Rijd niet meer op LPG

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne 164
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2009 - 16:15
Locatie: Achterhoek

Hallo

Ik heb sinds kort een probleem met rijden op LPG
Het is al eens eerder voorgevallen maar toen ging het vanzelf weer over.
Het probleem is dat bij hogere touren het gas weg valt, en rijden er met hotten en stoten gaat.
eerder was het dat als ik even op benzine rijd dat het later weer over is op LPG. Maar nu doet hij het altijd, koud of warm. Ik heb niet zo veel verstand van LPG installaties maar ik dacht misschien aan een defecte condensator.
Het was al eens eerder voorgekomen in de winter, maar toen werd mij verteld dat het waarschijnlijk kwam doordat de LPG meteen weer bevroor in de inlaat. dat was later ook zo weer over.

Heeft iemand hier verstand van en tips over dan hoor ik het graag!.

gr Anne (Volvo 164)
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Welkom hier anne,

Ik ben zeker niet de LPG expert maar die meld zich ongetwijfeld wel
wel had ik dit een paar jaar geleden met een 240 op LPG
Het kunnen de volgende dingen zijn:

Verdamper heeft het begeven.
Gastankklep gaat niet open.
Magneetklep op de verdamper gaat niet open.
Gascomputer.
(Zwevende) "zekering" doorgebrand

Ik zou met de zekering beginnen
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Basisonderhoud van de LPG verdamper: smurrie aftappen. Onderaan zit een bout (groot of klein, verschilt per type), draai die eruit en er komt een stroperige, naar zwavel stinkende drab uit.
imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

Grijze144 schreef:Basisonderhoud van de LPG verdamper: smurrie aftappen. Onderaan zit een bout (groot of klein, verschilt per type), draai die eruit en er komt een stroperige, naar zwavel stinkende drab uit.
Is dat iets wat regelmatig moet gebeuren?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Nog meer info over onder andere sludge: http://www.mulano.nl/vraagbaakmulano/L/plaats-lpg.htm,

Hoogstwaarschijnlijk een van deze dingen : Zekering gasinstallatie, een gasafsluiter of je verdamper :P.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

zou eerst het Co is laten controleren,misschien is het mengsel te arm,waardoor hij op hoge toeren tekort komt,alvorens eerst allerlei onderdelen te gaan vervangen.

Zekering kan niet,hij loopt dan helemaal niet op LPG.
Gasafsluiter kan ook niet,dan loopt hij ook niet op LPG.
En de verdamper zou kunnen,maar laat eerst de uitstoot meten alvorens deze te vervangen!
Gebruikersavatar
Anne 164
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2009 - 16:15
Locatie: Achterhoek

Hallo,

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Ik ben even het een en ander na gegaan.
De klep in de tank hoor ik open gaan als ik lpg inschakel.
Als lpg ingeschakeld word hoor ik in de verdamper ook een tik. Dat zal ook zo horen denk ik.
Maar wat ik nooit eerder gehord heb (omdat ik nooit onder de motorkap hang als iemand lpg inschakeld) is dat als het ingeschakeld word, ik een tik hoor van de klep. Maar ook een paar seconden gas hoor stromen.
Het klinkt alsof er gewoon gas ontsnapt en het ruikt er dan ook naar.
Of is dat het geluid van een vol stromende verdamper, wat die dan waarschijnlijk altijd doet?.
De zekering is inderdaad nog heel.
Ik zal kijken of ik binnenkort ergens co kan laten meten.
Zit er dan een soort lambda sensor in de uitlaat die dat zou meten, en daar de toevoer op aan past?.
Dan zou een eventuele sensor ook stuk kunnen zijn?.
En kan dat zo ineens in treden, en niet geleidelijk aan?

Het is trouwens niet orgineel een PLG auto, het is in 2000 ingebouwd.
Misschien geeft dat extra mogelijkheden of optie`s.

vr gr Anne
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Maar wat ik nooit eerder gehord heb (omdat ik nooit onder de motorkap hang als iemand lpg inschakeld) is dat als het ingeschakeld word, ik een tik hoor van de klep. Maar ook een paar seconden gas hoor stromen.
Het klinkt alsof er gewoon gas ontsnapt en het ruikt er dan ook naar.


Dat hoort zo.
Maar het hoort bij het aanzetten van het contact niet naar gas te stinken.
Als dat wel zo is dan vermoed ik dat je verdamper lek is (membraam?) of een lekkage langs een nippel. Dat laatste kun je checken door wat zeepsop in een plantensproeier te doen en op de leidingaansluitingen bij de verdamper en gasafsluiter te spuiten. Dan kijken of er zeepbelletjes ontstaan.
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Wat ook nog kan is dat je te weinig koelvloeistof in je systeem hebt waardoor de verdamper bevriest / te koud wordt
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Rijdt gewoon even langs een gasboer, kost je hooguit een paar tientjes. Het zou trouwens ook kunnen dat je ontsteking kuren vertoond. Om LPG te ontsteken heb je een kwalitatief betere vonk nodig dan benzine, dus misschien is je onsteking niet helemaal fris meer.
Gebruikersavatar
Anne 164
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2009 - 16:15
Locatie: Achterhoek

Ik heb geprobeerd met water en zeep, maar ik zie nergens iets ontstaan.
Ook heb ik gezocht naar een aftap boutje oid, maar die heb ik niet zien zitten.
Zit die er bij alle verdelers aan?.
Het koelvloeistof is goed op peil.

