Vandaag heb ik van mijn dealer een xc60 2.4 D FWD (Drive) meegekregen om proef te rijden. Moet zeggen dat deze erg plezierig rijdt. Meer dan voldoende pk's en trekkracht. De adaptieve cruise control is echt een aanradertje. Wat ik wel merk tov mijn huidige v70 (2.4 140 pk) is dat de stoelen kleiner en korter zijn. In mijn huidige auto zit ik net een beetje plezieriger. Ik wil eens proefrijden in een xc70 om eens te kijken hoe dat daarin gesteld is met de stoelen. Prijstechnisch zijn ze tenslotte nagenoeg gelijk.
Verder viel het mij op dat met 120 km/uur ik op de snelweg in zijn zes niet beter presteerde dan 6,3 l/100 km en totaal niet beter dan 7,5 l/100 km. Dit terwijl mijn huidige benzinevariant maar 1,5 l slechter scoort. Ik had beter verwacht. De brochure geeft 5,0 l/100 km weer voor buiten de bebouwde kom. De auto was op zich al redelijk ingereden en had 11.000 km op de teller, dus daar kon het niet aan liggen.
Verder heb ik het beruchte stuur ook in mijn handen gehad en vindt hem te dun en te gladjes.
Ik hoor graag jullie ervaring!
XC 60 of XC 70
- Fulaks
- 6th Gear member
Het is gewoon een feit dat de XC60 binnenin kleiner is dan de V70/XC70 en ook andere stoelen heeft. Minder plaats achter en ook de koffer van de XC60 is kleiner.
Van dat verbruik sta ik niet te kijken, ik zit ook een stuk hoger dan de fabriekopgave. Die haal je enkel als je op opa's wijze enkel rechtdoor 80 km/h rijdt in z'n 6, met de airco af
Ik vind de XC60 wel aardig, maar niet zo erg dat ik er m'n V70 voor zou willen laten staan. Ach, het is een kwestie van smaak, maar zitcomfort en ruimte vind ik toch erg belangrijk.
Van dat verbruik sta ik niet te kijken, ik zit ook een stuk hoger dan de fabriekopgave. Die haal je enkel als je op opa's wijze enkel rechtdoor 80 km/h rijdt in z'n 6, met de airco af

Ik vind de XC60 wel aardig, maar niet zo erg dat ik er m'n V70 voor zou willen laten staan. Ach, het is een kwestie van smaak, maar zitcomfort en ruimte vind ik toch erg belangrijk.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 3rd Gear member
Ik heb mijn XC60 2.4D GT nu bijna een jaar en ben er zeer tevreden over. Verbruik valt wel tegen t.o.v. mijn vorige V70 D5 (oud) GT. Verbruik is ong. 1 op 10, was 1 op 12/13.
De XC60 is van binnen vergelijkbaar met de vorige V70. Kan zijn dat de huidige V70 iets ruimer is van binnen, daar heb ik geen ervaring mee. Binnenruimte is en was voldoende. Ook de bagageruimte is gelijk aan de vorige V70. Ook dat was voor mij voldoende.
Belangrijkste redenen om de XC60 te kiezen waren voor mij:
- hoge instap. Dat is echt heel plezierig. Had vorige week een S60 mee i.v.m. 30.000 km beurt. Ik had het idee om op de grond te zitten.
- hoge zit. Uitzicht op de weg is plezieriger dan in een lagere auto.
- uitstraling/mooie auto. In het zwart, aluminium daklijsten, side bars en plaat achterop (niet voor!!) is ie erg mooi.
XC70 is ook hoger dan een V70. Ik heb nooit in een XC70 gereden en kan daar dus weinig over zeggen.
De XC60 is van binnen vergelijkbaar met de vorige V70. Kan zijn dat de huidige V70 iets ruimer is van binnen, daar heb ik geen ervaring mee. Binnenruimte is en was voldoende. Ook de bagageruimte is gelijk aan de vorige V70. Ook dat was voor mij voldoende.
Belangrijkste redenen om de XC60 te kiezen waren voor mij:
- hoge instap. Dat is echt heel plezierig. Had vorige week een S60 mee i.v.m. 30.000 km beurt. Ik had het idee om op de grond te zitten.
- hoge zit. Uitzicht op de weg is plezieriger dan in een lagere auto.
- uitstraling/mooie auto. In het zwart, aluminium daklijsten, side bars en plaat achterop (niet voor!!) is ie erg mooi.
XC70 is ook hoger dan een V70. Ik heb nooit in een XC70 gereden en kan daar dus weinig over zeggen.
- EV70S
- 3rd Gear member
Ik heb ook al een dag een XC60 D5 gereden van de dealer en kan niet enthousiast raken over het interieur. Stoelen vielen me tov huidige MY2006 V70 met de sportievere stoelen tegen.
