Kleppen stellen ja of nee ??

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Jawel, maar Ramon heeft het over de nieuwere 5 cylinders.
De motoren ( B230 etc) is een vier cylinder, waarbij eea makkelijk gaat.
Afhankelijk van je stelplaatjes, is het iets van € 100 - 200.
Als je een voelermaatje hebt, is het ook zo makkelijk om het zelf te doen:

Alleen je kleppendeksel hoeft eraf, neem wel een nieuwe kleppendekselpakking.
Meet mbv een voelermaatje de ruimte tussen de stoter en de nok, en noteer die: Bijv 0.4 mm.
Haal het plaatje ertussen uit, en kijk of meet de dikte: bijv 1.2 mm
Moet dan de klepspeling 0.2 zijn, moet er een nieuw plaatje tussen van 1.4 mm. Eventueel kan je dit plaatje van 1.2 mm weer bij een andere klep gebruiken, bewaar hem iig voor de volgende stelbeurt.
Zo loop je alle 8 kleppen af, dit heb ik ongeveer om de 40000 km gedaan, en ging goed. Volvo verkoopt geen "oversized" plaatjes, maar hier en daar bij een specialist zijn nog iets dikkere plaatjes verkrijgbaar, (ik heb een keer 2 dunne plaatjes gebruikt, maar is niet aan te raden) anders moet je al gauw een andere kop, omdat ze uitgesteld zijn. Zo deed ik ruim 450 k met dezelfe kop, een B230F en een B230FT motor, de laatste ruim 750000 km mee gereden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Aan de reacties te zien, weten sommigen echt niet waar ze over praten!
Het kleppen stellen van de vier en 5 cilinder motoren van na 2000,is een hele ingreep.
De cilinderkop wordt daarbij gedeeld,de nokkenassen moeten worden verwijderd enz enz.
Al met al voor iemand die er ervaring mee heeft is het 6 uur werk.
Ik ken dealers die een er dikke dag mee bezig zijn.
Dus verdiep je eerst in deze materie alvorens er antwoord op te geven.
Zo blijkt hier eens te meer dat er vaak maar wat geroepen wordt,zonder zich er eerst in te verdiepen!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De topicstarter had het over een 940, uit 1992.
Deze hebben een viercylinder, en nooit een vijfcylinder gehad. B230..... en nog wat. Hooguit de diesel had een zescylinder, maar was stellen ook op dezelfde manier!
Dan is kleppen stellen een koud kunstje op een B230 motor.

Voor de vijfcylinder is veel meer aandacht, tijd (lees geld) nodig, maar dat is hier niet van toepassing.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Tsja, lezen dus voordat je boos wordt op anderen?
En dan nog een vraagje omdat ik geen verstand heb van de voorwielaandrijvers: hebben die "moderne" Volvomotoren dan nog steeds geen hydraulische klepbediening?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de reactie van Arjan gaat wel degelijk over een vijfcilinder!
Ik kan wel lezen..
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik voor mijn 940, B230F blok, inderdaad ouderwets 2 kleppen per cilinder, ongeveer 180 euro heb betaald bij de dealer. Dat was wel inclusief een aapeekaatje. En verder, tja het zal wel wat kosten bij complexere motoren, uurtarief is nu eenmaal de grootste onkostenpost. Daarom heb ik ook nog steeds plezier van mijn 940, het meeste is zelf wel te doen en zeker met een beetje hulpl vanuit de leden van dit forum.


Groeten, Eric :wrestler4:
Gebruikersavatar
ArjanV
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 19.03.2008 - 21:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Al met al voor iemand die er ervaring mee heeft is het 6 uur werk.
Ik ken dealers die een er dikke dag mee bezig zijn.
Goed, 6 uur werk dus, en van een Volvo dealer mag je toch verwachten dat ze dat klusje dan ook in 6 uur klaren, zo niet vind ik het schandalig dat zo'n dealer de klant laat boeten voor zijn onkunde.
Ik vind dat een dealer dit soort dingen moet weten, weten ze het niet dan kunnen ze het leren maar dan niet over de rug van de klant.

En buiten dat vind ik 800 tot 1000 euro nog steeds veel teveel geld voor 6 uur werk en een paar plaatje (of is dat bij die modernere 5cil ook anders).

