stottert bij het optrekken

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
JTB
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 20.08.2006 - 09:50
Locatie: Nuth

Sinds enige tijd heeft mij S40 rare kuren. Bij het optrekken (direct bij het wegrijden) stottert de motor. Echter niet altijd. Daarnaast stottert hij regelmatig als ik onder de 2000 toeren vol gas geef. De auto is van '97 en heeft 202.000 gelopen. De auto heeft dit niet eerder gedaan. Vorig jaar rond deze tijd zijn de bougies vervangen.
Volvo S40 1.8 16V 1997
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Vorig jaar rond deze tijd zijn de bougies vervangen
Ik hoop dat er in de tussentijd nog wel meer is nagekeken cq vervangen met de beurten.
De klacht is vrij algemeen, komt er zwarte rook uit je uitlaat als je een dot gas geeft of niet?
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
JTB
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 20.08.2006 - 09:50
Locatie: Nuth

uiteraard heeft de auto de normale onderhoudsbeurten gehad. Er komt geen zwarte rook uit de uitlaat.
Volvo S40 1.8 16V 1997
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

gelukkig geen versleten zuigerveren dus! Ik ga even de opties na en meld me weer
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
JTB
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 20.08.2006 - 09:50
Locatie: Nuth

heel graag, alvast bedankt!
Volvo S40 1.8 16V 1997
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Het kunnen een aantal zaken zijn maar ik ga ervan uit dat ie hetzelfde probleem heeft als ik toendertijd had. De bobine van dit type waren niet al te sterk en dit was bij mij de boosdoener in combinatie van twee bogies die te los waren ingedraaid. Misschien zijn er andere forumleden die soortgelijke klachten hebben gehad? graag jullie input
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bougies,bougiekabels zijn meestal de boosdoener.
Ook al zou je versleten zuigerveren hebben,iets wat bij een Volvo haast niet voorkomt,moet hij wel goed lopen verder,heeft niets met inhouden enz enz te maken!
Gebruikersavatar
JTB
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 20.08.2006 - 09:50
Locatie: Nuth

mij is verteld dat dit type motor geen bobine heeft? Waar zou ik hem anders kunnen vinden. Zal sowieso de bougies eens natrekken. Bedankt!
Volvo S40 1.8 16V 1997
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Hij heeft een bobine,net als iedere Volvo die heeft..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Volg de bougiekabels,dan kom je vanzelf de bobine tegen:)
Gebruikersavatar
JTB
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 20.08.2006 - 09:50
Locatie: Nuth

Gisteren e.e.a. even nagekeken. Er was een bougiekabel slecht, die is vervangen. Nu stotterd hij niet meer bij het wegrijden. Toch loopt hij nog niet helemaal lekker. Hoe kan ik controleren of de bobines nog goed zijn? Ik heb er 2 gevonden.
Volvo S40 1.8 16V 1997
Gebruikersavatar
Volvov40 rijder
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 27.04.2009 - 21:23
Locatie: dokkum

ik zit hier ook met een vergelijkend probleem en weet niet wat het is. :/
smorgens met de koude start loopt mijn v40 op 3 poten. na ong een minuutje begint ie normaal te lopen en is er niks meer aan de hand alleen als ik naar de 80 wil in zn 5 dan begint de auto te stotteren/ inhouden.ik heb de lambda vervongen bougies en kabels vervongen en 1 bobine en nog steeds heeft de auto zijn kwaaltje nog. nou zit ik te denken om nog de andere bobine te vervangen maar omdat de auto op 3 poten loopt en niet op 2 neem ik aan dat dit ook geen effect zal hebben. mischien dat 1 van jullie een oplossing heeft?
Volvo V40 1.8i 16v G3 1996
Gebruikersavatar
Volvov40 rijder
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 27.04.2009 - 21:23
Locatie: dokkum

iemand die al meer weet wat het probleem kan zijn?
Volvo V40 1.8i 16v G3 1996
V44
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.09.2009 - 20:11
Locatie: Heist-op-den-Berg

Mijn V40 heeft ook last van het stotteren. Vooral bij een koude start. Mij hebben ze wijsgemaakt dat het bij mij ligt bij de mazoutpomp. Deze zou slecht functioneren bij een koude start.
En soms is het ook zo dat je het gevoel krijgt tijdens het rijden dat de wagen inhoudt.
Citroën ZX Tentation 1.9 sport edition
Volvo V40 1.9TD 1997 +/- 240 000 km
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Bij de 2.0T van 2004 staat de volgende bulletin:

"Long crank on start could be caused by exhaust gasses remaining the intake manifold from the previous engine shut down. Installing a vent valve will allow the intake manifold to purge the gasses into the exhaust system. Follow the installation instuctions below if this condition is experienced."

Code: Selecteer alles

Affected vehicle
Model                    Chassis No.
S40/V40 2001-       600 000 –


Material
Description             Quantity           P/N
Kit                         1                    30662287
Cable tie                4                    983750
Gebruikersavatar
Volvov40 rijder
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 27.04.2009 - 21:23
Locatie: dokkum

bedankt voor de reacties maar wat is een mazoutpomp en waar kan ik die vinden? ben wel een beetje bekend in het autovak maar daar heb ik nog nooit van gehoord?
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Mazout = Belgisch voor diesel. Bij benzinewagens hangt de branstofpomp in de tank, ik neem aan dat dat bij een diesel niet anders is. Je vindt de toegang onder je achterbank.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

meet eerst even de compressie
gaetan
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 06.02.2009 - 22:19

ik heb net het zelfde probleem gehad met mijn v40 heb hem binnen gestoken bij de dealer en blijkbaar was er een boegie kapot en lucht en naftefilter verstop.
Nu rijdt gij weer perfect
volvo v40 1.8 1997
volvo v40 1.8 sports editie 2002
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Waarom vervang je niet gewoon alle kabels & bobines. Ik had hetzelfde, die rommel vervangen (en dat is bij de dealer echt niet duur), en ik had een compleet andere auto.

Oude bougies:

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe (zoals ze horen volgens Volvo):

Afbeelding

Afbeelding

Toen de bobines:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de bougiekabels (oude:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”