Later bij de dealer nog een eens XC60 en XC70 naast elkaar geprobeerd, de XC70 zit voor mij qua stoelen etc. echt lekkerder, voelt ook degelijker of een klasse groter aan.
Als je dan in een R-design stoel in de V70 gaat zitten wil je er niet meer uit...
Wellicht dat de XC60 R-design ook qua stoelen erop vooruit gaat, maar design van zowel stoelen, interieur (ook RTI etc.) is voor mij geen pré. Ik ken de argumenten voor toekomstig touchscreen etc. maar voor alsnog meer een V70/XC70 fan.
De buitenkant van de XC60 vind ik - voor het segment - wel heel mooi!
Later bij de dealer nog een eens XC60 en XC70 naast elkaar geprobeerd, de XC70 zit voor mij qua stoelen etc. echt lekkerder, voelt ook degelijker of een klasse groter aan.
Als je dan in een R-design stoel in de V70 gaat zitten wil je er niet meer uit...
Wellicht dat de XC60 R-design ook qua stoelen erop vooruit gaat, maar design van zowel stoelen, interieur (ook RTI etc.) is voor mij geen pré. Ik ken de argumenten voor toekomstig touchscreen etc. maar voor alsnog meer een V70/XC70 fan.
De buitenkant van de XC60 vind ik - voor het segment - wel heel mooi!
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
-
- 1st Gear member
Morgen ga ik een proefrit maken in een Q5. Al even in proefgezeten en wat me opvalt is de enorm lekkere zit in de sportstoelen die hier als optie in zaten. Je kunt hierbij de lengte van de stoelzitting instellen. Verder hadden die stoelen een combinatie van leer met alcantara. Ziet er mooi uit en is daardoor ook niet glad. Zou Volvo ook moeten bieden. Maar goed zoals de vorige schrijver als zegt ben ik ook benieuwd naar de R-uitvoering van de XC60. Wellicht daar volgende week meer over.
v70 2.4 140 pk edition II - 2003 - 235.000 km
- diesel01
- Geartronic member
Ik zou in ieder geval gaan voor beter zitcomfort, ook ik ben van mening dat de XC60 niet als een Volvo zit. De XC70 zit wel als een Volvo bovendien vind ik die meer uitstraling/klasse hebben. Ook de Q5 is een hele mooie auto succes gewenst met de "verschrikkelijke" keuze's. :-k :laughing6:.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Waar ik trouwens ook op zou letten is de lengte van de maximale bagage. In de practijk blijken heel wat dozen/ledikanten o.i.d. tussen de 1.80 en 2.00 te liggen.
Oftewel: wat is de laadruimtelengte met ingeklapte achterbank?
Oftewel: wat is de laadruimtelengte met ingeklapte achterbank?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Goed zitten is verschrikkelijk belangrijk in mijn ogen. Maar een Q5 is een ander soort auto dat een XC60. Ik heb het idee dat de doelgroep anders is.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
Bedankt voor jullie reacties!
Inmiddels het proefritje in de q5 achter de rug. Wat me opvalt zijn een aantal zaken:
- de q5 is enorm straf afgeveerd. Er zaten 19" velgen op, wat natuurlijk het zaakje ook stugger maakt. Komende uit een v70 is dit een wereld van verschil en mij eigenlijk iets te straf. De xc60 scoorde wat dat betreft beter.
- ik heb gereden in een 2 liter benzine automaat. Deze kan de gang er aardig in houden, maar jaagt de motor behoorlijk op toeren. De motor lijkt te licht voor de auto. Overigens zou mijn voorkeur uitgaan naar de 2 liter diesel automaat, maar van deze stond geen testauto. Mocht ik besluiten voor audi te gaan, dan zal ik daar nog een keer in rijden. De xc60 drive waarin ik heb gereden kon qua motor de auto beter aan. Veel meer kracht en versnelling dan in de audi. Mijn voorkeur zou uitgaan naar automaat, onder meer omdat dit plezieriger is met file rijden. Bij volvo betekent een automaat dat je automatisch geen groen label meer hebt, wat voor mij wel een belangrijk punt is. De automaat van audi heeft wel een groen label (c).
- van binnen is de auto erg fraai afgewerkt en de zit is erg fijn, eigelijk zoals verwacht.
- van buiten vind ik de auto minder fraai dan de xc60, iets anoniemer. Volvo smoelt veel meer.
Komende week zal vermoedelijk de 'kogel wel door de kerk gaan', maar het wordt nog een lastige afweging. Waar ik wat meer over te weten hoop te komen is de r-design. Hierin zouden sportstoelen komen, waar ik eigenlijk een beetje mijn hoop op heb gevestigd.
Ik houd jullie op de hoogte.