Nu zijn we gister een eind wezen rijden, ook op de snelweg.
Ik heb hem op de snelweg eens overgezet op lpg om te kijken wat er gebeurde. En tot mijn verbazing deed hij het ineens weer gewoon.
later gestopt en op provinciale wegen gereden en hij bleeft goed rijden.
Alleen niet de hele dag. Want later wou hij ineens weer niet stationait blijven draaien. En met optrekken hield hij ineens weer in net zoals eerder omschreven.
Toen op benzine weer opgetrokken tot 80a 90 kmh en weer op lpg gezet.
Toen was het weer goed. Tot dat ik weer een poosje te langzaam had gereden. Weer op benzine opgetrokken en overgezet.
We zijn daarna een uur over de snelweg gegaan (op lpg 110/120kmh), waarna hij een half uur op langzamere wegen ook weer gewoon op lpg bleef rijden.
Heel vreemd allemaal, maar misschien ook wel logisch voor iemand die weet wat er aan de hand is.

hopelijk kan iemand hier wat mee.

vr gr Anne
145 in red
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 26.06.2007 - 14:34
Locatie: Tilburg

Hallo Anne,

ik heb een 145 met een B23F met een 3-bak automaat + overdrive en heb
zo ongeveer hetzelfde probleem.
Als de motor goed op temperatuur is, na een ritje snelweg, en laat de gas los
om af te remmen, houd hij er mee op. (alsof hij geen brandstof meer krijgt).
Ik zet hem langs de kant, zet hem op benzine en hij loopt weer prima.
Na een stukje rijden zet ik hem weer op LPG en niets aan de hand.

Ik heb er al eens aan gedacht dat hij te heet wordt, waardoor de instroom van LPG niet goed is. Een soort van vapour-lock eigenlijk.

Misschien toch maar naar de gasboer zoals iemand opperde.

Groet, H.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

145 in red schreef:Hallo Anne,

ik heb een 145 met een B23F met een 3-bak automaat + overdrive en heb
zo ongeveer hetzelfde probleem.
Als de motor goed op temperatuur is, na een ritje snelweg, en laat de gas los
om af te remmen, houd hij er mee op. (alsof hij geen brandstof meer krijgt).
Ik zet hem langs de kant, zet hem op benzine en hij loopt weer prima.
Na een stukje rijden zet ik hem weer op LPG en niets aan de hand.

Ik heb er al eens aan gedacht dat hij te heet wordt, waardoor de instroom van LPG niet goed is. Een soort van vapour-lock eigenlijk.

Misschien toch maar naar de gasboer zoals iemand opperde.

Groet, H.
Ik vermoed dat in jouw geval het gasmengsel "uitwaait".
Zit de originele luchtfilterbuis er nog aan? Als ie recht van voren aanzuigt zou je er een buisje aan moeten maken met een bocht die naar beneden wijst.
Gebruikersavatar
Anne 164
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2009 - 16:15
Locatie: Achterhoek

ik weet niet of het orgineel is, maar de inlaat buis loopt wel naar voren.
Maar gaat via een buis naar achter de koplamp.
Halverwege zit een klep met een open gat aan de zijkant.
Moet daar niet een buis aan zitten richting het uitlaatspruitstuk?.
Ik vermoed nu dat het misschien met het koel/verwarm water te maken heeft.
Omdat ik deze week eens stil ben gaan staan, en onder de kap gekeken.
Ik zag dat de verdamper helemaal wit was van het ijs dat er op zat.
En de water slang er naar toe (de bovenste) lang niet zo heet was als die van uit de radiateur.
Ik dacht eerst aan de waterpomp, maar dan zou hij ook aan de kook raken lijkt mij.
Kan er misschien een klep in de verdamper niet open gaan voor het water??.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Je verdamper zit parallel aan de kachel, heet water (dat is wat je nodig hebt) komt van achter uit de cilinderkop en als het goed is zit daar een afsplitsing in ri. de verdamper. Op de verdamper staat als het goed is ook welke ingang voor warm water is, kijk eens na.
Er zit geen klep voor heet/koud water in de verdamper.

Haal gerust alle luchtinlaatslangen eraf, alleen een luchtfilterhuis is voldoende. Is het trouwens een B30 met dubbele carb?
Geen enkele 164 is origineel een LPG auto, inbouw is altijd achteraf gedaan door al dan niet vakkundige mensen.
Gebruikersavatar
Anne 164
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2009 - 16:15
Locatie: Achterhoek

Ik heb een b30 blok er in liggen.
Heb niet oop de verdamper iets zien staan wat in of uitgang zou zijn.
Er komt inderdaad een slang vanaf de achterkant van het blok, vanaf een T-stuk naar de verdamper.
Het valt me ook op dat de verdamper niet zo heel heet word als ik op benzine rijd.
Hij moet toch zo`n 90graden worden?.
ik kan m`n hand er goed op houden.
Ik hoorde vanmorgen ook zachtjes van achter het dashboard water stromen.
Waarschijnlijk door de kachel.
Kan er misschien lucht in het systeem zitten waardoor het niet goed meer circuleert? en de verdamper te koud word.

ps. Hoe kun je controleren of de water pomp nog wel goed is?.
Gebruikersavatar
Anne 164
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2009 - 16:15
Locatie: Achterhoek

Met 2 carb.
Was ik nog vergeten te vermelden.
145 in red
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 26.06.2007 - 14:34
Locatie: Tilburg

Hallo, mijn 145 loopt weer prima op gas en benzine.

De thermostaat ging te laat open waardoor er geen warm water bij de verdamper kwam.
Thermostaat eruit en een gaatje erbij geboord, terug geplaatst, beetje koelvloeistof erbij en probleem opgelost.

Ik heb geen idee of het bij een B30 ook zal lukken.

Groet, H.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”