Ik heb weer een vreemd bandenverhaal.
Ik heb onlangs een setje Thors aan kunnen schaffen. De originele orestes velgen ga ik gebruiken om winterbanden op te leggen dus ik dacht de Pilot Sport over te leggen op de Thors, de pilot sports hebben immers nog 60% profiel en reden erg lekker dus...
Bij het overleggen moest er nauwelijks lood op en banden waren perfect rond, dus kaasje.
Rij ik naar huis en hoor vanaf 150 km/uur ineens een gons komen, nog wat harder en bij 160 lijkt het alsof de voorlagers ineens kapot zijn????Op de heenweg naar die bandenboer net zo hard gereden en niets gehoord, de wagen is namelijk muisstil boven de 150 km/uur. Rara wat is dat nu weer?
Heb de banden van voor naar achter gelegd, geen verschil, met de bandenspanning gevarieerd, geen effect.
De banden zijn zeker niet gecupt o.i.d.
Of kan het zijn dat bij het opkrikken van de wagen iets fout is geschoten???zou wel heel toevallig zijn, ben er de hele tijd bij gebleven.
Een wiellager lijkt het mij ook niet, bij links en rechts sturen hoor je geen verschil, en heb er al weer 2500 km mee gereden, als het iets erstigs was was het wel erger geworden.
Raar fenomeen Michelin
-
- 3rd Gear member
Ik grip hier naar een giga strohalm
...maar zou het kunnen zijn dat dit gewoon een windruis oid is van de velg zelf? Het lijkt mij namelijk dat als ze de band hadden beschadigd dat dit ook een trilling in je stuur zou geven?

-
- 4th Gear member
Had ik zelf ook al aan gedacht, hij trilt zeker niet. Maar het zijn Thor velgen, je ziet die onder veel V70 zitten? Dan lijkt het mij ook dat je bij verschillende windrichtingen verschillende geluiden gaat krijgen.RampantBunny schreef:Ik grip hier naar een giga strohalm...maar zou het kunnen zijn dat dit gewoon een windruis oid is van de velg zelf? Het lijkt mij namelijk dat als ze de band hadden beschadigd dat dit ook een trilling in je stuur zou geven?
O ja, ik was nog iets vergeten te vermelden, het komt pas opzettten naar een paar km ers rijden!!!! dus als de banden op temperatuur komen???
Heb ik weer, ga de garage wel even vragen om een setje velgen/ banden om te testen, weten we het snel genoeg. Verder was ik super tevreden over die Michelin, superband, maakt een andere wagen van die V70.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- edraket
- 7th Gear member
Is het de pilot sport 1 of 2? Als het de 2 is kun je de velgen van rechts naar links wisselen. Misschien is het dan minder. Voel anders even met je hand langs het loopvlak en dan beide kanten op. Als een band gecupt is hoef dat niet te zien, maar je voelt het wel doordat de band in één van de 2 richtingen meer weerstand geeft met wrijven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
Bedankt voor je reactie,
Er staat alleen pilot sport op, en er is geen draairichting aangegeven.
Aan de buitenkant van de band heeft hij inderdaad wat meer hapneigingen. Alleen het vreemde blijft dat het voor het omleggen van de banden niet waarneembaar was, en dat het uit de voorkant lijkt te komen.
Kan de band zich bijvoorbeeld anders zetten om de velg, waardoor dit fenomeen zich voordoet?
Aandrijfas of lagers zijn bij de v70 toch geen zwakke punten?, en dit zou zich altijd voordoen, niet na een paar km rijden.
Er staat alleen pilot sport op, en er is geen draairichting aangegeven.
Aan de buitenkant van de band heeft hij inderdaad wat meer hapneigingen. Alleen het vreemde blijft dat het voor het omleggen van de banden niet waarneembaar was, en dat het uit de voorkant lijkt te komen.
Kan de band zich bijvoorbeeld anders zetten om de velg, waardoor dit fenomeen zich voordoet?
Aandrijfas of lagers zijn bij de v70 toch geen zwakke punten?, en dit zou zich altijd voordoen, niet na een paar km rijden.
BMW535D Touring X-drive
-
- 2nd Gear member
Normaal gesproken "zet" een niet richtingsgevoelige band (zonder draairichting) zich toch naar de draairichting van het wiel. Het zou kunnen zijn dat links en rechts verwisseld zijn tijdens de (her)montage en dat kan wat uit maken. Aan de andere kant zou dat na 2500 km rijden wel afgelopen moeten zijn (band heeft zich inmiddels "gezet" op de nieuwe draairichting). Waar ik aan denk is de ET-waarde van de velg. Is die van de Thor's hetzelfde als die van de Orestes? Als ze verschillend zijn kan dit, in combinatie met de grotere hapneigingen aan de buitenkant, het verschijnsel verklaren. Afhankelijk van de ET-waarde staat de velg meer (kleinere ET-waarde) of minder (grotere ET-waarde) naar buiten. Toe- en afspoor kloppen dan niet meer en dat zou de "herrie" kunnen veroorzaken. Of draaf ik nu door?
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
-
- 4th Gear member
Ik heb het nogmaals gechecked, ET is 49, exact dezelfde waarde als de velgen die eronder zaten.
Denk toch dat er iets met de banden is gebeurt tijden het opleggen, ze moesten nogal wringen en hard pompen om ze erop te krijgen, ging echt met een knal.
Vreemde is dat ik het geluid aan de voorkant hoor, terwijl je daar de banden nooit hoort.
Denk toch dat er iets met de banden is gebeurt tijden het opleggen, ze moesten nogal wringen en hard pompen om ze erop te krijgen, ging echt met een knal.
Vreemde is dat ik het geluid aan de voorkant hoor, terwijl je daar de banden nooit hoort.
BMW535D Touring X-drive
-
- 4th Gear member
Heb er vier nieuwe Pilot Sport onder laten leggen, probleem is er nog steeds. Had de indruk dat linksachter de naaf een beetje weerstand had, ook na het uitduwen van de remblokken, auto heeft amper 50.000km gelopen??
Geluid aan de voorkant is nog steeds aanwezig, komt opzetten na een minuutje 160 rijden, lijkt wel of er iets warmer gaat wordenmet als resultaat het geluid.
Als ik hem dan in zijn neutraal zet blijft het, zit dus na de bal, a.h.w. differentieel, aandrijfassen wiellagers???raar verhaal, en erg balen voor zo een nieuwe auto.
Er is blijkbaar geen relatie tussen de banden wisselen en geluid, en das dus balen.
Het lijkt me sterk dat de vorm van de THOR velgen dit geluid veroorzaken, er rijden toch wel eens mensen 160 met de thor velgen??
Hoor wel,
Geluid aan de voorkant is nog steeds aanwezig, komt opzetten na een minuutje 160 rijden, lijkt wel of er iets warmer gaat wordenmet als resultaat het geluid.
Als ik hem dan in zijn neutraal zet blijft het, zit dus na de bal, a.h.w. differentieel, aandrijfassen wiellagers???raar verhaal, en erg balen voor zo een nieuwe auto.
Er is blijkbaar geen relatie tussen de banden wisselen en geluid, en das dus balen.
Het lijkt me sterk dat de vorm van de THOR velgen dit geluid veroorzaken, er rijden toch wel eens mensen 160 met de thor velgen??
Hoor wel,
BMW535D Touring X-drive
-
- 4th Gear member
Rechter wiellager was niet echt goed, zaten een aantal zware punten in, linker lager had dit niet.
We gaan eens goed rijden en kijken wat er gebeurd.
We gaan eens goed rijden en kijken wat er gebeurd.
BMW535D Touring X-drive