Inmiddels het proefritje in de q5 achter de rug. Wat me opvalt zijn een aantal zaken:
- de q5 is enorm straf afgeveerd. Er zaten 19" velgen op, wat natuurlijk het zaakje ook stugger maakt. Komende uit een v70 is dit een wereld van verschil en mij eigenlijk iets te straf. De xc60 scoorde wat dat betreft beter.
- ik heb gereden in een 2 liter benzine automaat. Deze kan de gang er aardig in houden, maar jaagt de motor behoorlijk op toeren. De motor lijkt te licht voor de auto. Overigens zou mijn voorkeur uitgaan naar de 2 liter diesel automaat, maar van deze stond geen testauto. Mocht ik besluiten voor audi te gaan, dan zal ik daar nog een keer in rijden. De xc60 drive waarin ik heb gereden kon qua motor de auto beter aan. Veel meer kracht en versnelling dan in de audi. Mijn voorkeur zou uitgaan naar automaat, onder meer omdat dit plezieriger is met file rijden. Bij volvo betekent een automaat dat je automatisch geen groen label meer hebt, wat voor mij wel een belangrijk punt is. De automaat van audi heeft wel een groen label (c).
- van binnen is de auto erg fraai afgewerkt en de zit is erg fijn, eigelijk zoals verwacht.
- van buiten vind ik de auto minder fraai dan de xc60, iets anoniemer. Volvo smoelt veel meer.
Komende week zal vermoedelijk de 'kogel wel door de kerk gaan', maar het wordt nog een lastige afweging. Waar ik wat meer over te weten hoop te komen is de r-design. Hierin zouden sportstoelen komen, waar ik eigenlijk een beetje mijn hoop op heb gevestigd.
Ik houd jullie op de hoogte.
-
- Starter
Richard,
Ik heb zelf lang getwijfeld tussen de Q5 en de XC60 drivE.
Reden dat ik uiteindelijk toch voor de Volvo heb gekozen is zijn goedkopere aanschafprijs. Met de opties die ik er bij heb genomen kwam ik qua fiscale prijs (en leasebedrag) op hetzelfde uit als de Q5 standaard.
Nu heb ik leer, navi, 19 inch, panoramadak en treeplanken, R-design stuur, kleur zwart. De stoelen vind ik veel beter dan de standaard audi seats(maar ik ben geen volvo gewend dus ben al snel blij).
Daarnaast vind ik hem, zeker in deze uitvoering, mooier/sportiever ogen dan de Q5.
De Q5 vindt ik toch net wat meer wannebe Q7, dus vrouwenauto, Net als de X3 vs X5, terwijl ik dat niet vind van de XC60 vs XC70. De XC60 is echt vernieuwend en juist niet een kleine XC90 dus meer een blikvanger dan de audi.
Ach, blijft lastig...Ik krijg hem overigens a.s. woensdag, ik zal wat foto's en mijn eerste rijervaringen plaatsen
Ik heb zelf lang getwijfeld tussen de Q5 en de XC60 drivE.
Reden dat ik uiteindelijk toch voor de Volvo heb gekozen is zijn goedkopere aanschafprijs. Met de opties die ik er bij heb genomen kwam ik qua fiscale prijs (en leasebedrag) op hetzelfde uit als de Q5 standaard.
Nu heb ik leer, navi, 19 inch, panoramadak en treeplanken, R-design stuur, kleur zwart. De stoelen vind ik veel beter dan de standaard audi seats(maar ik ben geen volvo gewend dus ben al snel blij).
Daarnaast vind ik hem, zeker in deze uitvoering, mooier/sportiever ogen dan de Q5.
De Q5 vindt ik toch net wat meer wannebe Q7, dus vrouwenauto, Net als de X3 vs X5, terwijl ik dat niet vind van de XC60 vs XC70. De XC60 is echt vernieuwend en juist niet een kleine XC90 dus meer een blikvanger dan de audi.
Ach, blijft lastig...Ik krijg hem overigens a.s. woensdag, ik zal wat foto's en mijn eerste rijervaringen plaatsen
-
- 1st Gear member
Beste Hoeishet,
Wanneer ik beide auto's qua prijs naast ekaar zet zie ik wel een verschil, maar dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de audi AWD en automaat heeft. Zet ik de volvo ook op deze opties, dan scheelt het niet veel. Gek genoeg hebben ze dan beide een nagenoeg gelijke co2 uitstoot, maar heeft de ene een c en de ander een d label (volvo).
Ik ben benieuwd naar de auto en ook de kleur die je hebt uitgezocht. Het R-design stuur, gaat dat icm een 'drive' uitvoering. Dat stuur waarmee ik proef heb gereden (met alu) was met iets te gladjes. Hoe heb jij de middenconsole ingevuld? Met name het light oak vind ik wel erg mooi.
