kwaliteit volvo navigatie systeem.

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
cabriorijder
3rd Gear member

Na ongeveer 40.000 km ervaring met het volvo navigatiesysteem, moet ik zeggen, dat het systeem niet voldoet aan mijn verwachtingen.

Zeker als ik daarbij nog in ogenschouw neem, dat het om een superduur speeltje gaat.

Het meeste stoort mij het feit, dat je vooral in Frankrijk, Italie, en Griekenland, ""kleinere wegen"""
bijvoorbeeld:
de D559 (zo klein ook weer niet) in Zuid Frankrijk langs de kust vanaf S.Tropez, geheel niet aangeeft en de cursor op het scherm in het luchtledige zweeft.

Ook storend vind ik de regelmatige vermeldingen van files en wegopbrekingen, die er helemaal niet zijn of geen hinder veroorzaken; ofwel opgelost zijn als ik er arriveer.

Het komt voor dat ie dan om een alternatieve route vraagt en het apparaat je vervolgens een rondje laat rijden en je weer op het uitgangspunt terug komt.
Amusant, ja dat wel, maar ook weer niet echt.

Natuurlijk soms doet ie me verbazen als het helemaal klopt wat ik opgegeven heb.
Daarintegen kiest ie ook route's die geheel onlogisch zijn.

Kortom het ziet er leuk uit, maar geen kwaliteit, zoals volvo voorstaat.
Gewoon een showding, dat wel werkt, vooral als je zelf de weg weet of een goede kaart erbij hebt en je het gebruikt in een ondersteunende functie.

Ik denk dat je met een Garmin (zumo) of Tom-Tom goedkoper en beter uit bent en deze ook meer mogelijkheden hebben als het Volvo navigatiesysteem.
Paul
Geartronic member

Over welke RTI hebben we het?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
cabriorijder
3rd Gear member

Ik ken de type's niet.
Zit origineel in volvo c70t5 summum van 2007.
Paul
Geartronic member

En met de DVD's van dat jaar of heb je de nieuwste versie?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

cabriorijder
3rd Gear member

Ik heb vorig jaar een setje nieuwe dvd's gekocht.
Mogelijk zijn ze weer achterhaald.
Maar ik praat over reeds lang bestaande wegen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

tmc berichten zijn nooit aan een RTI systeem te verwijten, die worden verstuurd en opgepikt door ieder systeem dat langs die route gaat
Volvo for life
volvo
3rd Gear member

Helaas moet ook ik constateren dat de RTI van Volvo een slecht product is voor een idioot hoge prijs. Maakt regelmatig fouten in het vinden van de weg, ondanks dat het een versie van dit jaar is (nieuwe auto januari). Ik heb het nu definitief opgegeven (2e Volvo). Volgende keer een goedkoop dingetje van 150 euro bij de Mediamarkt of zo...

En dan praat ik nog niet eens over die onmogelijke bediening ervan op de achterkant van mijn stuurwiel (S60). Ze zijn mesjogge daar in Zweden :D
Paul
Geartronic member

Dit laatste punt begrijp ik echt niet.

Je hebt deze bediening toch zo door? Daarna is het juist zo makkelijk en simpel!

Voor mij juist het voordeel:
- Mooi scherm
- TMC
- Bediening

En ja die routes af en toe ... ach mijn TommetjeTom die verteld me ook heel vaak een verkeerde weg.
Maar ik geef toe het is aan de prijs, maar kijk naar een professional pakket, daar zit het ongeveer gratis in. In een C70 Tourer ongeveer gratis...

Behalve voor mijn C30 was het absoluut niet gratis, dus tsja daarom zit het er bij mij niet in!

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Er zijn idd altijd wel mensen die liever hun handen van het stuur af halen om de rti te kunnen bedienen, eigenaardige lieden..
Je komt idd wel eens "bugje" tegen, die moet je alleen bij ander merken ook treffen daar de "kaartmaker" in veel gevallen dezelfde was
liquid_force
6th Gear member

@cabriorijder: de D559 staat wel in de RTI hoor ... heb je wel voldoende ingezoomed? op www.navteq.com /de leverancier van de kaarten/ kun je online alle details zien.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Toevallig heb ik daar bij St. Tropez redelijk wat KM's rondgetourd deze zomer, alle wegen (Ook de 559) prima te zien op de kaart hoor. Heb zelfs ouder systeem, kaarten van eind 2006 zaten in de auto toen....