Wat mij betreft weer ontopic :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als je weet hoeveel werk het is en welk bedrag er aan onderdelen ingaat?Verdiep je daar is in,er is veel over geschreven hier.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ramon&Ramon schreef: Ik kan wel lezen..
Dat zou ik maar eens gaan doen dan.

Kleppenstellen voor een B2x0 blok, kost feitelijk een nieuwe pakking van net geen 2 tientjes en de plaatjes, die normaal ergens rond de 2 euro per stuk kosten, waar je dus maximaal een 16 euro aan kwijt bent, want je hebt er maar 8.
Het is een uurtje werk.
Op marktplaats staat een advertentie van iemand die dat voor 175 euro doet, geloof ik.
Persoonlijk kan ik je van harte aanraden zelf te leren stellen.
Het is echt een eitje, stuur maar een bericht voor een datum.
De meeste koppen gaan toch wel met een ton of drie door de door de dealer gehanteerde norm heen en ze zullen dan revisie aanraden.
Feitelijk kun je er nog een ton rijden, maar dan zul je je stelplaatjes, die dunner moeten zijn dan je bij de dealer kan krijgen, elders moeten kopen. Mijn cilinderkop is met 310000 kms gereviseerd, en heeft inmiddels geharde zittingen. Laatste stelbeurt is inmiddels 40000 kilometer geleden. Dat is (veel) te veel, maar een tussentijdse meting wees niet echt een verontrustende slijtage aan.
Advies is meen ik inderdaad 15000 bij de LPi installaties in de B2x0 motoren, persoonlijk vind ik twee keer per jaar zat, dat is eens per 21000 kilometer in mijn geval en als ik ze dan stel, is er nauwelijks wat te beleven.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef: Ik kan wel lezen..

de topicstarter had het over een 940 uit 1992.
Waarom je dan over een vijfcylinder begint, is mij totaal onduidelijk, en is alleen maar verwarrend.

Kleppenstellen bij een B230 motor is appeltje-eitje, en hoeft inderdaad maar iets van max € 50 te kosten als je het zelf doet......is een uurtje werk. (max 2 uurtjes als je het voor de eerste keer doet).
En om de 30-40 k is goed genoeg.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

nou dan moet ik het ook maar eens doen dan
Ben
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Appeltje eitje,tja,voor iemand met ervaring wel natuurlijk,maar voor iemand die nog geen bel op een fiets kan zetten is het toch andere koek!
Je moet dus echt weten waar je mee bezig bent!
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ramon&Ramon schreef:Appeltje eitje,tja,voor iemand met ervaring wel natuurlijk,
Precies.
Fietsen is ook een appeltje eitje, maar je zal zelf ook ooit zijwieltjes gehad hebben, niet?

Op het vervangen van remschijven na, is dit toch wel in de categorie 1 of 2 sterren, van de 5.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

vervang jij je remschijven bij het kleppenstellen? Pakking vervangen is grondig genoeg hoor.
Ben
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

tsjee,....wat lezen sommige mensen toch slecht.....
Dat staat er tochniet?

Op het vervangen van remschijven na, is dit toch wel in de categorie 1 of 2 sterren, van de 5

Waarmee ik bedoel, dat het vervangen van remschijven naar mijn idee supersimpel klusje is (bij een 940 uit 1996, voor daar weer discussie over komt) en dat het kleppen stellen qua simpelheid, op de tweede plek staat, zeg maar.
Dat je wel moet weten hoe, is evident, maar dat is met alles, niet?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Ik denk dat het onderwerp een beetje aan het vervagen is, volgens mij is de vraagsteller niet gebaat bij deze discussie!

Het gaat nu al over remschijven.

Groeten, Eric :study: :study:
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik geef het op, succes ermee.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik had het al opgegeven:)
robbbie
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26.02.2008 - 18:46

Klepspeling is gecontroleerd en was ok. Er waren 2 stekkerverbindingen sterk geoxideerd. Die van de nokkenasversteller en die van t gasklephuis.
ff afwachten of t nu beter gaat.
Gr Rob
robbbie
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26.02.2008 - 18:46

Paar dagen goed gelopen.
Nu weer goed, dan weer minder. Ook stationnair gaat dan op en neer. Ook na lange rit weer eens knipperende lamp v vialle gasinstallatie gehad. ff opnieuw starten om te resetten. Ik denk toch lmm en of toch gasinstallatie.
Rob
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”