Bij de aflevering bleek dat het bandenspanningscontrolesysteem een melding gaf in de boordcomputer dat "service nodig is". Na de 1.500 inspectie door de dealer, waren van alle vier de wielen de banden verwijderd, sensoren vervangen, banden terug geplaatst op de velgen, uitgebalanceerd en rijden weer. De banden zijn Continental 235x55-R19, 105V Tubeless
Alleen, na bovenstaande vervanging van de bandenspanningssensoren was het resultaat dat de auto hobbelt. De dealer is coulant met de oplossingen en heeft de vier wielen twee keer uitgebalanceerd, 1x buiten mijn aanwezigheid, 1x tijdens mijn aanwezigheid. Het viel me direct op dat bij één van de wielen er wel 60 gram lood/zink op moest. De monteur gaf aan dat dit geen probleem is.
Toen na het tweemaal uitbalanceren het probleem niet was opgelost, dus kreeg de auto twee nieuwe (achter)banden, nog hetzelfde probleem. De dealer is er mee naar een regionale bandenspecialist geweest. Konden niets vinden, ze vonden het wel een mooie auto

Ik heb toen verzocht (in juni) om tijdelijk vier andere en nieuwe wielen te monteren, de dealer besloot om mijn 17" lichtmetalen velgen uit de opslag te halen en te monteren. Het probleem van het trillen / schudden van de auto werd alleen erger.
De dealer heeft zelfs met de auto de importeur bezocht en voorafgaand heb ik zlef contact opgenomen met Continental en hun advies was:
"Indien een onbalans cq. trilling in de auto na het balanceren waarneembaar blijft, is het raadzaam om op de band/velgcombinatie van het voertuig een belast meting uit te voeren. Men simuleert met een dergelijke meting hoe een band/velgcombinatie zich gedraagt onder normale rijomstandigheden. Deze wordt weergegeven in een zg. 'RKS'- waarde, de dynamische krachtvariatie welke in kg of N wordt gegeven.
Hiervoor is wél speciale werkplaatsapparatuur noodzakelijk. Een dergelijk meetprogramma is uit te voeren via de Hunter GSP9700 bandenoptimalisatiemachine."
De importeur heeft de RKS waarden vastgesteld voor alle vier de wielen, deze ligt tussen de 6,0 en 7,5 kg.
Tezamen met de dealer en ook de dealer met zijn testritten is er inmiddels zeker zo'n 2.000 km gereden om het probleem vast te stellen. Helaas is het probleem niet opgelost.
En nu krijg ik te horen dat dit gedrag bij de auto hoort en dat ik er maar mee moet leren leven. Alvorens ik verdere juridische stappen ga ondernemen, wil ik graag jullie advies. Welke mogelijkheden zijn er nog?
Andere banden? Problemen met de aandrijving?
Kromme aandrijfas, defect lager, probleem met ophanging of versnellingsbak?
Wie helpt me?