startonderbreker niet in de wagen zit ( waarschijnlijk eruit gehaald omdat iemand 1 of meerdere handzenders verloren heeft? ) heeft men met de bekabeling zitten knoeien om de startonderbreker te omzeilen. Daardoor hebben de stappenmotor en aircopomp geen plus meer en werken die dus niet. Zodra ik een plusje op beide componenten zet, draait de airco lekker koud en loopt de (stappen)motor goed. CPV zelf werkt niet omdat die regeleenheid dus ontbreekt.

Oplossing: kabelboom motor in originele staat herstellen, word monnikkenwerk ben ik bang, en een regeleenheid plaatsen?

Wie zou mij kunnen helpen aan een CPV regeleenheid van MY 97 met handzenders en immobilizer, relais is reeds in bezit.

Iemand wellicht een andere visie of oplossing?
Volvo C30 MY 2011 R-Edition
Volvo S60 MY 2001 170 Pk Automaat
Volvo 440 MY 1997 B20F
Volvo 440 MY 1995 B18U
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Je hebt pm...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”