Verder ben ik het niet met je eens, systeem is wmbt uiterst nauwkeurig, als het eenmaal loopt redelijk snel, en de bediening vind ik juist super!
(geen handen van het stuur, niet bij nadenken, gaat vanzelf...)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Battlecruiser
8th Gear member

Bediening TT versus RTI:
de touchscreenbediening van TT is snel als je stilstaat, maar tijdens de rit beweegt elke auto op en neer (dankzij die leuke slechte wegen in Europa) en dan moet je je uiterste best doen om de juiste knop aan te klikken op het scherm. De RTI heeft dit probleem niet.

Snelheid:
TT berekent sneller routes. Vooral an het begin van een nieuwe route is de TT ongeveer 10-15 seconden sneller, terwijl de RTI dan iets mompelt als: rijdt volgens de aangegeven route (terwijl die op dat moment nog berekend wordt).

Juistheid routes: Is bij TT wat beter dan bij RTI, maar scheelt niet veel. Zelfs wegen die al 4 jaar terug zijn aangelegd staan bv. 'vaak nóg niet in de allernieuwste kaartupdates van TT (ik heb een abonnement op elke 3 mnd een nieuwe kaart, dus...).

Kaartbeeld: ja daar is de TT altijd al sterker in geweest: vogelvluchtbeeld is duidelijker (de allernieuwste RTI schijnt dat ook te hebben) en de duidelijkheid van de wegen is bij TT ook beter (worden dikker aangegeven dan die dunne lijntjes op de RTI.
Maar: RTI heeft de geweldige mogelijkheid van 2 kaarten (met verschillende schalen) op één scherm. Bovendien kan je bij RTI zelf de schaal bepalen. Bij TT is dat slechts tijdelijk (en niet erg handig) mogelijk.

TMC: bij TT zijn de meeste TMC-meldingen loos; bij aankomst is er geen enkel probleem. Bij de RTI hoef je niets te dokken voor TMC en mijn ervaring is dat het bijna altijd klopt. Verder zie je bij RTI ook TMC-info op andere wegen dan de gekozen route, bij TT niet. Is handig als je snel alternatieve routes wilt beoordelen.

Favorieten: het opslaan ervan is bij RTI omslachtig. Maar: ze blijven tenminste altijd staan. Bij TT: favorieten sla je snel op, maar: bij een kaartupdate zijn ze allemaal weg!!! Een nog steeds onopgelost probleem in de software van TT. Heel erg dom, waardoor je uiteindelijk maar weinig moeite meer doet om telkens favorieten op te slaan.

Beeldscherm: RTI: groot maar minder helder (helderheid te verstellen met dashboardverlichtingsknop); TT zeer helder en scherp en op dag- en nachtstand in te stellen. Maar: TT-schermen zijn kleiner.

Ondersteuning: die is er bij RTI eigenlijk niet, afgezien van nieuwe kaartupdates kopen voor de hoofdprijs. TT: website en programma met vele mogelijkheden (waardoor ik bv. een mooi Volvologo als opstartscherm heb).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
cabriorijder
3rd Gear member

De bediening van het toestel is wel even wennen,
maar geeft geen problemen

Ik lees iets over inzomen.
Ik kan me voorstellen dat ik niet alle functie's en mogelijkheden van het toestel ken en onvoldoende heb ingezoomd waardoor kleinere wegen (zoals de d559 en ook veel paswegen) niet te zien zijn op het scherm.

Zoals ik al eerder schreef de cursor zwemt dan gewoon in het luchtledige.

Dat ik niet alle wegen die ik tegenkom en ook parrallel lopende wegen kan zien op het scherm vind ik het grootste manco.
Wel op de grote doorgaande route's geeft het scherm wat meer informatie hierover.