Wanneer ik beide auto's qua prijs naast ekaar zet zie ik wel een verschil, maar dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de audi AWD en automaat heeft. Zet ik de volvo ook op deze opties, dan scheelt het niet veel. Gek genoeg hebben ze dan beide een nagenoeg gelijke co2 uitstoot, maar heeft de ene een c en de ander een d label (volvo).
Ik ben benieuwd naar de auto en ook de kleur die je hebt uitgezocht. Het R-design stuur, gaat dat icm een 'drive' uitvoering. Dat stuur waarmee ik proef heb gereden (met alu) was met iets te gladjes. Hoe heb jij de middenconsole ingevuld? Met name het light oak vind ik wel erg mooi.
- skerkmeester
- 2nd Gear member
hoeishet, welke kleur r-design stuur heb je genomen? Beige? Post effe foto's hiervan zodra je hem hebt.
XC60 Summum MY10 - D5 205pk - GT AWD
- Paul
- Geartronic member
Automaat en C label, misschien even wachten op de XC60 2.0T met Powershift?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
en die heeft een hogere CO2 uitstoot dan de 2.4D, als die 2.0T niet substantieel goedkoper is dan en 2.4D (en dat is hij niet) is er geen reden om geen 2.4D te nemen, die labeling is grappig maar zegt natuurlijk niet over uitstootPaul schreef:Automaat en C label, misschien even wachten op de XC60 2.0T met Powershift?
-
- 1st Gear member
Heb ik wel aan zitten denken. Ik rijdt alleen 35.000 km/jaar. Ze zouden eigenlijk de powershift aan de huidige 5 cylinder dieslel moeten koppelen.
-
- Starter
Reden van de 2.4 DrivE is dat ik diesel moest rijden en het max. leasebedrag niet wilde overschrijden. 175 PK en een B-label sprak me ook wel aan, er zijn mogelijkheden voor tuning van deze motor, hoor ik woensdag meer over. Maar na aantal jaar Golf GTI ben ik nu wel toe aan wat meer comfort en minder snelheid. Handgeschakeld kan ik mee leven.
Bij de dealer stond ook een V70 R-design en ik was helemaal weg van dat stuur. In mijn onderhandeling heb ik dat stuur, een skid plate en een dikkere uitlaat kado gekregen als ik voor deze dealer zou kiezen. Dat heb ik gedaan. Heb er geen foto van maar deze volgt zsm.
Heb 2 kids en daarom voor zwart leer/interieur gekozen. Vond beige toch wat besmettelijk (wel mooi hoor!) Ik denk dat ik de enige XC60 ben zonder chromen randje langs de zijkant omdat ik de base uitvoering heb. Zelf vind ik dat de zwarte rand de sportiviteit van de auto ten goede komt maar dat is smaak. De levertijd was overigens (maar) 7 weken!
Bij de dealer stond ook een V70 R-design en ik was helemaal weg van dat stuur. In mijn onderhandeling heb ik dat stuur, een skid plate en een dikkere uitlaat kado gekregen als ik voor deze dealer zou kiezen. Dat heb ik gedaan. Heb er geen foto van maar deze volgt zsm.
Heb 2 kids en daarom voor zwart leer/interieur gekozen. Vond beige toch wat besmettelijk (wel mooi hoor!) Ik denk dat ik de enige XC60 ben zonder chromen randje langs de zijkant omdat ik de base uitvoering heb. Zelf vind ik dat de zwarte rand de sportiviteit van de auto ten goede komt maar dat is smaak. De levertijd was overigens (maar) 7 weken!
-
- 1st Gear member
Als ik alle discussies op dit forum zo volg, dan zou ik de auto niet laten chiptunen.
Voor mijzelf zou het niet hoeven omdat ik vind dat er al genoeg trekkracht in de auto zit. Bij het proefritje dat wij hadden ging de auto als 'de brandweer'. zeer van onder de indruk. Maar goed, ik had hiervoor een v70 140 pk en jij een golf gti, dus ons gezichtspunt is een compleet andere. Alhoewel, hoeveel nm had de golf? De drive zit toch op 400 nm.
Heb jij een idee waar ik een voorbeeld van het r-design stuur kan zien?
Voor mijzelf zou het niet hoeven omdat ik vind dat er al genoeg trekkracht in de auto zit. Bij het proefritje dat wij hadden ging de auto als 'de brandweer'. zeer van onder de indruk. Maar goed, ik had hiervoor een v70 140 pk en jij een golf gti, dus ons gezichtspunt is een compleet andere. Alhoewel, hoeveel nm had de golf? De drive zit toch op 400 nm.
Heb jij een idee waar ik een voorbeeld van het r-design stuur kan zien?
-
- Starter
-
- Starter
-
- 1st Gear member
Zien er beide strak uit, dank voor het plaatsen!