De verkeersmeldingen die niet juist zijn,
dat daar het apparaat niks aan kan doen kan ik me nog voorstellen.
Ik trek me daar ook niet veel meer van aan.

Ik lees ook een bezwaar over kaartupdaten voor de hoofdprijs.
Daar ben ik het mee eens.
Het dvd setje wat ik in september 2008 kocht, is geproduceerd in 2007.
Dit is de nieuwste versie, zo deelde men mij bij volvo mede.
Het prijskaartje wat er aan hing was inderdaad de hoofdprijs.

Verder is het nogal onhandig, dat als je bv in Zuid Frankrijk bent en een route naar Nederland vraagt, je eerst de kaart van Nederland in het toestel moet stoppen en vervolgens als ie het uitgerekend heeft er weer de kaart van Frankrijk in moet stoppen.
Natuurlijk kun je als alternatief dan een plaats in Belgie vragen,
maar ja het blijft behelpen.
Terwijl dit technisch gezien allang niet meer nodig is.
Waarvoor volvo voor 3 DVD's kiest? Wie weet het?

Ondertussen zal ik nog eens in de gebruiksaanwijzing duiken.
Misschien, dat ik hier de oplossing in kan vinden van mijn probleem.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je kunt op de dvd van frankrijk gewoon naar nederland een route plannen
Volvo for life
cabriorijder
3rd Gear member

mogelijk een ander systeem.
Er zit nog verschil in de bouwjaren.

Het toestel in mijn volvo vraagt dvd van Nederland in Frankrijk.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je kunt vanuit NL zonder meer de hoofdroutes naar F programmeren en andersom, het gaat om de additionele info die je mist, de "gebouwen" zeg maar, dat is zo vanaf 1998
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Correctie, vanaf het DVD systeem werkt dit zo.
(Bij cd-systeem had je wel degelijk kaart van het land nodig).

Maar, cabriorijder heeft geen cd-rti.

Een aantal routers kun je gewoon plannen, alleen bijvoorbeeld kleine plaatsjes zul je niet vinden op de DVD waar Frankrijk niet op staat.
Nu is het echter zo dat vanaf week 20 2007 de kaarten van o.a. Frankrijk op dezelfde DVD staan als NL... dus ik begrijp het ook niet meer...
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
cabriorijder
3rd Gear member

Ik heb de gebruiksaanwijzing er eens bij gehaald.
Het betreft dus: volvo c30,s40,v50 en c70 RTI.
De gebruiksaanwijzing is in 2006 gedrukt.

Op de doos staat dat het dvd's zijn van 2006.
Dat waren, dus volgens volvo in september 2008 (toen heb ik ze gekocht)
de laatste nieuwe dvd's.

Ik vraag me af of er momenteel al een nieuwere versie is.
Dan is er nog vervolgens de vraag is die versie geschikt voor mijn RTI.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Op je DVD's staat een getal van 4 cijfers... welke?
(en wat voor kleur hebben je dvd's, licht-turquase achtig blauw of lekker dik blauw?)
www.volvotech.eu

Dagobert
1st Gear member

4 klachten over mijn RTI (XC60, MY2010):

-"Ze" praat teveel! Soms zoveel (als je twee bochten, een rontonde en daarna een snelweg op gaat...) dat je het echt niet meer weet...
- "Ze" praat met twee stemmen in het Nederlands .... Of het klinkt in ieder geval als twee verschillende stemmen
- De route keuze.
Misschien ligt het aan de wegen informatie die de RTI heeft van Belgie ?
Hoewel een goedkoper systeem dit wel juist doet (ik heb de gecalculeerde route eens gecontroleerd met mijn "MyWay" van 79,95).
Voorbeeld: van Diegem naar Tremelo: gaat via Tielt-Winge ... een omweg van MINSTENS 12 kilometer en 13 minuten .... Hij herkent de kortere route zodra ik eerder van de snelweg ga ... de herberekening heeft dan de juist route.
-Soms stuurt de RTI je van de snelweg om je er vervolgens meteen weer terug op te sturen ...
Dit zijn slechts voorbeelden ...

Kortom: voor dat geld ECHT niet goed genoeg! Ik zou niet weer voor deze optie gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”